Social Update: Twitter tipt tv-programma’s, WhatsApp toont (nog) geen advertenties
Nu de cijfers over social media weer bekend zijn, is het extra interessant om te kijken welke nieuwe features de komende tijd het verschil zouden kunnen gaan maken. Reden te meer voor een nieuwe editie van de maandelijke social-update, speciaal voor ambitieuze online marketeers. Afgelopen maand kwamen Twitter, Facebook en LinkedIn met nieuwe functionaliteiten. WhatsApp trok juist een gevreesde keutel in.
WhatsApp Ads toch niet in 2020
Vorig jaar gaf WhatsApp te kennen dat het in 2020 advertenties zou gaan toevoegen in de Status-sectie van de eigen interface. Tot op heden was WhatsApp altijd het medium dat nooit aan advertenties deed, maar het leek er dus op dat ze dit toch wilden veranderen.
Het idee was om advertenties te laten zien in het menu met alle status-updates, waar video’s, afbeeldingen, tekstberichten of GIF’s upgeload kunnen worden die 24 uur zichtbaar zijn voor vrienden. Deze feature kennen we onder andere van Facebook en Instagram. Hier ziet WhatsApp dus nu van af.
Naast het adverteren in WhatsApp zelf was er ook het plan om juist een advertentie te tonen die linkt naar WhatsApp. Zo zou je via zowel Facebook als Instagram advertenties kunnen gaan maken waarbij mensen via Whatsapp vragen kunnen stellen.
Twitter lanceert reminder voor tv-shows
Op Twitter kunnen bedrijven die tv-producties maken nu hun fans de mogelijkheid geven om een herinnering te ontvangen wanneer een televisie-programma begint. In een tweet of in Twitter Explore kan er worden aangegeven om een reminder te krijgen wanneer het programma begint.
Op deze manier hoopt Twitter nog meer engagement te creëren en zo nog meer mensen te laten tweeten over bepaalde tv-programma’s. Twitter is al jaren bezig om een link te leggen tussen het platform en tv-kijken.
Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen die gebruik maken van hun mobiele telefoon en tv kijken zich op social media bevinden. Dit wordt dan vooral gedaan om de content te bespreken die ze op dat moment aan het kijken zijn.
Twitter komt niet met bewerk-optie
Een veel voorkomende klacht bij Twitter is dat er geen bewerk-optie is wanneer er een tweet geplaatst is. Twitter-topman Jack Dorsey zegt dat een dergelijke functie ook niet op de planning staat en dat het misschien ook wel nooit zal komen. Daarmee gooit de CEO in feite de deur dicht voor dit door menigeen gewenste concept.
In 2016 werd er nog gesproken over het eventuele toevoegen van een bewerk-optie binnen een bepaald tijdsbestek. Dorsey geeft aan dat alle problemen die het met zich meebrengt niet opwegen tegen het positieve aan het bewerken van een tweet. “Als iemand iets tweet en een ander retweet het en de tweet door de eerste schrijver ge-edit wordt, kan de retweeter totaal niet meer achter de content staan. Dit willen we graag voorkomen.”
Facebook verandert desktop-interface
Vorig jaar mei gaf Facebook aan dat de desktop-interface op de schop gaat. Inmiddels is dit eindelijk aan het gebeuren bij een kleine groep Facebook-gebruikers.
In eerste instantie krijg je een pop-up te zien die vraagt om te starten met “The New Facebook” interface, al wordt het rustig uitgerold en zullen we dit pas vaker gaan zien wanneer de lente aanbreekt. Bij de nieuwe interface kun je zelf kiezen tussen een witte of zwarte achtergrond, net zoals bij iPhones en Android-devices.
De kleine groep mensen die toegang heeft, kan ook weer makkelijk terugschakelen naar de oude interface. Daarnaast wordt er gevraagd om feedback zodat de nieuwe interface straks breed kan worden uitgerold.
LinkedIn breidt Elevate flink uit
LinkedIn heeft aangekondigd dat het de functionaliteit van de Elevate-optie gaat samenvoegen met de bedrijfspagina. Op die manier wordt het eenvoudiger om topsuggesties aan werknemers te laten te zien en te zorgen voor meer relevante updates. Idealiter kan het zelfs de online reputatie van het bedrijf vergroten.
In augustus was LinkedIn ook al druk bezig om de Elevate-functionaliteit uit te breiden. Destijds werd het voor gebruikers van Sales Navigator al mogelijk om meldingen te krijgen van Elevate in hun Navigator-dashboard. Zo konden ze via dat dashboard direct actie ondernemen.