RSS-statistieken
Ondanks het feit dat ik al vanaf februari van dit jaar een Feedburner-account heb, is pas deze week de RSS-feed van dit weblog definitief omgezet (inderdaad overtuigd door o.a. Punkey, Frankwatching en Adverto).
Hoeveel lezers van MarketingFacts gebruiken nu een RSS-reader, welke RSS-readers gebruiken ze en op welke berichten klikken ze door naar de website? Maar vooral ook, hoe ligt de verhouding tussen ‘gewone’ websitebezoekers en RSS-lezers? Voor de liefhebber zijn de RSS-statistieken van de eerste dag op een rijtje gezet.
Aantal unieke RSS-lezers
Op vrijdag 24 september hebben 386 unieke RSS-lezers (gebaseerd op IP-adres) de RSS-feed van MarketingFacts gelezen. Deze hebben in totaal 6.277 feeds opgevaagd waarbij uiteindelijk 197 keer (3,1%) is doorgeklikt naar de website.
RSS-readers
Veruit de meest gebruikte RSS-reader (onder de lezers van MarketingFacts) is RssReader gevolgd door Bloglines en FeedDemon. Opvallend zijn de uiteenlopende verhoudingen tussen het aantal unieke RSS-lezers (circulation) en het aantal hits. Zo gaan de webbased RSS-readers als Bloglines en Firefox Live Bookmarks, veel zuiniger om met de bandbreedte dan de RSS-readers die op pc’s zijn geinstalleerd zoals RssReader, FeedDemon en FeedReader. Deze hebben vaak een standaard auto-update frequentie van 1 tot 3 uur (door gebruiker zelf te wijzigen) zodat voor deze RSS-readers gemiddeld 8-24 keer zoveel hits worden geregistreerd als voor de webbased RSS-readers.
Browsers en bots
Aardig is om te zien welke browsers worden gebruikt door de RSS-lezers die gebruik maken van een webbased RSS-reader (of RSS-aggregator). Ook aardig om te zien is welke bots de RSS-feed uitlezen. Zo komt bijvoorbeeld MSN 8 keer en Google 1 keer per dag langs om de RSS-feed van MarketingFacts uit te lezen. Ben benieuwd wanneer we dit ook terug zien in de zoekresultaten van MSN en Google.
Populariteit van de berichten
Zoals eerder aangegeven, is uiteindelijk 197 keer (3,1%) doorgeklikt naar de website van MarketingFacts. Hieronder de meest populaire berichten van gisteren op een rij:
Interessant is om in de toekomst een analyse te doen naar het klikgedrag op basis van copywriting. Oftewel, hoe goed klikt een koptekst en van welke factoren is dit afhankelijk?
Websitebezoekers vs RSS-lezers
Voor MarketingFacts gebruik ik verschillende methodieken om het websitegebruik te meten. Reden daarvoor is dat ik tzt een vergelijking wil maken tussen de verschillende meetmethodieken. Op basis van ruwe logfile-analyse blijkt dat er gisteren 2,486 unieke bezoekers zijn geweest. Op basis van eerdere analyses weet ik inmiddels dat dit aantal 20-30% te hoog is (o.a. omdat hierbij bezoekers zitten die worden geregistreerd dankzij het feit dat op andere websites een hotlink is geplaatst naar beeldmateriaal op MarketingFacts).
Derhalve is het aardig om ook eens te kijken naar het aantal unieke bezoekers en pageviews die zijn gemeten mbv Extreme en Nedstat. Zo registreerde Extreme gisteren 1.254 unieke bezoekers en registreerde Nedstat 1.743 pageviews. Mijn schatting is dat zowel Extreme als Nedstat 10-20% te laag liggen omdat de tags onder aan de pagina’s zijn geplaatst en in voorkomende gevallen de bezoeker al weer heeft doorgeklikt alvorens deze is geregistreerd door Extreme en Nedstat.
Tot slot
Alles in beschouwing genomen trok Marketingfacts op vrijdag 24 september ca. 1.500 unieke websitebezoekers. Uit de ruwe logfile-analyse is bekend dat ca. 900 bezoekers (60%) via de zoekmachines, ca. 300 bezoekers (20%) via overige links (incl. webbased RSS-readers) en ca. 300 rechtstreeks (20%) (incl. overige RSS-readers) op de website zijn gekomen. De websitebezoekers genereerden in totaal ca. 2.000 pageviews waarvan ca. 200 afkomstig van RSS-lezers die hebben doorgeklikt (10%).
Dit is beduidend lager dan de 50% die ik eerder dit jaar berekende op basis van ruwe logfiles. Ik heb destijds waarschijnlijk alle hits (afkomstig van unieke IP-adressen) als bezoeken geteld. Nu blijkt dat ‘slechts’ 3,1% van deze hits ook daadwerkelijk resulteert in een websitebezoek.
To be continued…
Update
Krijg inmiddels de eerste emails binnen met vragen over de betekenis van deze statistieken. Ik zal hier de komende periode een aantal referenties plaatsen voor meer informatie:
About FeedBurner (Dick Costolo)
RSS Metrics & Reporting (Alex Barnett)
FeedBurner Stats – What Do They Mean? (Pamela Parker Caird)
RSS: Not Just for Bloggers Anymore (Pamela Parker Caird)
Kun je wellicht nagaan van hoeveel unieke RSS-lezers die 197 click-throughs afkomtig zijn? Zijn het een paar mensen die alles lezen, of veel mensen die een beetje lezen?
Zal binnenkort zeker nog wat aanvullende analyses doen. Ik hoop ook dat anderen bereid zijn om inzicht te geven over het RSS-gebruik op hun weblog. Het is voor mij nog steeds een groot raadsel hoeveel mensen gebruik maken van RSS.
Ronald, niet in de statistieken van Feedburner (daar wordt nieuwsupdate.nl waarschijnlijk gezien als een van de not identified readers or aggregators). Op basis van de ruwe logfiles krijg ik wel een indicatie van het aantal bezoeken dat via nieuwsupdate.nl is gekomen. Over de afgelopen week (vanaf maandag) waren dit er 14.
Meet jij zelf ook nog de click-outs? Zou aardig zijn om deze eens af te zetten tegen het aantal dat ik geregisteerd heb.
Beste Marco,
Nee ik meet ze niet, als je een suggestie hebt om dit te kunnen doen dan hoor ik het graag, ik heb de site nog maar net overgenomen/gekocht en ben druk met promotie bezig…dat begin ik nu gelukkig een beetje te zien…
Gr Ronald
Vincent, voor alhetnieuws.nl heb ik de afgelopen 24 uur 94 hits gemeten. Ik zou in de ruwe logfiles moeten duiken om per RSS-reader (of aggregator) de click-through te bepalen. FeedBurner geeft (helaas) alleen de geaggregeerde click-throughs weer.
Dat aantal is hoger dan ik gedacht had, vanaf vanmiddag ga ik de clickouts meten.
Overigens geeft bloglines een overzicht van het aantal subscribers in de useragent van de bot. Geweldig initiatief.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!