Online video in coronacrisis bewuster ingezet
Online Video Monitor 2020: voor het eerst sinds jaren worden er doelstellingen opgesteld
Marketeers gaan sinds de coronacrisis steeds bewuster om met het inzetten van online video en proberen het effect meetbaar te maken. Voor het eerst sinds 2015 geeft zelfs meer dan helft (55 procent) van de marketeers aan concrete doelstellingen op te stellen voor de inzet van online video. Dat blijkt uit de Online Video Monitor die Quadia ieder jaar samen met Marketingfacts en MarketResponse organiseert.
Zo proberen marketingprofessionals grip te krijgen op de effectiviteit van hun content, in een wereld waarin video (door videobellen, digitale pubquizzen en méér) belangrijker is dan ooit.
Wat valt er allemaal onder online video?
Onder andere social video, online commercials, instructievideo’s, personalised video, interactieve video, pre-rolls, video’s voor e-learning, webinars, virtual reality en augmented reality.
Vraag: stel je (of je organisatie) concrete doelstellingen op als je online video-inzet?
Als we kijken naar welke doelen marketeers stellen, dan zijn het informeren van de doelgroep (56 procent), verhogen van de naamsbekendheid (53 procent) en verhoging van de merkbekendheid (50 procent) nog steeds de belangrijkste doelen van online video.
Vraag: wat is het doel dat je wilt bereiken met online video?
De mate waarin marketeers online video inzetten is in 2020 praktisch gelijk gebleven, in vergelijking met vorig jaar. In 2019 was het gebruik met 89 procent al hoog. Dit is bijna gelijk gebleven: 87 procent van de marketeers geeft aan zelf of via de organisatie waar zij werken online video in te zetten.
Het relatief kleine deel dat aangeeft geen online video in te zetten, zegt dat het produceren ingewikkeld is en te veel tijd kost. Beide argumenten worden nog vaker genoemd dan in 2019 (respectievelijk 38 procent naar 56 procent en 53 procent naar 65 procent).
Vraag: kun je aangeven in welke mate je het met deze stellingen eens dan wel oneens bent?
Social blijft nummer één
Ondanks de afname ten opzichte van 2019, gebruikte 80 procent van de marketeers online video voor social media, dat daarmee de meest gebruikte vorm is van video. Daarnaast is er een opmars te zien bij e-learning en webinars. Vorig jaar zei 27 procent van de marketeers dat ze minstens drie keer online video hebben ingezet voor e-learning, dit jaar was dat 35 procent. Bij webinars zien we een stijging van 30 naar 45 procent. Niet zo gek aangezien iedereen door de coronacrisis nog meer aan zijn of haar beeldscherm zit gekluisterd en we elkaar alleen nog maar in het digitale kantoor ontmoeten.
Vraag: kun je aangeven hoe vaak je in de afgelopen twee jaar gebruik hebt gemaakt van de verschillende vormen van online video?
Blijvende verandering
Marketeers verwachten dat het gebruik van video alleen maar zal groeien. Een ruime meerderheid (70 procent) denkt dat het inzetten van video een blijvende verandering is binnen het bedrijf en de branche waar zij werken. Het zal frequenter ingezet worden, het wordt persoonlijker en door technische ontwikkelingen makkelijker te gebruiken. Een uitdaging hierbij is het onderscheidend vermogen. Juist omdat er meer online wordt gedaan dan ooit, is het belangrijk om goede content te maken. Je wilt voorkomen dat mensen ‘videomoe’ worden en daarom moet je investeren in een goed concept, een goede opbouw van het programma en de juiste faciliteiten. Alleen dan kun je ervoor zorgen dat je doelgroep geïnteresseerd blijft tijdens het kijken.
Bijna 40 procent van de marketeers geeft aan dat hun organisatie door de coronacrisis in 2020 meer video heeft ingezet dan daarvoor. Logisch, aangezien we veelal op afstand werken. Webinars en online events zijn toch wel een van de meest typerende activiteiten van 2020.
Breed inzetbaar
Organisaties gebruiken online video niet voor één communicatiekanaal of medium, maar verspreiden het gebruik enorm. Video was noodzakelijk voor virtuele meetings (60 procent), verrijkte social media (59 procent) en maakte webinars mogelijk (58 procent). Maar ook het gebruik van online video voor interne doeleinden is substantieel (interne communicatie 48 procent en interne trainingen 48 procent).
Vraag: waar heb je video voor ingezet?
Budgetten verdelen
We zien steeds meer video’s online, op steeds meer verschillende platforms. Het wordt daarom moeilijker op te vallen met je content. Het maken van een goede, succesvolle video vergt enorm veel creativiteit en de juiste voorzieningen, ondanks dat het lijkt alsof iedereen er tegenwoordig één kan maken. