Vier marketingtips om te overleven als kapper in de coronacrisis
De afgelopen weken zijn onduidelijk geweest voor iedereen die naar de kapper wil gaan, maar ook voor kapperszaken zelf. De impact van de coronacrisis op de kappersbranche is enorm. De sector verwacht 27 procent minder jaaromzet. Daarom een aantal marketingtips voor het succesvol (her)openen van een kapperszaak, met speciale aandacht voor Artificial Intelligence. Ook nuttig voor andere ondernemers.
Door de coronacrisis moeten kapperszaken de deuren gesloten houden tot in ieder geval 28 april. Mogelijk wordt dit zelfs nog verlengd. Dit gaat de branche hard raken, zo blijkt uit onderzoek van Coiffure Media Group en Aimy Kapperssoftware onder 535 kappers. Maar liefst 36 procent van de kappers verwacht dat de impact op hun jaaromzet meer dan 30 procent zal zijn. Grootste zorg (66 procent) is dan ook om financieel het hoofd boven water te kunnen houden.
“Klanten belangrijker dan overheidssteun”
De huidige prioriteiten van kappers zitten voornamelijk in overheidssteun organiseren en in contact blijven met klanten via social media (22 procent). De klanten zijn voor kappers dan ook de belangrijkste steun. Dat blijkt uit het feit dat kappers massaal vertrouwen op het herstel van de kapperszaak door klanten (75 procent). Om succesvol de kapperszaak te (her)openen gaan kappers meer werken (71 procent), maar ook de klanten actief benaderen (57 procent).
Hoe heropen je succesvol je winkel?
Naar aanleiding van het onderzoek, maar ook mijn gesprekken met de kappers de afgelopen weken heb ik een aantal tips voor het succesvol heropenen van een kapperszaak op een rij gezet.
1. Service upgraden
Respondenten van het onderzoek laten in de open antwoorden van het onderzoek weten dat deze tijd ruimte geeft om na te denken over de manier van werken. Zo geven respondenten aan: “Nog meer dienstbaar zijn, en kwaliteit naar topniveau brengen” en “Het gezellig maken van de salon, wat lekkers bij de koffie, klanten nog meer verwennen, een wasmassage aanbieden.”
Naast de verbetering van de persoonlijke service kunnen salons aan de slag met reviews via Google, boekingsplatformen, maar ook zeker de eigen website. Deze beoordelingen kunnen worden gebruikt om de kwaliteit van de medewerkers te verbeteren.
2. Social media
Als prioriteit stelt 22 procent van de kappers zich ten doel om de inzet van social media te verhogen tijdens de coronacrisis. Na zo’n lange periode gesloten te zijn geweest is het van belang dat je de klanten bindt. Een medium wat daar goed bij kan helpen is social media, met name Facebook en Instagram.
Neem klant mee in jouw plannen
Neem jouw klanten mee in jouw plannen om straks succesvol open te gaan. Dit kan in de vorm van video’s en posts. Je ziet steeds meer video’s en tutorials over hoe om te gaan met je haar in deze tijd. Dit krijgt ook veel aandacht van de media. Tevens zorgt social voor een eenvoudige manier om nieuwe klanten te bereiken.
3. Actief benaderen van klanten
Een week voor 28 april zal de overheid laten weten of de kapperszaken vanaf die datum weer open mogen gaan of dat ze nog langer gesloten moeten blijven. Om te zorgen dat je succesvol open kan gaan is het verstandig om alvast te bepalen hoe je de klanten gaat benaderen.
- Media-inzet: WhatsApp, email of social (aanbeveling is een goede mix)
- Aanbieding: naar verwachting willen mensen heel graag naar de kapper na zo’n lange periode (vraag is groter dan aanbod). Ik zou dus niet sturen op korting, maar meer op verdeling van beschikbaarheid van de tijdvakken.
- Boekingen: maak gebruik van een platform om online boekingen te ontvangen. Zo hoef je de telefoon niet op te nemen of te reageren op WhatsApp-berichten.
- Extra personeel: op basis van de vraag van jouw klanten kun je door extra personeel in te zetten meer omzet creëren.
4. Artificial intelligence
Naast actief met je klanten omgaan biedt deze tijd ook de mogelijkheid om je salon verder te professionaliseren. Een toepassing die daar bij kan helpen is artificial intelligence, de wetenschap die zich laat omschrijven als “building smart machines capable of performing tasks that typically require human intelligence”. Hierbij moet je denken aan slimme agenda’s, dynamische werkroosters, chatbots en automatische berichten.
Hieronder ga ik nog wat dieper in op die laatste tip, over het gebruik van artificial intelligence door kappers.
Hoe scoren kappers met kunstmatige intelligentie?
De toepassingen van artificial intelligence variëren van kleine slimme toepassingen in een software tool, tot slimme robots die productie werkzaamheden kunnen uitvoeren. Voor de kappersmarkt heb ik vijf toepassingen uitgeschreven.
I. Chatbot voor afspraken (virtuele assistenten)
In China zien we het al gebeuren via WeChat, in Nederland ontstaan de eerste mogelijkheden via WhatsApp. Een logische toepassing is een chatbot voor afspraken. Dit kan via een widget op een website (chatvenster) of via de WhatsApp Business-functionaliteit. Door eerst de agenda te digitaliseren en de data slim te ontsluiten kan je persoonlijke berichten terug sturen zodat een klant via WhatsApp een boeking kan doen. Dit wordt gedaan op basis van het klantprofiel, beschikbaarheid, kappersgegevens, services en producten. In Nederland maken 11,9 miljoen mensen gebruik van Whatsapp (Marktvizier, 2019). Deze tool zijn ze gewend, dus waarom niet ook je kapperszaken regelen via WhatsApp?
