Succes is één keer vaker opstaan, dan vallen
Recensie: ‘Ondernemen met Impact – leiderschapslessen van een ondernemer met een missie’
Welke boeken zijn interessant voor marketingprofessionals? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende vakliteratuur. Ditmaal: ‘Ondernemen met Impact’, een must read door Arko van Brakel voor iedereen die een plek heeft in het bedrijfsleven. En dat betekent écht iedereen. Van magazijnmedewerker tot directie.
Deze recensie is geschreven door Ment Kuiper, Register Marketeer en Incompany & Innovatie Manager bij SCHAAL+
Volgens verschillende definities kunnen we ondernemen als volgt omschrijven: ‘iemand die onderneemt of een onderneming start en in stand houdt, zorgt voor bloei en groei en beschikt over de daarvoor kenmerkende leiderschapsstijlen’. Impact is te definiëren als ‘invloed’. Het boek ‘Ondernemen met impact’ moet dus gaan over de relatie van het hebben van invloed op de wijze waarop je een activiteit start en laat groeien. Auteur Arko van Brakel speelt er in de inleiding van het boek al op in: ‘de definitie van succes in dit boek, is dat iedereen in jouw organisatie of team zich kan ontplooien’. Daarmee slaan we eigenlijk meteen de spijker op zijn kop.
“Je eigen gedrag is het fundament voor een zelflerende organisatie”
Van Brakel laat in dit boek meerdere kanten van zichzelf zien. Over de persoonlijke kant vertelt hij aan de hand van zijn ups en downs. Hij verhaalt over zijn eigen afkomst en wat hij in de laatste twintig jaar heeft meegemaakt. Van de grote successen die hij kende als pionier en vroege internet-ondernemer, naar de downs die hij doormaakte omdat een concept te vroeg op de markt kwam, of de tegenslagen omdat samenwerkingen toch niet brachten wat ervan werd verwacht. Het zijn deze ups en downs die hem hebben laten groeien tot wat hij nu is en wat hij nog denkt te gaan worden. Van Brakel is nog lang niet klaar.
Realisten boeken succes
We zijn het met elkaar eens; Cruijff is de grootste (Nederlandse) voetballer die we hebben gekend. De wijze waarop Van Brakel kijkt naar ondernemen, naar het ontwikkelen van successen, naar groeien en als mens sterker worden; het ligt op het niveau van de grootste. Van Brakel is wat mij betreft de Cruijff van het ondernemen en heeft als visionair inzichten die zich kunnen meten met de top, maar dan voor het ondernemen. Een paar voorbeelden:
- Succes is simpelweg één keer vaker opstaan, dan vallen.
- Realistische ondernemers zijn het meest succesvol. Optimisten gaan het vaakst, gevolgd door pessimisten. Realisten boeken succes.
- Je eigen gedrag is het fundament voor een zelflerende organisatie.
- Beschouw je bedrijf als een ecosysteem. Zo kun je persoonlijke en zakelijke doelen realiseren in harmonie met de omgeving.
- Always change a winning team.
“Een hark laat van alles achter. Je moet dezelfde beweging talloze keren herhalen”
In een aantal voorbeelden legt de auteur duidelijk uit hoe hij tot deze en veel andere praktische inzichten is gekomen. Van Brakel geeft in zijn boek aan waar het goed kan gaan voor ondernemers, al dan niet met een eigen bedrijf. Dat een manager ook een ondernemer kan zijn lichtte hij al eens toe in een eerder verschenen boek van zijn hand ‘Iedereen ondernemer’. Vanuit zijn inzichten is de wijze waarop veel bedrijven nog altijd worden opgericht en ingericht, gevisualiseerd met een organogram in de vorm van een hark, niet meer van deze tijd. Met een échte hark laat je trouwens ook van alles achter en moet je dezelfde beweging talloze keren herhalen. Ook de term macht staat ter discussie, vindt Van Brakel. Dat het credo ‘Kennis is macht’ niet meer klopt, zal door veel lezers met instemming worden beaamd. Dat adagium stond voor managers die op informatie blijven zitten en die zich bemoeien met operationele aspecten waardoor het overzicht weg is. Impact is belangrijker dan macht. Arko van Brakel licht dat toe in dit boek.
Het boek kent verschillende ingangen. Van Brakel gebruikt de inzichten van erkende en bekende theoretici en wetenschappers. Daarnaast worden inzichten en ervaringen besproken van meerdere praktijkdeskundigen, waarmee de auteur in de afgelopen jaren heeft gewerkt. De combinatie van eigen ervaringen en de vertaling naar de praktijk maakt het boek enorm zinvol. Want wat blijft, is een must read voor iedereen die een plek heeft in het bedrijfsleven. Dat betekent écht iedereen. Van magazijnmedewerker tot directie? Ja, juist wel. Wie anders meent, denkt aan een organisatiestructuur in een vorm van een hark.
Het boek leest als een roman, voedt je als een coach en biedt je de inhoud. Juist die combinatie helpt je om succes te boeken: succes waarbij iedereen zich kan ontplooien.
Boekrecensie: Ondernemen met Impact – leiderschapslessen van een ondernemer met een missie
Auteur: Arko van Brakel
ISBN: 978 94 627 637 2 2
Uitgever: Boom | Management Impact
Druk: 2020
Bang iets te missen? Samen pakken we de inkoopkorting! NIMA Books houdt voortdurend bij welke marketingboeken je volgens ‘de markt’ in de kast moet hebben staan. Als naslagwerk, als pageturner, als doorbladerexemplaar of als basisboek. De lat ligt hoog, maar praktische toepasbaarheid, actualiteit en relevantie zijn doorslaggevend. Ieder kwartaal een geselecteerd boek met een heldere toelichting. Mail naar: members@nima.nl