Schuivende schermen en hardlopen in een verhaal

14 december 2020, 10:06

De nieuwe week van Koot

Steven van Belleghem, het video-firsttijdperk, het succes van Amazon, cappuccino en een spelletje voor je brein. Dit en nog meer in de nieuwe week van Koot.

#1 Customer experience-trends voor 2021

De jaarlijkse update van Steven van Belleghem over de trends die ons te wachten staan in 2021. Je kunt ze lekker teruglezen of het jezelf makkelijk maken en de video bekijken. Van E(verywhere)-Commerce, via online Word of Mouth Marketing naar de Zero Customer Experience.

#2 Live, social, and shoppable

We staan op het punt een heel nieuw tijdperk van video-firstproducten binnen te gaan die veel verder gaan dan entertainment en gaming. Als fase één van video een relaxte ervaring was, zal video 2.0 veel interactiever en meer participatief zijn, waarbij gebruikers zich bezighouden met het platform, directe feedback geven over de inhoud en de ervaring fundamenteel in realtime vormgeven. Deze video-first toekomst zal meer boeiende, bevredigende en geografisch ongedwongen sociale ervaringen mogelijk maken dan ooit tevoren. Een basketbalwedstrijd kijken met je vriend die aan de andere kant van het land woont? Direct winkelen bij een verkoopmedewerker zonder een voet in een winkel te hoeven zetten? Lees hier alles over in deze post van Connie Chan van a16z.

#3 Sliding Doors

Ik kan mij nog herinneren dat we een paar jaar geleden al hadden bedacht dat alles wat van glas is mogelijk een scherm zou kunnen worden. Dat werd maar weer eens bevestigd door deze introductie van schuifdeuren die niet alleen transparant zijn maar tegelijkertijd ook een oled-scherm. Dus overal waar er straks glazen deuren automatisch openen is er de mogelijkheid voor een (commerciële) boodschap.

#4 Running stories en thuisgym

Dit keer geen Stories van een social-mediaplatform maar een uiterst creatieve toepassing van realtime audio als je gaat hardlopen. Je begint aan het hardloopparcours en door gebruik te maken van Running Stories ben je opeens onderdeel van verhaal. Augmented audio zou je het kunnen noemen. Want op basis van realtime data (GPS) weet je device waar je bent en integreert het lokale componenten in het verhaal. Dat kan een serie vuilnisbakken zijn of een tunnel waar je doorheen rent. Het is niet zo moeilijk om te bedenken dat ergens achter je de politie in aantocht is.

Het is een app met een open platformstructuur. Dat betekent dat iedere tekst/scenarioschrijver zijn eigen verhaal kan toevoegen.

Mocht je als je dan thuiskomt nog te veel aan energie, dan kun je altijd nog even een spelletje spelen met Quell. Een voorbeeld van een nieuwe actieve vorm van thuisgym.

#5 Het succes van Amazon

Sunil Gupta, professor aan de Harvard Business School, heeft jarenlang succesvolle digitale strategieën, bedrijven en leiders bestudeerd. Hij heeft Amazon en zijn CEO Jeff Bezos tot een speciaal aandachtsgebied gemaakt. Op basis van eigen onderzoek en andere beschikbare bronnen legt Gupta uit hoe Amazon de traditionele bedrijfsstrategie op zijn kop heeft gezet. Diversifiëren naar meerdere producten die veel eindgebruikers bedienen in plaats van te concentreren. De obsessie van Bezos met de klant en de langetermijnbenaderingen maken volgens hem het verschil. Alles kun je beluisteren in deze podcast van Harvard Business Review Ideacast.

#6 Realtime interactive ad

Het idee was niet zo moeilijk maar de uitvoering is complex. Toch is het inmiddels zo ver en is er de eerste interactieve radiocommercial. Audi is het winnende merk. De advertentie speelt net als elke andere radiocommercial maar mensen die een Google Assistent of door Amazon Alexa aangedreven slimme luidspreker gebruiken om naar het radiostation te luisteren wordt vervolgens gevraagd of ze een tijd willen reserveren om de auto te proberen voor een testrit. Als de luisteraar ja zegt, wordt de geolocatietechnologie gebruikt om de dichtstbijzijnde Audi-dealer te zoeken voor het maken van een afspraak.

#7 Cappuccino

Weer een aardige nieuwe toepassing van audio. Een soort minipodcast voor vrienden, familie of groepen. Een gesproken bericht dat je kunt delen met je groep. Je kunt aansluiten bij een bestaande groep of zelf een groep maken. Zo kan je iedere dag even relaxed genieten van een echt drankje en tegelijkertijd de updates van je contacten beluisteren. Cappuccino is opnieuw een voorbeeld naar een (eerste) zoektocht om geschreven updates in tekst of beeld te vervangen door audio. Je kunt beginnen met luisteren naar de verse shots van Jeroen de Bakker. Code 084487

#8 Siri commands

Veel van jullie kennen Siri als de voice assistent die vaak ongevraagd ‘wakker’ wordt. Maar toch is deze voice assistent in staat om handige taken met een eenvoudige spraakoproep uit te voeren. Fast Company heeft er een aantal onder elkaar gezet die je vast kunnen helpen om Siri beter te gebruiken. Zeker als je in de auto zit. Dus probeer het maar eens zou ik zeggen.

#9 Media. Culture. Fast Forward

Maandag, dinsdag en woensdag (14, 15 en 16 december) is er een interessant en gratis (online) festival over media en cultuur bij onze zuiderburen. Media & Culture Fast Forward is een digitaal inspiratie- en netwerkfestival over de toekomst van onze media, onze cultuur. Met goede sprekers over belangrijke onderwerpen. Nieuwsbrieven, podcasts, innovatie, nieuwe technologie en natuurlijk ook aandacht voor de culturele kant. Bekijk het programma en doe er je voordeel mee.

#10 Escape Room

Een druilerige dag. Wat is er dan leuker om even de bovenkamer te activeren met een spelletje Escape Room. En dan niet op de app maar gewoon in je browser. Hoe stop je de online bank met het afschrijven van de dagelijkse transactie in het weekend. Succes.

Tot volgende week.

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!