Negen tips voor een succesvol digitaal team
Het geheim achter digitaal succes
Het zal niet echt als een verassing komen: digitaal succes levert veel op voor je organisatie. Been there, done that. Maar voor digitaal succes heb je wel een eigen team nodig. Organisaties met een goed werkend digital team leveren namelijk aanzienlijk betere resultaten op dan bedrijven waar digital volledig wordt uitbesteed. Maar hoe bouw je een succesvol digitaal team? We hebben negen tips voor je op een rij gezet om je op weg te helpen.
1. When you start running, run the right way
Digitale strategie geeft het digitale team richting en houvast. Een goede, toekomstbestendige digitale strategie is vaak veelomvattend en bedoeld voor de lange termijn. Daarom is er enige vorm van structuur en overzicht nodig. Dit kun je op verschillende manieren realiseren, bijvoorbeeld door duidelijk je digitale doelen in kaart te brengen. Kijk hiervoor eerst naar de algemene missie en/of visie en werk dan uit wat dit betekent voor digital. Je kunt vervolgens meer overzicht krijgen door je strategie in stukken te hakken in tijd, per discipline of naar afhankelijkheid van anderen. Tot slot kan je met behulp van de Effort-Gain-Matrix bepalen welke onderdelen prioriteit hebben.
Het is belangrijk je strategie niet té concreet te maken
Hoewel structuur nodig is voor een duidelijke en overzichtelijke strategie, is het ook belangrijk om je strategie niet té concreet te maken. Je strategie moet namelijk een langetermijnplan zijn, en de toekomst is onzeker. Er zijn op dit moment talloze trends in de digitale wereld. Het is belangrijk dat je je vizier openhoudt om mee te gaan met de ontwikkelingen die je waardevol acht – zo creëer je een future-proof strategie.
2. Work as a team
De samenstelling van het digital team is de belangrijkste factor, maar is vaak niet goed te vergelijken met andere teams binnen een organisatie. Hierdoor is het (uit)bouwen van een digitaal team voor veel organisaties lastig. Je zult ook niet meteen een heel team in huis neer kunnen zetten. Door samen te werken met partners kan je het team alvast aanvullen. Zo zorg je voor een goed proces én een hecht team.
Je zult ook niet meteen een heel team in huis neer kunnen zetten
Als je begint met het bouwen van een digital team kun je het beste starten met een allrounder die van alle markten thuis is. Het aannemen van specialisten, zoals een front-end developer of een Google Ads-specialist, zorgt namelijk vaak voor een te grote afhankelijkheid van partners vanwege het ontbreken van kennis op sommige vlakken. Daarnaast is het voor een digital team belangrijk dat het multidisciplinair werkt. Verschillende invalshoeken zijn van groot belang, omdat je dan niet afhankelijk bent van andere afdelingen of partners. Hierdoor worden de resultaten beter en wordt de effectiviteit vergroot.
3. Find your balance
Anders dan andere afdelingen binnen het bedrijf heeft het digital team veel flexibiliteit nodig. Maar – te veel hiervan leidt tot chaos. Daarom is het belangrijk om een goede digitale structuur te creëren waarin je overzicht hebt, maar tegelijkertijd flexibel bent.
Een werkproces dat goed werkt met multifunctionele teams is de Scrum-methode. Deze methode geeft structuur aan je werk, maar geeft je ook de mogelijkheid tot flexibiliteit. Binnen Scrum-projecten werk je als basis met sprints – afgebakende tijdsperiodes. Op basis van een backlog bepaal je wanneer je welke taken gaat oppakken. Scrum geeft ook de mogelijkheid om regelmatig je groei te evalueren, iets wat van groot belang is voor het digital team. Het geven van feedback en houden van open gesprekken zorgen voor begrip en verbetering. Daarnaast zorgt periodiek evalueren voor een constante focus op ontwikkeling. Neem in het begin wat kleinere sprints, zodat het niet te moeilijk is om ze te halen. Elke afgeronde sprint geeft namelijk nieuwe motivatie om de volgende weer te halen.
4. Culture as a breeding ground
Een groot deel van organisaties is gericht op het voorkomen van fouten en het vergroten van efficiëntie en effectiviteit. Dit staat lijnrecht tegenover de digitale cultuur. Hierbinnen is ruimte om te falen misschien wel het allerbelangrijkst. Het gaat er namelijk om dat men gaandeweg leert. Een niet geslaagde test moet dan ook niet als iets negatiefs worden gezien, maar als iets waarvan geleerd moet worden om in volgende experimenten betere resultaten te kunnen halen.
Ook mag het belang van een goede werksfeer niet onderschat worden. Google heeft een grootschalig onderzoek gedaan naar wat nu precies het succes van teams bepaalt. By far de belangrijkste eigenschap? Psychologische veiligheid. Het creëren van een sfeer waarin teamleden zich psychologisch veilig voelen is het meest cruciale onderdeel van succesvolle teams. Een manier om een betere teamdynamiek te creëren is door samen successen te vieren. Gezamenlijk succes bindt. Bovendien krijgen mensen het gevoel dat ze deel uitmaken van een succesvol team.
