ReclameReview: ja, McDonald’s raakt een gevoelige snaar

15 juli 2020, 09:00

Hoe zorg je ervoor dat je als opa en oma toch samen met je kinderen en kleinkinderen kunt eten, ook al moet je afstand houden van elkaar? In deze commercial brengt McDonald’s je op een idee, met in de hoofdrol een echte opa en oma en een echt gezin.

Credits

Bureau: TBWANEBOKO

Productiemaatschappij: Pink Rabbit

Muziekbedrijf: MassiveMusic

Doelstelling

Meer mensen op het idee brengen om iets te kopen bij McDonald’s.

Uitwerking

Uit het persbericht: “De campagne trapt af met een televisiecommercial met daarin een hoofdrol voor een opa en oma. Net als veel andere mensen hebben zij hun familie helaas lange tijd niet kunnen zien. Het stel gaat er op uit en verrast hun kinderen en kleinkinderen met iets lekkers van McDonald’s – het wordt een emotioneel weerzien. De gehele film is gemaakt met in achtneming van de coronaregels van het RIVM. Daarom zijn de opa en oma een écht stel dat al 50 jaar getrouwd is en het gezin een bestaand gezin.”

“Wij willen in deze bijzondere tijd doen wat wij als McDonald’s het liefst doen: mensen happy maken en hen helpen anderen blij te maken. Daarom staat happiness en samenzijn centraal deze zomer”, aldus Annemarie Swijtink, directeur Marketing van McDonald’s Nederland .

Oordeel

Is McDonald’s qua associaties met gewicht het geschiktste merk om de kwetsbare doelgroep op te voeren in hun commercial? Nee. Doen ze het op een aansprekende manier? Ja, dat vind ik wel. Ze willen mensen op ideeën brengen door te communiceren: ‘Kijk, zo kan het ook!’ en dat lukt ze goed op deze manier.

Een echte opa en oma, een echt gezin: dat helpt natuurlijk wel als je in coronatijd een tv-commercial wilt opnemen. Die mensen mogen immers wél dicht bij elkaar zijn. En het ziet er ook nog eens authentieker uit, omdat het geen professionele acteurs zijn (neem ik dan maar aan).

Natuurlijk is het overdreven en extra dik aangezet, maar het werkt

Natuurlijk is het overdreven en extra dik aangezet: de aan huis gekluisterde opa en oma, de dikke laag stof op de voorruit van de auto, de lange rit die de moeite waard is… Maar het werkt. Met deze commercial raakt McDonald’s een snaar en dat gaat ze vast heel wat sympathie en misschien ook wel heel wat extra omzet opleveren.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

15 Reacties

    Monique Ubbink

    Is dat chiem van houweningen als de opa?? 🙂


    17 juli 2020 om 18:00
    Monique Ubbink

    En zijn vrouw dan natuurlijk, maar die ken ik eigenlijk niet zo


    17 juli 2020 om 18:04
    Roger

    Monique, dat was ook mij eerste gedachte. Vrouw lijkt er ook op


    18 juli 2020 om 09:46
    Hardcopy

    Dat zou heel goed kunnen! Het was mij nog niet opgevallen, maar nu je het zegt… Hun namen staan alleen niet vermeld in het persbericht, dus ik weet het niet 100% zeker.


    18 juli 2020 om 10:02
    Jan

    Opa heeft inderdaad veel weg van Chiem van Houweninge en oma zou zijn vrouw Marina kunnen zijn. Staat ook op Wikipedia


    18 juli 2020 om 20:05
    Janita

    Reclame die per direct moet worden VERWIJDERD. Schandalig dat je de ouderen weer op een aparte plek zet, zij zijn meer dan voldoende gestraft om op afstand te leven van kinderen en kleinkinderen. Deze groep mensen en niet alleen deze groep zijn het zat meer dan zat om 1.5 meter afstand te leven. Ophouden met deze flauwekul en ook met deze soort reclames daar wordt ik echt ziek van bah hou ermee op!


    19 juli 2020 om 08:10
    Rob

    @Jantina

    Wat een fijne reclame met een luchtige benadering tot een oplossing. Met deze reclame worden de ouderen niet nog meer gestraft, onzin!! Twee nog steeds verliefde ouderen die d.m.v. de oude Volkswagen weer even terug in de tijd zijn. Het gaat allemaal weer beter worden en tot die tijd is dit een prima tussentijdse oplossing en nog realistisch ook. Zonder de situatie van ouderen, in het algemeen, te ontkennen kun je natuurlijk ook alles in het negatieve trekken.


    19 juli 2020 om 13:13
    Co Alberts

    @Janita

    Je bent een echte azijnpisser die de bedoeling van deze reclame totaal mist.


    19 juli 2020 om 16:14
    Ans

    Wat een rare reactie van die Janita. Ik ben ook zo’n oudere en ben nergens gestraft. Alleen blij met mensen die die afstand bewaren. Wij zitten in de zeer kwetsbare hoek en hopen dat die afstand nog even blijft. Fijne reclame trouwens. Inderdaad Marina en Chiem zo te zien.


    21 juli 2020 om 18:49
    Sigrid Sijtsma

    Slechte reclame. Niet om de ouderen

    Blanke dochter. Zwarte man en de kinderen geen halfbloedjes..??

    Nee die zijn ook zwart..

    Dat ziet er zo ongeloofwaardig uit..zo amerikaans overdreven over the top!!

    Niet 1 bij mcdonalds organisatie die dat heeft gezien!!!

    Of is t zo modern. Dat de kleinkinderen van deze opa en oma. Via de man van hun dochter die uit 1e huwelijk met zwarte vrouw al kinderen had. En nu dus de dochter en ouders stiefkinderen en stiefkleinkinderen hebben??

    Triest vind ik t..


    23 juli 2020 om 17:56
    J De Rapper

    Welke acteur speelt de rol van opa?


    24 juli 2020 om 19:19
    MCee

    het zijn Chiem en Marina van Houweninge , check, ik ken en herken ze

    of het ook hun dochter is weet ik niet zeker


    27 juli 2020 om 11:18
    J

    Deze reclame is echt triest waar gaat et naartoe gezin en opa en oma die van elkaar af zitten…??

    Die geen knuffel aan de kleinkind geven maar achter een raam.. Wtf manipulatie allemaal gewoon dieptriest dat ze zo de mensen willen bereiken(brainwashen)

    Btw mijn mening!!


    6 augustus 2020 om 19:54
    Hans van Santen

    De korte cover van het nummer van de Simple Minds smaakt naar meer. Als McDonalds deze versie als een volledig nummer gratis weggeeft bij aankoop van hun fastfood voorspel ik een megagroei van de verkoop!


    17 augustus 2020 om 16:25
    Hans van Santen

    De korte cover van het nummer van de Simple Minds smaakt naar meer. Als McDonalds deze versie als een volledig nummer gratis weggeeft bij aankoop van hun fastfood voorspel ik een megagroei van de verkoop!


    17 augustus 2020 om 16:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!