Marktonderzoek via Google: goedkoop, snel én effectief

18 februari 2020, 10:00

Je kunt binnen één week uitvinden met welke boodschap je je doelgroep het beste kunt overtuigen. Hoe? Dat lees je hier.

In zo’n beetje ieder marketingboek staat hetzelfde: om de segmentatie, targeting en positionering voor jouw merk te kiezen is uitgebreid marktonderzoek nodig. Niet iedere marketeer heeft de tijd of het budget voor de huidige vormen van marketingonderzoek. Alleen het bedenken van de vragen en vinden van geschikte respondenten kost vaak weken. En dan moet je nog hopen dat de conclusies in de praktijk toepasbaar zijn. Gelukkig is er een nieuwe manier.

Gewoon vanaf je bureau onderzoeken

Wist je dat je binnen één week uit kunt vinden wat de juiste doelgroep voor jouw merk is en met welke boodschap je hen het beste kunt overtuigen? En dat je dit zelf kunt onderzoeken, gewoon vanachter je bureau?

Met dank aan de algoritmen van Google. Je voert de algoritmen twee ingrediënten en zij tonen jou de ideale doelgroep en boodschap. De ingrediënten zijn één: responsieve advertenties en twee: brede targeting. Een kleine uitleg.

Responsieve Google-advertenties

Responsieve advertenties zijn met twee klikken te maken in Google Ads. Deze advertenties testen zelf alle teksten die je invoert om vervolgens de effectiefste het vaakst te tonen. Als advertentietekst gebruik je alle mogelijke boodschappen die je merk zou kunnen gebruiken. Dus alle USP’s & waarden van je merk.

Afbeelding 1 & 2: het opzetten van responsieve zoekadvertenties in Google Ads

Brede targeting

De advertenties richt je op de hele markt van je merk. Je segmenteert dus niet op groepen waarvan jij verwacht dat ze interesse hebben in je merk. Je richt de advertenties op iedereen die in staat is om iets bij je te kopen. Voor een Nederlandse webwinkel zou dit bijvoorbeeld heel Nederland zijn.

Algoritmen doen het onderzoek

Goed, nu je de twee ingrediënten aan Google hebt ‘gevoerd’, kun je even rustig achterover leunen. De algoritmen van Google doen namelijk de rest voor je. Na voldoende klikken op de advertenties zie jij in de data welke doelgroep geïnteresseerd is in je merk en op welke boodschap zij het beste reageren.

In het ‘doelgroep’-rapport van Google Analytics zie je onder andere de leeftijd, het geslacht, de regio en de interesses van je ideale doelgroep (zoals in afbeelding 2). Het ‘itemdetails’-rapport van Google Ads geeft de effectiefste boodschap voor je doelgroep weer.

Afbeelding 3: voorbeeld van interessegroepen die uit het marktonderzoek kunnen komen

En voilà, daar heb je de segmentatie, targeting en positionering van jouw merk. Jij weet nu wie je met welke boodschap moet benaderen. Traditioneel marktonderzoek kost al snel duizenden euro’s, zeker als je zoveel doelgroepen en boodschappen wilt testen. Via Google heb je meestal na 750 euro advertentiebudget al een duidelijk beeld.

Het mooie van deze nieuwe onderzoeksmethode is ook dat je meteen campagnes op kunt zetten voor de gevonden doelgroep. Je kunt Google-advertenties letterlijk richten op de gevonden interesses, leeftijd, geslacht en regio.

Tip: test in volgende advertenties nog enkele boodschappen die op de meest effectieve boodschap lijken om deze aan te scherpen.

Vervangt dit traditioneel marktonderzoek?

Is dit de enige vorm van marktonderzoek die vanaf nu gebruikt moet worden? Nee. Dit onderzoek via Google is vooral een hele snelle, goedkope en toepasbare manier om uit te vinden welke doelgroep jij het beste kunt benaderen met welke boodschap. Je hoeft niet meer via enquêtes te vragen of mensen een product of positionering interessant vinden maar test dit direct in de praktijk.

Om na te gaan waarom of hoe mensen bepaalde keuzes maken zijn andere onderzoeksvormen nog steeds nodig. Het is ook handig om kwalitatief onderzoek te doen voorafgaand aan dit onderzoek. Je kunt bijvoorbeeld focusgroeponderzoek doen of interviews houden om het aantal doelgroepen en boodschappen dat je gaat testen te verkleinen.

Doe je geen vooronderzoek en test je dus echt alles, dan zal het wat langer duren voordat je significante resultaten hebt. Maar dan heb je nog steeds veel sneller bruikbaar resultaat dan met traditioneel enquête-onderzoek.

Ivo de Clercq
Online marketeer & oprichter bij online marketing bureau Aanpoters

Hoe je merken groot maakt leerde ik als Google- en Facebookspecialist voor onder andere Douwe Egberts, Beter Bed en Nikon. Deze ervaring gebruik ik nu om organisaties online te laten groeien. Hulp nodig met online marketing? Stuur mij een mailtje via info@aanpoters.nl

Categorie
Tags

4 Reacties

    Kim

    Hehe, eindelijk een frisse blik op marktonderzoek. Het is mooi dat de resultaten bij dit Google advertenties onderzoek direct ingezet kunnen worden.


    18 februari 2020 om 10:31
    Iris

    Interessant artikel!


    18 februari 2020 om 11:34
    Steven

    Beste Ivo,

    Leuk artikel en ook zeker interessant om de affiniteitsgebieden te achterhalen. Jouw vergelijking met ’traditioneel’ enquete-onderzoek dateert echter van een jaar of 15 geleden. Om een snel onderzoek te doen van achter je eigen bureau kun je bijvoorbeeld Factsnapp gebruiken waarbij je binnen 1 uur resultaten hebt, vanaf EUR 58,00. Dat zijn geen weken of duizenden euro’s 😉 Er zijn daarnaast vele bureaus (bv. Sprint, PanelWizard) die binnen 24 uur kunnen leveren en dat al jaren doen. Kortom, ik zou de vergelijking wel zuiver houden. Verder heel leuk om te lezen.


    24 februari 2020 om 11:53
    ivo_de_clercq@hotmail.com

    Beste Steven,

    Bedankt voor je reactie. Er zijn inderdaad enquêtebureau’s die snel antwoorden leveren op vragen. De tijdsbesparing zit hem bij deze Google methode echter ook in het feit dat je geen onderzoeksvragen hoeft te bedenken en de resultaten direct kunt toepassen in marketing. Ben het met je eens dat ik deze methode duidelijker had kunnen vergelijking met overige opties die er zijn.


    26 februari 2020 om 11:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!