II. Persoonlijke aanbevelingen (data-, tekst- en beeldherkenning)
Bij het boeken van een afspraak of het bezoeken van een kapperswebsite kan intelligentie ervoor zorgen dat er relevante producten en diensten worden aangeboden. Blijkt uit jouw profiel dat je een vrouw bent, dan wil je geen services zien zoals mannen knippen. Hiermee maak je het simpeler en relevanter om een kapper te boeken.
Andere mogelijkheden zijn via beeldherkenning (tot op pixelniveau) het kapsel van een klant uitlezen. Hiermee kan een kapper advies geven over de type services of de bijpassende producten. Dit kan relevant zijn voor alle producenten van kappersproducten.
III. Dynamic pricing (leren van het verleden)
Uit de data van onze kappers blijkt dat bepaalde dagdelen populairder zijn dan andere dagdelen. Kappers proberen nu al te variëren met prijzen voor bepaalde dagdelen. Dit doen ze echter in bijna alle gevallen nogal statisch. Dit kan dynamisch door te werken met bezettingsgraden en daar prijzen aan te hangen. Hiermee kan je de rustige momenten in je agenda vullen.
IV.Slimmere personeelsplanning
Grotere salons of zzp’ers kunnen de werktijden met slimme data beter organiseren. Dit kan door allereerst inzicht te hebben in de data van je kapperszaak. Een vervolgstap is dat je agenda-suggesties geeft wanneer je wel of niet moet werken. Of waar een medewerker in welke salon moet werken. Voor kappers is het van belang dat ze een zo hoog mogelijke bezettingsgraad hebben, dus mensen die geknipt worden tijdens de werktijden van een kapper. Door slimme data-analyses in combinatie met suggesties kan de salon efficiënter worden bezet.
V. Automatische reminders van afspraken en aanbevelingen (voorspellen)
De laatste toepassing is het gebruik van automatic marketing. Door events in het verleden kun je de toekomst voorspellen. Een vaste klant gaat bijvoorbeeld elke zes weken naar de kapper. Je wil voorkomen dat die naar een andere kapper gaat, of dat de interval groter wordt. Daarom kunnen slimme reminders goed werken.
Een ander fenomeen dat we zien in de kappersmarkt zijn no-shows. Gemiddeld 3 tot 5 procent van alle afspraken komt niet opdagen (Aimy, 2020). Dit percentage kan eenvoudig verlaagd worden door een automatische reminder te sturen.
Kortom, artificial intelligence kan al vrij eenvoudig worden toegepast door een kapper. Het biedt de mogelijkheid om je te onderscheiden, meer omzet te creëren en klanten beter te binden. Een belangrijk instrument dus in deze lastige tijden, onmisbaar om de coronacrisis straks het hoofd te kunnen bieden.
Beste Daan,
Met alle respect, maar dit is echt ONZIN. Als de kappers hun zaak weer mogen openen is hun eerste en grootste probleem de enorme toevloed van klanten.
Helemaal eens met Ruud. Nu is het stilstaan, straks wordt het hollen. En de meeste kappers hebben geen kunstmatige intelligentie nodig om te zien of hun klant een man of een vrouw is. Leuke uitdrukking trouwens “een boeking boeken”. Hopelijk is de software professioneler dan het taalgebruik.
Ik ben geen kapper, maar wel klant en ben het met Ruud eens! Ik hoop dat ik weer snel naar een kapper mag gaan.Maar ik wil wel een mondkapje op zijn neus en ook ik wil dat graag dragen om eventuele besmetting te voorkomen. Dus 1 klant in de zaak aub. Op afspraak dus. Mijn man kan ikzelf met tondeuze en schaar kappen maar andersom helaas niet. Ik maak me juist ongerust om de drukte die zal ontstaan. Beste kappers relaxen maar ! Straks weer 300% in de weer met de schaar. Verven kun je ons leren maar knippen niet! ( Mag ik alvast een afspraak maken voordat ik in de lange wachtrij moet ?
Dat ‘boeken’ is inmiddels aangepast, Joseph.
Kunnen we het weer over de hoofdzaken hebben.
(Pun intended.)
Heel lief van je Daan dat je je bekommerd over deze branche met het geven van tips. Als kapper, uitgever, adviseur en merkeigenaar heb ik een klein beetje verstand van deze branche en sorry dat ik het moet zeggen, maar wat zit jij ernaast! Wanneer de kappers groen licht krijgen en voor onbepaalde tijd met een veiligheids-hygiëne protocol gewerkt moet worden veranderd waarschijnlijk de hele salonbeleving. De ‘warme’ kant van deze branche zal nog belangrijker worden en (nog) niet de koude digitale kant die jij noemde. Dus met kunstmatige intelligentie ben ik het niet eens. Jouw wasmassage en wat lekkers bij de koffie zal ik aanvullen met creativiteit, beleving, emotie, fantasie, intuïtie, vriendelijkheid en ethiek. Precies de dingen die de computer (nog) niet kan maar waar zo veel behoefte aan is in deze gekke tijd. Dus, lang leven het kappersvak!
AI en online een afspraak boeken? Ik zal wel heel ouderwets zijn, maar daar zit ik dus echt niet op te wachten. Ik ben blij dat ik mijn kapper gewoon kan bellen voor een afspraak en dan door een mens geholpen word. En kapsels alvast online bekijken? Dat lijkt me meer iets voor de jeugd.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!