Nudging op kantoor: zo hou je je medewerkers gemotiveerd

7 maart 2020, 08:00

Je kunt zonder geld uit te geven aan nieuwe werkplekken, hardware of decoratie een omgeving creëren die je medewerkers stimuleert om meer uit hun werk te halen. Hoe? Door te nudgen.

Als leidinggevende heb je er baat bij dat je medewerkers hun werk ervaren als iets waar ze inspiratie en energie uit halen. Dit proces begint uiteraard bij jezelf. Jij bent verantwoordelijk voor het resultaat van je team, en dus verantwoordelijk voor een positieve en motiverende werkomgeving.

Nudging — in het Nederlands al verbasterd tot ‘nudgen’; ik nudge, jij nudgt — is een motivatietechniek die voortkomt uit de gedragspsychologie. Door te nudgen wordt geprobeerd om het gedrag van mensen te veranderen, zonder dat er iets verboden wordt of aanzienlijk wordt veranderd. Een subtiele interventie dus. Denk bijvoorbeeld aan het stimuleren van een gezond eetpatroon door fruit op ooghoogte te leggen in de kantine. Zo kun je in alle situaties nudges bedenken die inspelen op de natuurlijke psychologische processen die ten grondslag liggen aan menselijk gedrag. Ook op de werkvloer.

Nudging op kantoor

Voor jou geldt waarschijnlijk dat werk en privé nooit strikt gescheiden blijven. Af en toe kun je niet voorkomen dat je gedachten tijdens werk afdrijven naar thuis, of andersom. Dat is ook helemaal niet erg, werk is namelijk ‘groot genoeg’ om ook ruimte te bieden aan korte momenten van afleiding. Maar zorg er wel voor dat je werk en privé in balans blijft. Dit betekent ook dat je medewerkers een leven hebben dat zich voor het grootste deel buiten kantoor afspeelt.

Om aan te geven dat je je medewerkers als mensen waardeert, buiten de skills en kwaliteiten die ze inhoudelijk bijdragen aan de organisatie, is het belangrijk dat je ze laat weten dat er aan ze gedacht wordt als persoon. Stel vragen, vier verjaardagen en laat ze weten dat ze gewaardeerd worden voor meer dan alleen hun werk.

Laat medewerkers weten dat ze gewaardeerd worden voor meer dan alleen hun werk

Hierin ben jij de nudge. Jij bent de subtiele stimulans voor plezier en positiviteit op de werkvloer. Maar ook een klein gebaar als het openhouden van de deur naar je kantoor kan beschouwd worden als een nudge. Hiermee laat je namelijk zien dat je openstaat voor gesprekken, zowel op werkniveau als op persoonlijk niveau.

Als jouw deur openstaat, is het makkelijker voor medewerkers om naar binnen te lopen en te bespreken welke stappen ze willen zetten binnen hun functie, waar ze ontevreden over zijn of wat ze simpelweg even met je willen bespreken. Dit stimuleert overigens ook de transparantie onder medewerkers zelf. Als jij openheid en vertrouwen toont, is de kans groot dat dit gereflecteerd wordt in de houding van je team.

E-mailnudge

Zo kun je voor allerlei doeleinden een gerichte nudge inzetten. Een goed voorbeeld van een nudge die specifiek is ontwikkeld om de vrije tijd van collega’s te respecteren is Boston Consulting Group’s e-mailnudge. Zodra teamleiders een e-mail willen versturen naar medewerkers, komt er een pop-up in beeld met de boodschap: “Je staat op het punt een e-mail te verzenden naar een BCG-gebruiker buiten werktijd. Kies één van de volgende opties: a) markeer de e-mail als ‘lage prioriteit’; b) stel verzending uit tot volgende werkdag; c) verstuur e-mail zoals deze nu is; of d) cancel.”

De werk-privébalans van BCG-medewerkers werd aanzienlijk positiever ervaren en de inzet tijdens werktijd steeg.

Creëer purpose

Eén van de meest effectieve nudges die worden toegepast in het bedrijfsleven is het opstellen van een gezamenlijk doel. Of purpose, zoals veel bedrijven er tegenwoordig aan refereren. Purpose gaat verder dan winst. In het licht van de razendsnelle ecologische veranderingen die aansturen op een klimaatramp, beginnen steeds meer bedrijven zich in te zetten voor een duurzame toekomst.

Hoe kan ons product bijdragen aan een gezonde en klimaatvriendelijke samenleving? Deze vraag houdt menig directieteam bezig, maar begint uiteindelijk bij de basis: het personeel. Zodra medewerkers 100 procent achter de visie van het bedrijf staan en deze visie belichaamt wordt door diezelfde medewerkers, is er ruimte voor purpose. Deze ruimte kun je creëren door strategisch te nudgen.

Aansturen op het groter geheel begint bij de kleine dingen

Aansturen op het groter geheel begint bij de kleine dingen. Begin bijvoorbeeld met het belonen van gedrag dat in lijn ligt met de purpose die jij voor ogen hebt, zonder dat je dit gedrag een naam geeft. Deze beloning kan uiteraard in een vorm die jij passend vindt, denk aan een complimentje of zelfs een bonus. Door dit lang genoeg te blijven doen, wordt dit opgepikt en gekopieerd door medewerkers. Langzamerhand creëer je draagvlak, en draagt iedere medewerker bij aan de purpose van het bedrijf.

Denk groot

Nudging staat bekend om de kleine veranderingen in het bekende beeld, maar de effecten hiervan zijn alles behalve klein. Zie het als een kettingreactie: jouw bewuste nudges zetten een proces in gang waarbij er onbewust meer ruimte ontstaat voor werkplezier, eigen initiatieven en kritische gesprekken.

Dit vertaalt zich vervolgens naar een cultuur die precies weergeeft welke normen en waarden de mensen binnen het bedrijf aanhouden. Deze cultuur heeft invloed op alles wat er binnen het bedrijf gebeurt, van ontwikkeling tot klantcontact, en wordt daarmee ook naar buiten gebracht. De identiteit van het bedrijf kan dus, met jouw hulp, volledig veranderd worden. En het is ook nog goede employer branding! Dat is de kracht van nudging.

Door te nudgen bereik je met kleine aanpassingen dus grote veranderingen. Probeer het eens bij jou op de werkvloer!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!