Tim van der Wiel (GoSpooky): ‘TikTok wint het van traditionele media’
Aan TikTok, Snapchat en andere socials kun je een goede boterham verdienen. Dat weet Tim van der Wiel als geen ander. Sinds zijn zeventiende runt hij zijn social-marketingbureau GoSpooky. Hoe doet hij dat?
Tim van der Wiel is medeoprichter en creatief directeur van GoSpooky, het eerste Snapchat-marketingbureau van Europa. Zijn bureau werkt(e) met grote bedrijven als Albert Heijn, Randstad, RTL Nederland, Lowlands, KLM, Rituals en Zoomin.tv. Van der Wiel: “We zijn op dit moment eigenlijk drukker dan ooit. Een week na de lockdown zagen we een klein dipje door de bevroren budgetten. Wij proberen voor iedereen de beste service te leveren, of het nu goed of slecht met de klant gaat.”
Teruglopende budgetten
“Tiktok is op dit moment de winnaar met het grootste bereik, gevolgd door Snapchat en vervolgens Instagram. Eigenlijk zijn alle socialmedia-apps winnaars, want het socialmedia-gebruik is hoger dan ooit. Bij traditionele media lopen juist alle budgetten terug. Grote adverteerders zien dat de investeringen helemaal niet in een tv- of radiocommercial gestoken hoeven te worden om het doel te bereiken. Daarnaast werken traditionele media veel langzamer: het duurt een paar maanden voordat je de commercial uitzendt. Een social-advertentie staat binnen zeventien minuten online.”
“Een social-advertentie staat binnen zeventien minuten online”
Het aantal socialmedia-gebruikers blijft stijgen, vooral Tiktok en Snapchat. “Bij Instagram moet een post vaak aan een bepaalde status voldoen; is het wel mooi genoeg? Tiktok is veel toegankelijker, omdat het niet uitmaakt wat je plaatst als het maar creatief is. Een ander pluspunt is dat content in kleinere groepen makkelijker gedeeld kan worden. Daar is steeds meer behoefte aan.” Instagram gaat veel last krijgen van TikTok voorspelt Van der Wiel.
Hoe kijkt Tim van der Wiel naar toekomst kijkt van socialmedia-marketing? Bekijk hieronder het hele interview: