Linkbuilding zonder links
Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar het is echt een ding: linkbuilding zonder links te bouwen. Google kijkt al jaren verder dan alleen links en linkjuice. Vooral de laatste jaren is het niet meer keihard ‘linkbuilden’, maar kijkt de zoekmachine naar hoe belangrijk een website is. Hoe bouw je nou (off-page) autoriteit, zonder dat hierbij links aan te pas komen? Er zijn diverse manieren die je waarschijnlijk al kent, maar waarvan je er nooit bij hebt stilgestaan dat ze een vernieuwde vorm van linkbuilding, of nee, autoriteit bouwen zijn.
Een link is tegenwoordig een van de vele signalen en niet meer hét signaal. Eigenlijk komt de term linkbuilding hier natuurlijk een beetje mee te vervallen. In het vervolg zal ik dan ook niet meer spreken van linkbuilding, maar van autoriteit.
Even een disclaimer: dit zijn nieuwe manieren van het bouwen van autoriteit. Zie ze vooral als een toevoeging op linkbuilding, niet als vervanging.
Domain age
Laten we maar direct beginnen met het onderdeel waar je zelf geen invloed op uit kunt oefenen. Dit is de domain age. Naarmate een website ouder wordt en in de loop der jaren zowel meer activiteit als traffic heeft gehad, stijgt deze ook automatisch in aanzien bij Google. Dit kun je vergelijken met de echte wereld. Je wordt niet in een oogwenk een betrouwbare partij en er gaat tijd overheen voordat je echte erkenning krijgt.
“Google kijkt al jaren verder dan alleen links en linkjuice”
Dit is geen onderdeel waar je direct invloed op uit kunt oefenen, maar je dient er wel rekening mee te houden. Wanneer je namelijk autoriteit aan het bouwen bent, zoals door middel van de onderstaande tactieken, is geduld een schone zaak. Rome is ook niet in een dag gebouwd en er gaat nou eenmaal tijd overheen voordat je echt resultaat van je werk gaat zien. Google heeft tijd nodig om een website goed te kunnen beoordelen en haastige spoed is natuurlijk zelden goed.
Lokale autoriteit
De vorm van autoriteit bouwen die nog het dichtst bij linkbuilding ligt, is het creeren van lokale autoriteit. Dit is ook de vorm die al het langste als rankingfactor wordt meegenomen door Google. Het gaat hierbij om bedrijfsvermeldingen op lokale websites, zodat Google herkent dat jouw NAP (Name, Address, Phone Number) kloppen en het jouw bedrijf aan een locatie kan koppelen.
Vooral als je een beginnend bedrijf en dito website hebt, helpt het om bedrijfsvermeldingen te scoren op (lokale) bedrijfspagina’s en betrouwbare directories. Hierbij gaat het niet alleen om een link – ja, hier komt nog wel vaak een daadwerkelijke link bij kijken – en de NAP, maar ook om het feit dat de bedrijfsnaam wordt genoemd. Dit worden ook wel de zogeheten linkless mentions genoemd.
“Lokale autoriteit ligt nog het dichtst bij linkbuilding”
Linkless mentions
Google wordt steeds slimmer en herkent steeds beter wanneer en waar het over wie gaat (volg je me nog). Het is niet zo dat ‘ouderwetse’ linkbuilding niet meer werkt. Het is simpelweg gewoon niet meer zo nodig. Google begint namelijk steeds meer te kijken naar de vermelding an sich, in plaats van ook de link die je er vaak bij ziet. Een goed streven is om je dan ook meer te richten op vermeldingen, en niet alleen op links. Het een hoeft niet in de plaats van de ander te komen; zie het als een toevoeging!
Brand building
Linkless mentions en lokale autoriteit dragen bij aan het opbouwen van een bekend merk. Wil je erkenning krijgen van Google, dan heb je ook een bekende en betrouwbare merknaam nodig. Dit is vanaf het begin het hele streven van Google geweest: bekende en betrouwbare merken, die relevante content bieden, dienen voorrang te krijgen op de minder betrouwbare partijen. Dit doet Google niet alleen door te kijken naar hoe er over jouw organisatie gepraat wordt (zie hieronder), maar ook door te kijken naar de populariteit van je website en de mate waarin je zelf het hoofd boven water kunt houden. Want als Google er niet was, hoe zou je dan aan klanten komen?
