Zetten we een eerste stap richting de nieuwe wereld van Yuval Noah Harari?
Plus het Wile E Coyote-effect, puzzelen tot je rood ziet en meer in de week van Koot
Nederland gaat weer een beetje open. De portemonnee moet helemaal open. Maar als ik eerlijk ben was het intelligente dicht wel even heel relaxed en rustig. Mooie week, houd anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!
1. De verdwijntruc van programmatic advertising
Het Incorporated Society of Britisch Advertisers (ISBA), een samenwerkingsverband van 3.000 merken, heeft in samenwerking met de Association of Online Publishers (AOP) een onderzoek laten doen door PwC naar de transparantie in de werking van programmatic advertising. De resultaten zijn toch wel zeer opvallend te noemen. Van het door adverteerders geïnvesteerde geld komt maar 51 procent daadwerkelijk terecht bij de online uitgevers. 34 procent verdwijnt in de portemonnee van de deelnemers in het proces (agency, DSP, Technologie fee en SSP). Maar 15 procent van het advertentiebudget is niet te traceren!
15 procent van het advertentiebudget is niet te traceren
De verwachting is overigens dat dit aandeel nog hoger kan zijn. Als je kijkt naar de nog immer groeiende bestedingen in programmatic kan dit oplopen tot een enorm bedrag.
2. Het Wile E Coyote-effect
‘You’ve run off the cliff, but you’re not falling, and everything seems fine. But by the time you start falling, it’s too late’. We kennen allemaal dit tekenfilmeffect. Opeens is de grond onder je voeten weg en met een prachtig soundeffect vlieg je vol gas naar beneden. Deze metafoor gebruikt Benedict Evans voor een scherpe analyse van de mogelijke situatie na de pandemie. Wanneer hij een aantal markten analyseert (dagbladen, mobile, camera’s en advertentiebestedingen) ligt er wellicht een gevaar op de loer. Budgetten en bestedingen die tijdelijk even weg vallen door een crisis hoeven niet altijd automatisch weer terug te keren.
3. Lockdown learning
Ze komen vaker voorbij in deze weekupdates. Onze vrienden van het IPA, The Institute of Practitioners in Advertising. Deze week hebben ze een behoorlijk indrukwekkende lijst gepubliceerd van boeksamenvattingen, videogesprekken, podcasts, publicaties en webinars. Deze zijn gratis te bekijken of tegen een kleine vergoeding. Ze geven ook nog een advies hoe je medewerkers het beste deze kennis kunt laten delen met de organisatie. Hoogste tijd dus voor lockdown learning.
4. The Global Boardroom
Van dinsdag 12 mei tot en met donderdag 14 mei wordt er een online event georganiseerd door de Financial Times in samenwerking met het Nederlandse The Next Web (chapeau) met de mooie titel ‘The Global Boardroom’. En dan denk je, een ‘online event’ zie je wel vaker voorbijkomen. Maar ik heb nog nooit eerder een dergelijke lijst van sprekers gezien. Van de old boys tot de nieuwe start-ups. Van ministers tot CEO’s en hoogleraren. Maar wat mij wellicht nog het meest aanspreekt is het gevoel van global: calling all forces and brainpower.
Het is een illusie, maar voor alles is een begin nodig
Wellicht is dat een eerste stap in de richting van het denkbeeld van Yuval Noah Harari toen hij zei dat het nu de hoogste tijd is voor een wereldwijde aanpak om dingen anders te gaan organiseren. Het is een illusie, maar voor alles is een begin nodig.
5. Google Lens
Een slimme introductie afgelopen week van Google Lens. Wanneer je handgeschreven aantekeningen hebt gemaakt en je zou die aantekeningen om willen zetten in digitale teksten, dan kan dat nu met behulp van Google Lens. Je vindt Google Lens op je Android-smartphone in de Google-app. Je selecteert de tekst die je wil omzetten en met een druk op de knop staan ze digitaal in een Google Docs. Hier vind je een handige video.
6. Facebook betreedt opnieuw de chatbotmarkt
Na de verdwijning van Facebook M, de personal assistant van Facebook, was het lange tijd stil. Er waren wel derden die via Facebook Messenger een botfunctie aanboden maar Facebook zelf was niet echt actief. Het leek alsof de Google Assistant, Siri en Alexa een beetje de markt zouden gaan verdelen. Maar er is nieuws. Facebook claimt de ‘slimste’ en meest menselijke chatbot in handen te hebben. Gebouwd met behulp van een enorme database van conversaties via Reddit zijn ze nu in staat een ‘echte’ discussie te voeren. Dat het belang hiervan overigens steeds groter wordt, blijkt ook uit een onderzoek van het MIT. Een gesponsorde post laat zien dat customer experience het nummer-één-domein is van AI, snel gevolgd door marketing en sales. Mooie zin uit dit verhaal: “The best place to learn about someone is at the business’s front door [website or call center] and not at the backdoor, like a CRM or database.”
7. Nieuwsbrieven
Frank Meeuwsen heeft onderzoek gedaan naar de verschillende vormen van nieuwsbrieven. Hij komt tot een lijst van tien verschillende vormen. In dit overzicht beschrijft hij deze tien vormen, laat zien wat het beste leesmoment is van de afzonderlijke vormen en laat per vorm ook nog een paar voorbeelden zien. Uiterst interessant materiaal als je al een nieuwsbrief hebt of als je van plan bent om er een te beginnen. Dat nieuwsbrieven ook een effectief middel kunnen zijn bewijst deze analyse van de Bevrijdingsnieuwsbrief zoals die door de NOS dit jaar wordt gemaakt vanwege 75 jaar bevrijding. Ook hierin trouwens vind je nog wat handige tips.
8. Puzzel
In coronatijd moet je wat en dus is er een run op puzzels. De snelle merken spelen daar handig op in door snel een puzzel op de markt te brengen. Dat kan je doen zoals McDonald’s. Dan krijg je The Burger Puzzle. Leuk, maar niet echt spannend. Je kunt ook kijken of je een van de associaties van je merk kunt meenemen in het idee. Zoals Heinz. En we weten allemaal hoe langzaam de ketchup uit de fles kruipt. Als je dat idee gebruikt voor een puzzel dan krijg je een briljant effect. Kijk maar.
9. Spotify-videopodcast
Spotify heeft zijn dienst al uitgebreid van alleen muziek naar ook het aanbieden van podcasts. Maar ze zijn nog niet klaar, want nu komt er weer een nieuwe vorm aan de Spotify-boom. De videopodcast (of zoals we dat vroeger noemde: de vodcast). Spotify maakt hier dus een crossover naar een videoplatform. Het is nog een test maar in de basis laat het zien dat Spotify beweegt richting social media als YouTube, Instagram en TikTok. Benieuwd of dit ook hout gaat snijden.
10. Etsy
Het ultieme makersplatform Etsy is een prachtig voorbeeld van creativiteit, maken en ondernemen. Ieder jaar weer groeit het met zo’n 35 procent. Maar tijdens deze pandemie gaat het extra snel omdat de vraag naar bijvoorbeeld mondkapjes en spelletjes enorm groeit. En wat mooi dat dit Etsy-netwerk daar een rol in kan spelen. Van mens tot mens.
Bonus
Hoe bouw je vertrouwen op? Ik kwam deze gametheorie tegen waarin je via een dertig minuten durende game wordt meegenomen op de ontdekkingsreis in het opbouwen van vertrouwen. Los van het verhaal is ook de vormgeving en de UX de moeite van het kijken meer dan waard. Mocht je de Nederlandse versie willen spelen dan kan dat met de knoppen onderin het scherm.
Tot volgende week!