5. Communication is key
Digitale middelen komen neer op communicatie. En de mogelijkheden van digitale communicatie zijn oneindig. Het is daarom belangrijk om keuzes te maken. Kies 1 vaste tool om te communiceren, zoals Slack of Telegram. Voor extern gebruik blijft e-mail de way to go. Kies ook één tool om je resultaten te documenteren, zoals Notion of Google Docs.
Communiceer deze behaalde resultaten niet alleen naar je eigen team, maar ook naar je stakeholders. Onvoldoende stakeholdermanagement is namelijk een van de redenen waarom de digitale groei kan afremmen, of zelfs tot stilstand komt. Het digitale team weet vaak heel goed waaraan wordt gewerkt en waarom, maar stakeholders kunnen soms sceptisch zijn ten aanzien van de digitale ontwikkeling. Communiceer dus duidelijk met jouw stakeholders en deel de behaalde resultaten. Maak de successen bijvoorbeeld inzichtelijk in een infographic. Een klassieke managementrapportage leent zich niet goed voor het delen van digitale resultaten.
Daarnaast is het belangrijk om niet alleen commercieel met jouw klanten te communiceren. Het kan verleidelijk zijn om veel commerciële berichten in de richting van jouw klanten te sturen, aangezien het steeds weer een paar extra verkopen oplevert. Toch kan je dit beter afwisselen met andere boodschappen. Anders gaan je klanten je voornamelijk waarderen om je aanbiedingen en kortingen, in plaats van om je dienst of product.
6. Execution, Execution, Execution
Wanneer je alle randvoorwaarden goed hebt staan, is het tijd om te focussen op de uitvoering voor jouw digital business. Dat noemen wij digital execution. Een belangrijke afweging die je bij uitvoering moet maken, is of je kiest voor kleine stapjes of radicale veranderingen. De wens is namelijk vaak radicaal, maar met incrementele verbeteringen houd je veel meer grip op de resultaten. Radicale veranderingen zijn eigenlijk alleen goed te verantwoorden wanneer een klein stapje voor grote problemen zorgt. Dit kan bijvoorbeeld zijn wanneer je een totaal nieuwe huisstijl neerzet, of als je vanuit een ander systeem wilt gaan werken.
Met incrementele verbeteringen houd je veel meer grip op de resultaten
7. Keep an eye on your budget
Het budget kan een stroomversneller, maar ook een anker zijn voor jouw digitale schip. Een goede controle over het budget geeft de rest van de organisatie vertrouwen. Met dit vertrouwen kun je grotere stappen zetten. Fouten in het budget kunnen namelijk zeer belemmerend zijn voor je digitale groei. Daarom is het belangrijk dat je een constant overzicht hebt van je budget – zorg ervoor dat je dit altijd ergens binnen één oogopslag kan zien. Het is het eenvoudigst om je budget in je dashboard te verwerken.
Uiteraard wil je ook de kosten van je advertenties onder controle houden. Zorg daarom voor beheersbare advertentiestructuren. Je wilt namelijk niet dat jouw best presterende advertenties minder worden getoond door een tekort aan budget. Bij het toewijzen van het budget kan je het beste gaan voor een ‘blended’ CPA. Dit betekent één CPA over alle acties, dus niet één CPA per kanaal, of zelfs binnen één kanaal.
8. Keep growing
Om te kunnen groeien in jouw digital marketing zijn data onmisbaar. Data bieden namelijk belangrijke inzichten in wat al goed gaat, en waar je nog kunt verbeteren. Bekijk bijvoorbeeld hoe jouw website rendeert voor verschillende bezoekersstromen. Zorg ook voor minimaal één kwalitatieve databron, om conclusies uit eerdere kwantitatieve analyses te onderbouwen. Vergroot de kans op succes bij het inrichten van marketingtests door jouw team te laten bijstaan door experts.
Hoewel experimenteren in het digital team hard wordt aangemoedigd, is het wel belangrijk om eerst je prioriteiten op orde te hebben. Voordat je begint met adverteren is het bijvoorbeeld belangrijk om eerst de doelgroep goed in kaart te hebben en in het platform te investeren. Focus je daarnaast eerst op je mensen voordat je aan de slag gaat met allemaal systemen. Een systeem op zich zorgt namelijk nooit voor succes – de mensen die het bedienen doen dat.
9. Quality over quantity
Om digitaal succes te bereiken moeten er dingen ontwikkeld worden. Het laten bouwen van een prachtige website door een externe partij kan een goed idee zijn, maar zorg er dan wel voor dat non-developers de site verder kunnen uitbouwen. De techniek moet zo flexibel zijn dat ook zij pagina’s kunnen maken, of content kunnen aanpassen of toevoegen. Hierdoor kunnen veranderingen met meer flexibiliteit en snelheid worden geïmplementeerd.
Ook kan het verleidelijk zijn om veel features te bouwen, maar kwaliteit is toch echt belangrijker dan kwantiteit. Zelden vraagt een klant zich af waarom een bepaalde functie niet in jouw platform zit. Veel vaker ergert een klant zich aan wat er wél in zit en niet voldoende werkt. Bouw daarom weinig, en bouw goed.
Uit ervaring weten we dat je bij het volgen van deze negen stappen snel kunt beginnen met het halen van digitale successen. Veel succes met het bouwen van je eigen digital team!