Linkbuilding ook in 2020 belangrijkste tool in digitale klimaatverandering #SPON

12 februari 2020, 06:09

Iedereen wil de top-1 posities in Google verwerven, maar weinigen lukt het. Bestaat dé sleutel tot succes? Het codewoord is linkbuilding, dat ook in 2020 en in de jaren hierna nog steeds een essentiële rol zal spelen in de zoekmachine-ranking. Echter draait het allang niet meer om het uitsluitend verzamelen van links. Het totaalplaatje krijgt steeds meer de focus.

Wat is linkbuilding precies?

Het woord linkbuilden legt eigenlijk zelf al uit wat het globaal gezien inhoudt: het bouwen met behulp van links. Het bouwen aan zichtbaarheid van je website welteverstaan. Het gaat erom dat zoveel mogelijk toonaangevende sites naar de jouwe verwijzen met behulp van backlinks. Het doel is om je site zo hoog mogelijk gerankt te krijgen in de zoekresultaten, en Google deze dus als waardevol ziet. Dat levert jou al snel meer bezoekers en conversie op en kan kortom wonderen betekenen voor je omzet. Klinkt simpel, toch?

Het ‘Penguin’-effect

Het internetlandschap heeft in de afgelopen jaren echter een behoorlijke (en broodnodige) metamorfose onderaan. Toen het nog puur ging om het verzamelen van alleen backlinks, kun je je voorstellen dat deze voorheen als warme broodjes over de toonbank gingen. Het was een gouden handel. Hoe meer je er immers had, hoe beter dit was voor je ranking. De wijze waarop je eraan kwam, was nauwelijks van belang. Dit is gelukkig veranderd met de komst van het algoritme ‘Penguin’. Kwaliteit is hierdoor juist een enorm belangrijke plek in gaan nemen, waardoor puur en alleen linkbuilding in het Google-universum nog voor 50% de dienst uitmaakt. Je kunt dit zien als de teloorgang van linkbuilding, maar het tegendeel is juist het geval.

Linkbuilden als fundering

Je kunt het vergelijken met het bouwen van een huis. Je start met het aanleggen van een stevige fundering, want zonder die basis kun je niks. De woning zal scheuren gaan vertonen en verzakken, en dus al snel als een kaartenhuis in elkaar storten. Alleen op een goed fundament (linkbuilding) kun je vervolgens stenen gaan metselen. Deze bestaan onder andere uit content die informatief van aard is, hoge kwaliteit van verwijzende websites, goede navigatie, hoge laadsnelheid en smartphone-optimalisatie. Een ervaren bouwer kijkt ook altijd vooruit, houdt bijvoorbeeld rekening met wisselende weersomstandigheden, maar ook met digitale klimaatverandering en het vermogen om hierin mee te bewegen.

Toekomstperspectief

Het is een kwestie van tijd voordat Google tevens beter zal gaan kijken naar de producten en/of diensten die je aanbiedt en ook dit meeneemt in de beoordeling. Het complete plaatje wordt dus steeds belangrijker. Mocht je dit nog te overzien vinden, Google hanteert in totaal al meer dan 200 verschillende criteria. Welke dit puntsgewijs zijn, dat houdt het angstvallig voor zichzelf.

Voor het bouwen van een woning schakel je doorgaans een bouwvakker in. Voor het creëren van een toekomstbestendige website is dit niet anders. Het is een utopie dat je een site zonder enige vakkennis een top-ranking mee kunt geven, zeker als de concurrentie moordend is. Met een succesvolle SE-strategie op de proppen komen is een uiterst complexe zaak, en zal in 2020 en erna alleen maar nog complexer gaan worden.

Tips om je site zelf al te verbeteren

Zelf kun je echter wel al zeker stappen ondernemen om de waarde van je site een boost te geven. Neem bijvoorbeeld de content die je erop hebt staan eens goed door met een kritisch oog, of laat iemand in je directe omgeving dit eens onder de loep nemen. Hoe aantrekkelijk zijn de teksten om te lezen met het oog op leesbaarheid en informatievoorziening? Bekijk je website vanuit met de blik van een potentiële klant. Zou je jouw eigen site graag gebruiken om te vinden wat je zoekt, of juist na één of twee seconden je heil al zoeken bij een concurrent?

Een stuk eenvoudiger en minder tijdrovend is het toevoegen van interne links, ook wel hyperlinks genoemd. Hierdoor kunnen bezoekers gemakkelijk doorklikken naar andere pagina’s op je site, wat het gebruiksgemak van je website op een positieve manier beïnvloedt. Bovendien houd je potentiële klanten langer vast, wat de waarde van je site ook ten goede komt.

Een linkbuilding company vinden die werkt

Ben je er vervolgens aan toe om een samenwerking aan te gaan met een professionele linkbuilding company, dan ontdek je al snel dat er zo ongelooflijk veel opties zijn, dat je je afvraagt bij welk bedrijf je nu écht in de beste handen bent. Wil je de absolute top bereiken, dan is het belangrijk kritisch te zijn én te blijven. Kies voor een site die goed aangeschreven staat en die het liefst overstroomt van louter positieve reviews. Ook een goede graadmeter is gecontacteerde bedrijven te vragen naar aantoonbaar behaalde successen.

Webton BV
Directeur bij Webton BV

Webton is een full-service marketingbureau gespecialiseerd in het bieden van een integrale aanpak. Dat wil zeggen dat wij samen met jou als opdrachtgever een strategie uitzetten voor korte en lange termijn om zo jouw ambities waar te maken. Vervolgens bepalen we hoe hier invulling aan wordt gegeven en welke online marketing producten we hiervoor inzetten. Webton werkt onder andere voor; Drukwerkdeal, Royal Canin, HST Groep, Rabobank, Schuitemaker en De Bloemenbeek.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!