“Wil je autoriteit opbouwen, denk dan na hoe je de bekendheid van jouw merk vergroot”
De bekendheid van een merk meet Google onder andere aan de hand van het aantal bedrijfsgerelateerde zoekopdrachten. Een merk als Zalando heeft namelijk niet alleen zo’n enorme autoriteit doordat het zo superveel links heeft, het wordt ook erkend door het feit dat er maandelijks miljoenen mensen zijn die bedrijfsgerelateerde zoektermen in Google invoeren, zie het beeld hieronder. Wil je autoriteit opbouwen, denk er dan aan hoe je de bekendheid van jouw merk vergroot en hoe je ervoor zorgt dat bezoekers terugkomen.
Reviews
Als klap op de vuurpijl komen we op een onderwerp waar al duizendmaal over gesproken is: de reviews. Waar eindigt feit en waar begint fabel? We hebben geen benul van de precieze invloed van reviews, maar het kan zeker geen kwaad om klanten aan te sporen een review achter te laten. “Een link kan gezien worden als een stem voor jouw website”, is een kreet die je vaak te horen kreeg.
“Het kan zeker geen kwaad om klanten aan te sporen een review achter te laten”
Maar hoe betrouwbaar is een doorverwijzing als deze ook daadwerkelijk van commentaar wordt voorzien? Wanneer je jouw klanten aan wilt sporen om een review achter te laten, geef ze dan ook het volgende mee:
- Meer is beter: Een uitgebreide review met onderbouwing is beter dan een korte ’top!’.
- Vijf sterren hoeft niet altijd: Natuurlijk is het prettig wanneer men vijf sterren geeft, maar het kan ook zeker geen kwaad om drie of vier sterren te ontvangen. Het maakt jouw bedrijf menselijk en het is ook een stuk natuurlijker.
Conclusie
Al met al zijn er tegenwoordig steeds meer off-page factoren van invloed op de ranking dan alleen links, linkjuice en anchorteksten. Het bouwen van een bedrijfsnaam wordt ook in 2020 steeds belangrijker. Dit is te bewerkstelligen door middel van het bouwen van lokale autoriteit, linkless mentions, brand building en het genereren van reviews. Dit betekent echter niet dat je linkbuilding compleet moet laten varen. Zie de bovenstaande methodes als toevoeging en niet als vervanging. Dit zijn natuurlijk slechts enkele middelen van linkbuilding, zonder dat er een link bij komt kijken. Heb jij nog andere manieren die voor jou werken? Help elkaar, en deel ze hieronder!
Oké succes met die linkless mentions, dan ga ik verder met het boeken van echte resultaten. Links zijn nog steeds het signaal, keer op keer bewezen door diverse casestudies.
Ik zou zeggen:
Laten we hier maar een linkje op bouwen
Ik zou zeggen:
Laten we hier maar een linkje op bouwen
Ik mis inderdaad de onderbouwing in combinatie met de data zoals Ed zegt. En ik ben van mening dat dit linkless mentions voor het “linkbuilding zonder links” op dit moment in Nederland nog niet echt van toepassing is.
Goedemorgen heren,
Leuk dat jullie de tijd hebben genomen om mijn artikel te lezen. Ik denk dat mijn artikel iets te letterlijk geïnterpreteerd is. Het doel was namelijk om andere kanten van linkbuilding te belichten, die steeds meer in opkomst zijn. Hiermee wilde ik een andere kijk op de materie geven, waarin je ziet dat Google zoekende is naar manieren om autoriteit toe te kennen, zonder dat hier een link aan verbonden is. Echter, dit betekent geenszins dat het op dit moment al een directe vervanger van de ‘ouderwetse’ links is. Je moet het zien als een toevoeging op je huidige strategie.
Leuk artikel, het lijkt me inderdaad goed om breder te kijken dan alleen links. Als je met linkbuilding bezig bent kun je jezelf nog wel eens blindstaren op links. Cijfers met onderbouwing zijn natuurlijk altijd fijn maar ik snap dat het een artikel is om men er bewust van te maken dat er meer is dan links.
Zolang we met Startpagina klonen de nog op de eerste pagina in Google op “linkbuilding” kunnen komen te staan valt bovenstaande uitleg bij mij eerder onder branding, dan onder linkbuilding.
Het is opmerkelijk hoeveel bedrijven er van uitgaan dat de consument weet wat een bedrijf doet als het niet toegevoegd is aan de bedrijfsnaam.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!