De week van Koot: over 7 mijlpalen in je leven en ander Knewz
Trends, onderzoeken en nieuws
De winnaar van de gouden Effie voor 2020 is bekend. En afgelopen week was daar een brief aan alle Nederlanders met de boodschap: klimaatverandering bedreigt het voortbestaan van ons land. Maar in daar gaan het hier verder niet over hebben. Wel over tien interessante nieuwtjes voor marketeers.
Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.
1. Trust Barometer
Ook dit onderzoek mag niet ontbreken in het wekelijkse overzicht. Het jaarlijkse onderzoek naar de staat van vertrouwen in de wereld uitgevoerd door Edelman. Dit jaar wordt de essentie weergegeven in de woorden ‘Competence and Ethics’. Een van conclusies in dit onderzoek: het is noodzakelijk je competentie te tonen. Maar nog belangrijker: dit doen op een ethisch verantwoorde wijze. De bedrijven zijn de katalysator voor de verandering waarbij de belangen van alle stakeholders centraal staan en de CEO is de persoon bij uitstek om hierin het voortouw te nemen.
2. NL2025
Bewijsvoering of inspiratie waarbij het bovenstaande inzicht van Edelman in de praktijk wordt gebracht, is het initiatief van NL 2025. Dit initiatief wil Nederland op drie gebieden verder brengen. Excellent onderwijs, duurzame groei en een vitale en inclusieve samenleving. De noodzaak hiertoe werd nog eens duidelijk onderstreept in het gesprek Op1 met Kim Putters, directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau en Feike Sijbesma, bestuursvoorzitter van DSM. Dat interview kan je hier nog even terugkijken. Nederland op weg naar een nieuw bewustzijn.
3. Nationale Social Media Onderzoek 2020
Een tweede onderzoek dat in het begin van het jaar het licht ziet is het onderzoek naar bereik en gebruik van social media in Nederland door Newcom. Lees hier meer over het onderzoek. De hoogste binnenkomer dit jaar is TikTok. Maar het echte bereik is niet helemaal te meten omdat het onderzoek is uitgevoerd onder Nederlanders van 15 jaar en ouder. En de TikTok-doelgroep is behoorlijk wat jonger.
4. Google Assistent
Het is weer tijd voor de Super Bowl en dus voor een serie spraakmakende commercials. Zoals die van Google Assistent, die een mooie toepassing laat zien voor alleenstaande ouderen. Dat de techniek inmiddels tot veel meer in staat is dan alleen het gebruik als wekker of muziekspeler, wordt in dit verhaal op een mooie manier verteld. Stem, beeld en herinneringen voor als het geheugen straks niet meer zo goed werkt. En voor een beetje humor is deze Super Bowl-commercial van Amazon Alexa.
5. Benedict Evans
Een ander jaarlijks inkijkje in de wereld van tech en mobile is de presentatie van Benedict Evans. Evans is als technology analist werkzaam bij Andreessen Horowitz. Ook dit jaar zijn de slides van zijn verhaal beschikbaar, maar helaas deze keer zonder begeleidende tekst. Wellicht volgt die nog. Het gesprek dat volgde op zijn presentatie, geeft nog wel wat extra aanvullende informatie ondanks de wat krakende audio. Technologie is nu overal en heeft als categoriewaarde onderscheidend vermogen, van unbundeling naar rebundeling. Tech wordt een gereguleerde industrie.
6. Experience economy
Joseph Pine II en James H. Gilmore zijn de auteurs van het boek ‘The Experience Economy’. Eind vorig jaar verscheen inmiddels al weer de derde druk van dit standaardwerk. In een gesprek bij Top Names vertelt Pine over deze nieuwe versie. Het aardige is dat er deze week een aantal berichten zijn die deze trend van de beleveniseconomie invulling geeft. Zo opent Louis Vuitton een restaurant in Osaka, Tiffany & Co een tweede Blue Box-café in London, Ralph Lauren restaurants in New York en LVMH, de moeder van Louis Vuitton, een high-end seafood restaurant in Parijs. Atari, je weet wel van de gameconsoles, opent binnenkort een keten van hotels in de VS waar je naast slapen ook kunt gamen. Van e-sports tot immersive, virtual en augmented experiences.
7. Knewz
Uitgeverij News Corp. is een nieuwsaggregatiedienst gestart met als de ‘creatieve’ naam Knewz. Dit is een initiatief om te concurreren met technologiebedrijven als Facebook en Google die steeds meer advertentie-inkomsten ontvangen via content van de uitgevers. Knewz moet ervoor zorgen dat alle aangesloten titels bij News Corp. hun eigen content beter om kunnen zetten in bereik en daarmee ook advertentiecentjes. Benieuwd wat jullie van het design vinden.
8. In-house
Steeds meer organisaties en merken kiezen ervoor om hun (marketing)communicatieactiviteiten zelf (in-house) uit te voeren. Over het algemeen gaat het dan over social media en contentmarketing. Van hybride modellen tot volwaardige digitale teams met als doel meer snelheid, minder kosten en hogere effectiviteit. Digiday en Bannerflow hebben onderzoek gedaan naar alle effecten van in-house (marketing)communicatie en naar het mogelijke rendement (ROI). Ook komen ze in dit rapport tot verschillende modellen en opties.
9. Trends in digitale media; de video highlights
Trends in Digitale Media is een onderzoek van GfK in samenwerking met KVB SMB, MMA, NDP Nieuwsmedia, PMA en Screenforce. Het bezit smartphone en Smart TV blijft toenemen. Praktische toepassingen voor de smartphone zoals bankieren, online aankopen en navigatie nemen toe, maar ook tv-programma’s kijken. YouTube, Netflix en Videoland zijn meest geïnstalleerde video-apps. De smartphone wordt vaker gebruikt voor live tv-kijken dan voor uitgesteld kijken. Muziek, tutorials en video’s van vloggers zijn het populairst op YouTube. Onder de linkjes van de MMA en NDP Nieuwsmedia kun je de specifieke resultaten vinden voor magazines en dagbladen.
10. Netwerkeffecten
Een mooi verhaal over netwerken en ons leven. Je leven wordt aangedreven door netwerkeffecten. Onze netwerken vormen ons leven en vreemd genoeg zijn er maar slechts zeven belangrijke mijlpalen in ons leven die onze netwerken vormen: in welk gezin je bent geboren, de middelbare school, de universiteit, je eerste baan, de keuze voor huwelijk of levenspartner, waar je woont. Het geeft je wellicht een andere kijk op de keuzes die je maakt of hebt gemaakt.
Tot volgende week!