Deze vijf bedrijven draaien als een tierelier in de coronacrisis
Terwijl een groot deel van ons land zucht en steunt onder de gevolgen van het coronavirus, zijn er ook ondernemers die er wel bij varen. Zij profiteren van het feit dat mensen noodgedwongen thuis zitten, vanuit huis moeten werken, hun kinderen bezig moeten houden en niet meer zelf de straat op gaan op maaltijden of andere pakketjes zelf op te halen. Dat is fijn, maar voelt soms ook raar.
“Ik had een blogartikel geschreven over hoe je slimmer kunt thuiswerken en twee uur nadat het online stond, werd de landelijke maatregel aangekondigd. Dat voelt een beetje alsof je aan het parasiteren bent op die ziekte. Wij hebben veel huisartsen als klant en sommigen heb ik huilend aan de telefoon, omdat ze het op dit moment zo druk hebben. Die kunnen niet naar patiënten toe. Ze hebben soms ook geen maskers. Dat voelt vreselijk. En dan voelt het ook heel raar dat wij alleen op de telefoontikken deze maand al 20 procent meer omzet doen. Dat voelt ook ongemakkelijk. Daar zijn we het bedrijf niet om begonnen. Dus we kijken: moeten we bepaalde diensten gratis doen? Je wilt graag wat terugdoen, daar kijken we echt naar. Maar dat zaken door kunnen draaien is ook fijn”, aldus Mark Vletter van zakelijk telecombedrijf Voys.
600 voorleesfilmpjes online
Ook de Voorleeshoek profiteert van de huidige toestand in de wereld. “Wij maken voorleesfilmpjes voor kinderen van 0 tot 10 jaar. We hebben 600 voorleesfilmpjes online staan. Die worden allemaal ondersteund door prenten en klassieke muziek. Er wordt nu veel meer gebruik van gemaakt. We hebben 10.000 nieuwe aanmeldingen in twee dagen”, zegt general en creative director Anouk Overman. Om mensen tegemoet te komen, is de dienst de eerste drie weken gratis. “Normaal betalen mensen vier euro per maand. Na drie weken ga ik het aanbieden met korting, vooral voor de scholen. In de bibliotheken konden mensen altijd al gratis kijken, maar dat is soms een beetje gedoe. Je moet dan inloggen met je bibliotheekpas. Nu krijg je de inlog gewoon opgestuurd.”
“Sinds de maatregelen bekend zijn geworden, worden we echt platgebeld, gemaild, gechat”
Overspeld door nieuwe gebruikers
Ook Dropper wordt overspoeld door nieuwe gebruikers. De dienst heeft een platform dat bezorgers van onder andere restaurants zo breed mogelijk probeert in te zetten. “Het is echt bizar. Sinds de maatregelen bekend zijn geworden, worden we echt platgebeld, gemaild, gechat. Van restaurants die zich willen aanmelden tot koeriers die voor ons willen werken. We hebben in 24 uur tien restaurants online gezet, dat is veel. En we hebben tientallen aanmeldingen van verzenders of restaurants die kansen zien. Wij bezorgen pakketten, boodschappen, maaltijden en wc-papier als het moet”, zegt founder Jantine Doornbos.
“Wij bezorgen pakketten, boodschappen, maaltijden en wc-papier als het moet”
Dropper timmerde sowieso al langere tijd goed aan de weg, geholpen door de zogenaamde Green Deal die de gemeente Groningen heeft gesloten. “Dit betekent dat al het vervoer binnen een paar jaar in het centrum volledig groen moet zijn en daarin speelt Dropper op dit moment een hele belangrijke rol. Wij willen onze dienst ook breder in gaan zetten. Je hebt al veel diensten met veel koeriers. Waarom zouden wij daar nog een dienst aan toevoegen in plaats van dat we gebruik maken van wat er al is? Dus wij proberen nu restaurants met eigen bezorgteams ook in te zetten voor andere restaurants.”
StuDocu kreeg aanvankelijk met een terugval te maken kreeg. “Wij bieden een platform aan voor studenten om kennis te delen. Samenvattingen, collegeaantekeningen, alles wat nuttig is. Wij zorgen dat het van goede kwaliteit is en geordend wordt. Zodat studenten in een paar clicks of in een search in één keer het document kunnen vinden dat nuttig is bij de voorbereiding van een tentamen”, aldus CEO en medeoprichter Marnix Broer.
Groei van 120 procent
StuDocu is ook actief in Italië. Daar heeft het bedrijf maandelijks één miljoen gebruikers. Dat aantal daalde met 40 procent toen de scholen de deuren sloten. “Dus toen maakten we ons zorgen, maar nu duidelijk is dat de tentamens wel doorgaan, schiet alles meteen weer omhoog. Waar we daar normaal met 50 procent groeien per jaar, is dat nu met 120 procent. Dus wel degelijk een flinke toename. Op zich ook wel logisch. Internet is het enige medium dat je kunt gebruiken nu je elkaar niet meer spreekt en dan komen ze al snel bij ons terecht.”
“Het is een gekkenhuis, we zijn twee weken pas begonnen”
Nieuwkomer Nadav Keyson lijkt met zijn podcasttool Riverside.fm ook in de roos te schieten. “Het is een gekkenhuis, want we zijn twee weken geleden pas echt begonnen. We hadden al wel bètatesten gedaan, maar sinds corona wil iedereen zijn podcasts op afstand opnemen. Daar ligt onze kracht. Optimale geluidskwaliteit doordat we het geluid aan iedere kant van het gesprek lokaal opnemen. Daarnaast is het live-element belangrijk. Heel veel mensen zitten nu de hele dag op social media.”
Geen persoonlijke uitleg
Klanten zijn zowel bestaande als nieuwe makers. Nadeel van de grote toestroom ineens: Keyson kan niet meer iedereen persoonlijk online uitleg geven. “Maar het gaat nog goed. De grootste uitdaging is gewoon de grote vraag: of we die nog aankunnen. De techniek is in ieder geval wel heel stabiel gebleken.”
Thuiswerken is here to stay
Hoe het verder gaat met iedereen als we langer thuis moeten blijven, is natuurlijk de vraag. Wanneer het brede economische teruggang tot gevolg heeft, dan zullen negatieve effecten misschien niet uitblijven. Maar over één ding zijn de deelnemers van het gesprek het wel eens: thuiswerken is here to stay. “Veel bedrijven zullen zien: dat werkt best aardig. Je gaat een enorme beweging richting de cloud zien. Ik denk ook dat we wel een aantal politieke maatregelen kunnen gebruiken. Er staan nog wat onzinnige en beperkende maatregelen voor thuiswerken in de Nederlandse wet. Ik had vandaag een vriend aan de telefoon en hij zei dat alle dingen die vroeger uit den boze waren worden nu in één keer mogelijk zijn. Dus onder druk wordt werkelijk alles vloeibaar”, meent Mark Vletter.
Jantine Doornbos valt hem bij: “Ik denk ook oprecht dat we nooit meer terug gaan naar hoe het voor de coronacrisis was. Dit is een gigantische ommezwaai. Al die mensen die zeiden: ik doe dit al jaren zo en ik wil niet anders, die zijn nu om en gaan nooit meer terug. Ik denk ook dat elk bedrijf dat zich niet aanpast straks niet meer bestaat.”
Hier zie je de hele uitzending met de ondernemers:
buy generic viagra canadian pharmacy generic viagra non prescription viagra