Wat zijn de vijf fasen van covid-koopgedrag?

27 april 2020, 11:00

Plus: help NASA koraal vinden en nog acht toffe lees- en kijktips in de week van Koot

Woningsdag. Koningsdagthuis. Nationale toost. Balkoningsdag. Koningsdagconcert. Gelukkig liggen de Europese wijnkelders tot de nok toe gevuld met onverkochte wijn. Mooie maandag, houd anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

1. Lemon and the culture of empathy in the pandemic

Enige tijd geleden hebben we uitgebreid aandacht besteed aan het onderzoek van Orlando Wood naar de effectiviteit van campagnes. Wood maakte in zijn baanbrekende boek ‘Lemon’ het punt dat linkerbreindenken in het bedrijfsleven een rechterbrein-georiënteerde creatieve recessie veroorzaakte. De vraag is nu of de pandemie dit veranderd heeft. Daarover geeft hij op 6 mei een webinar met de resultaten van zijn onderzoek. Inschrijven is gratis.

2. Screentime

Vanwege de enorme groei van on-demand video heeft Bloomberg een nieuwe nieuwsvertical geïntroduceerd onder de naam Screentime. Hierin staan vier hoofdthema’s centraal: televisie en films, muziek en podcasting, eSports en videogames en Influencers. Je kunt je abonneren op de nieuwsbrief en dan valt het belangrijkste nieuws zo in je mailboxje.

3. De vijf fasen van covid-koopgedrag

Nielsen NCSolutions (NCS), het toonaangevende bedrijf voor het verbeteren van de reclame-effectiviteit voor consumentenproducten (CPG) heeft Amerikaanse data gepresenteerd van de covid-19-boodschappendoeners. Zij onderkennen inmiddels vijf verschillende stadia.

  • Pre-covid-19-aankopen (vóór 24 februari): ‘Business-as-usual’ niet-seizoensgebonden kruidenierswaren en OTC-aankopen vóór 24 februari.
  • Koopbereidheid (24 februari – 10 maart): Een merkbare stijging van de CPG-aankopen – een stijging van 2 procent van de gemiddelde gezinsuitgaven.
  • Extreem kopen (11 – 21 maart): 11 maart wordt het buigpunt omdat consumenten veel geld uitgeven om hun voorraadkasten vol te stoppen: de gemiddelde huishoudelijke uitgaven stegen met 35 procent in vergelijking met de aankoopniveaus vóór covid.
  • Home-Confined Buying (22 maart en verder): ‘Social distancing’ verplicht beperkte winkelbezoeken en de gemiddelde huishoudelijke besteding daalt 9 procent in de week van 22 maart in vergelijking met Extreme Buying, maar consumenten blijven winkelen en kopen op niveaus die 23 procent hoger zijn dan pre-covid-niveaus.
  • Nieuwe normale aankoop: de periode na de pandemie, wanneer de ‘shelter-in-place’ en andere noodmaatregelen worden opgeheven en de consumenten zich comfortabeler voelen om terug te keren naar fysieke winkels.

4. Human Voice

De ontwikkeling van voicetechnologie gaat onverminderd door. Amazon heeft deze week weer een update aangekondigd. Vanaf deze week kunnen ontwikkelaars de stijl, die is geoptimaliseerd voor grote hoeveelheden tekstuele informatie, gebruiken om webpagina’s, artikelen, podcasts en delen van games voor te lezen. De tekst klinkt daardoor nog menselijker en zal waarschijnlijk gaan leiden tot nog meer gebruiksvriendelijkheid. Op de site van Venturebeat staan de nieuwe en de oude onder elkaar en kan je het verschil beluisteren. En dat er een verschil wordt je snel duidelijk.

Te veel geld, energie en aandacht gaan uit naar het redden van de status quo

5. Time to Build

Marc Andreessen is oprichter van de venture capital firma Andreessen Horowitz (a16z). In een interessant essay geeft hij zijn visie over de periode na de coronapandemie. Tijd om te bouwen. Te veel geld, energie en aandacht gaan uit naar het redden van de status quo. Niet overeind houden wat allang op instorten stond, maar innovatief en ambitieus bouwen aan een nieuw systeem. Geen bedreiging dus maar een kans.

