Je bekijkt een artikel van BBP Media
partner

Van geen kennis naar 2 jaar op rij 300% groei #spon

22 juni 2020, 08:48

“Wij zijn een atypische webshop: we zijn vooral een productiebedrijf, groot geworden in staalproducten als bewapeningsproducten en hekwerken. We zagen kansen voor online verkoop van hekwerken op de consumentenmarkt. Het begon als een reis met onbekende bestemming, maar het is nu serieuze business met jaarlijks 300% groei.” Jan Landman is verantwoordelijk voor de website Hekwerkonline.nl. Samen met Pascal Eskes, Head of Quality en Senior Online Marketeer bij Traffic Today, vertelt hij enthousiast over hun samenwerking en de explosieve groei van de webshop.

Waarom niet?

Landman: “Van Merksteijn is een enorm staalverwerkingsbedrijf; hier in Almelo werkt zo’n 700 man in de productie. We maken onder meer wapeningsproducten en hekwerken die we uitleveren in Europa aan voornamelijk groothandels. Als gedegen familiebedrijf hebben we 70 jaar ervaring in de staalindustrie. Echter was de kennis van online business in ons bedrijf beperkt. Maar we zagen een kans in de niet benutte markt van directe online verkoop aan de consument. Dan is bij ons niet de vraag ‘waarom?’ maar ‘waarom niet?’. En zo zijn we in maart 2018 gestart met de bouw van de webwinkel www.hekwerkonline.nl.”

“E-commerce?”

Als financieel gezond bedrijf was er ruimte om te investeren in e-commerce en is de samenwerking met Traffic Today begonnen. Daarnaast hebben we intern ruimte vrijgemaakt voor online medewerkers en hebben we een webbouwer (Stimmt) ingehuurd. “Het is begonnen als een pilot, met enig scepsis omdat het nieuw terein betrof” vertelt Landman. “Maar als je het doet, moet je het goed doen en we hebben het serieus aangepakt. Na het eerste jaar waren we niet ontevreden met de resultaten, maar zagen wel dat we kansen misten en dat gespecialiseerde hulp welkom was. Onze producten zijn van hoge kwaliteit en ook van logistiek hebben we verstand, maar van e-commerce een stuk minder.” Dit was het moment waarop Traffic Today in beeld kwam; in de gesprekken bleek snel dat het klikte. Pascal Eskes: “Onze bedrijfsculturen komen goed overeen: als we serieuze kansen en mogelijkheden zien, dan gaan we daar ook vol voor. Bovendien zijn de lijntjes kort bij Hekwerkonline; dat betekent snel kunnen sturen, aanpassen en resultaten zien. Als Traffic Today werken we ongeveer een dag in de week op locatie, samen met de webbouwer en de interne medewerkers van Hekwerkonline.nl. Op ons voorstel hebben ze nu iemand aangenomen voor online marketing, dat maakt de samenwerking nog effectiever.”

Binnen een jaar op positie 1

De verbeteringskansen zaten in eerste instantie vooral in de online vindbaarheid. “SEO is onze basis, daar zijn we goed in,” vertelt Eskes. “Daarvoor zagen we verschillende kansen. De start van het project viel samen met de start van het tuinseizoen en voor snel resultaat zijn we daarom direct aan de slag gegaan met onder andere Google Ads en verschillende internationale marketplaces. De volgende slag was het verbeteren van de organische zoekresultaten. Daarvoor hebben we de website flink geoptimaliseerd op gebied van techniek, content en externe linkbuilding. De resultaten zijn mooi: zo stonden we bij het zoekwoord ‘schutting’ bij de start op positie 30 en nu in de top 3 tot 5. Voor ‘hekwerk’ was het positie 4 en momenteel positie 1. We werken aan blijvende groei op de lange termijn en daarvoor zijn de organische resultaten belangrijk, die vormen ook een steeds groter aandeel. We willen steeds breder vindbaar worden en blijven.”

Landman: “In het najaar was er al zo’n grote stijging in de organische zoekresultaten dat Traffic Today een verdriedubbeling van de ordergroei durfde te voorspellen. De vraag was: zijn we klaar voor die groei? Kunnen we goed blijven uitleveren? Want dit soort kansen mag je niet verknoeien, daarvoor heeft Traffic Today ons op de potentiele groei gewezen. We hebben geïnvesteerd in inside sales en het magazijn. We zoeken doorlopend naar de balans op het randje: voldoende capaciteit hebben om het goed te blijven doen. Dat lukt gelukkig, de beoordelingen van klanten op onafhankelijke beoordelingssites zijn 9+. De groei gaat steil omhoog mede dankzij de online campagne, maar we houden het gevoel van controle.” Eskes: “Die verdriedubbeling van de groei zien we nu ook in Duitsland, waar we een jaar later zijn gestart. Het bouwen aan vindbaarheid kost even tijd, maar werpt daarna zijn vruchten af. We combineren onze SEO-kennis met marktspecifieke omstandigheden als taal, online marketplaces en lokale informatiekanalen.”

Wat brengt de toekomst?

“We trekken ons eigen plan, we kijken niet zo naar de concurrenten. We willen gewoon naar de top,” aldus Landman.

“We trekken ons eigen plan, we kijken niet naar concurrenten. We willen gewoon naar de top”

“Na Duitsland staat momenteel ook de website in het Verenigd Koninkrijk live, allemaal aangestuurd vanuit Nederland en in samenwerking met Traffic Today. Bovendien groeit ook het aanbod in de webwinkel. Naast dubbelstaafhekwerk hebben we nu ook houten schuttingdelen en aanverwante producten zoals bloempotten en bladkorven. Voor de uitvoering werken we aan een stabiele organisatie die de pieken aankan en de dalen nuttig kan gebruiken voor professionalisering.” Eskes voegt daaraan toe: “En we gaan actiever de markt benaderen, bijvoorbeeld met e-mailmarketing en personalisatie van de website. Dat kan nu ook want we bouwen actief aan de database om in de toekomst data gestuurde marketing verder internationaal uit te zetten”

Landman: “Service en kwaliteit zijn én blijven de basis. Eigenlijk zijn wij een nuchtere webwinkel: we nemen altijd de telefoon aan, bellen altijd terug en sturen soms een bloemetje als het echt fout is gegaan. Dat doen we omdat we het op onze manier doen en juist dat bij ons past, we houden van de menselijke maat. Daarom vind ik het ook zo leuk dat Pascal Eskes praat over ‘wij’ en ‘onze cijfers’ – we voelen ons ook wezenlijk één team.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Traffic Today

BBP Media is een onafhankelijk B2B-mediabedrijf, dat al meer dan tien jaar is gespecialiseerd in het bieden van relevante vakinformatie. Via crossmediale platforms richt BBP Media zich op ondernemers en professionals in de Nederlandse marketingsector, de e-commerce sector en de customer service branche. Daarnaast is BBP Media internationaal actief als informatieleverancier in de e-commerce markt. Inmiddels heeft de organisatie met de Global E-commerce Summit in Barcelona en de website E-commercefacts.com een aanzienlijke internationale positie opgebouwd. Voor vergaring en ontsluiting van de vakinformatie werkt BBP Media nauw samen met branchepartijen zoals verenigingen en associaties. Tot het portfolio van BBP Media behoren onder meer MarketingTribune, Shopper Marketing Update, Twinkle en CustomerFirst.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!