6. Covid en mediagedrag generaties

The GlobalWebIndex heeft een rapport gepubliceerd over het mediagebruik tijdens de coronapandemie van vier generaties. Gen Z, Millennials, Gen X en de Boomers. De kernvraag was of je van een middel meer gebruik bent gaan maken of het zelfs voor het eerst bent gaan gebruiken. Natuurlijk is er overal sprake van een groei maar toch zijn er nog steeds opvallende verschillen.

7. Axios

Er is weer een nieuws (internationale) nieuwsservice. Axios. Eigenlijk helemaal geschikt voor je smartphone en dat spreekt wel aan in tijden van informatieovervloed. Vooral heel erg kort en krachtig. Het idee is dat je zelf aangeeft welke onderwerpen interessant voor jou zijn en het nieuws dat je krijgt bevat alleen de essentie. Dus geen lange verhalen en proza maar vooral kort en bondig. In hun missie hebben ze dat wel aardige verwoord: Axios gets you smarter, faster on what matters.

Wil je weten naar welke podcast architecten luisteren? Dat kan nu via SparkToro

8. SparkToro

Er is weer een interessante nieuwe onderzoekstool beschikbaar. SparkToro. Als je namelijk wilt weten wat het online gedrag van een specifieke doelgroep is dan kan je dat nu uitzoeken. Wil je bijvoorbeeld weten naar welke podcast architecten luisteren, naar welke YouTube-kanalen chemische ingenieurs kijken, welke doelgroepen op zoek zijn naar het woord ‘user experience’ dan is dat nu te vinden via SparkToro. Je moet je even aanmelden en dan krijg je tien zoekopdrachten per maand gratis. Op de website vind je een handige video die het verhaal van SparkToro helder in beeld brengt.

9. Future of Work

Je zou zelfs kunnen bedenken dat de ‘Future of work’ door de lockdown inmiddels de ‘Present of Work’ is geworden zoals de auteur van dit verhaal schrijft. Pietro Invernizzi heeft een mooi overzicht gemaakt van de verschillende startups die zich bevinden in het domein werk van morgen. Aardig om te zien dat deze enorme berg dynamiek al aan het werk is om over de invulling van morgen na te denken. Maar nog interessanter is het grote plaatje achter deze berg. Uit welke onderdelen bestaat straks het werk van de toekomst en op welke wijze kan technologie daar een rol in spelen? Met de kennis van de huidige situatie en een scan van dit verhaal ontstaat er best een beeld van hoe dat eruit zou kunnen gaan zien.

10. NeMo-Net

Wil je tijdens de lockdown een iets anders doen dan is dit wel een leuk idee. NASA helpen met het in kaart brengen van koraal via het spelen van een game (Mac, iPad of iPhone). In een nieuwe videogame van NASA genaamd NeMO-Net kun je virtueel duiken in wateren over de hele wereld, waarbij je koralen classificeert in 3D-beelden van satellieten om een NASA-supercomputer te trainen. Slechts 5 procent van de oceaanbodem is in kaart hadden gebracht (overigens zijn de gehele oppervlakten van Mars en de maan dat wel). Iedereen die de nieuwe videogame speelt, leert hoe je koraal kan identificeren en vervolgens met een penseel in de game kan markeren. De gegevens worden teruggestuurd naar de NASA-servers, zodat het systeem het kan vergelijken met satellietgegevens met een lagere resolutie en leert hoe het koraal zelf kan worden geïdentificeerd.

Tot volgende week!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

4 Reacties

    KevinMcHale

    Toch te zien in de periode na de pandemie, wanneer “shelter-in-place” en andere noodmaatregelen worden opgeheven en consumenten zich meer op hun gemak voelen bij het terugkeren naar fysieke winkels.


    16 november 2020 om 08:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!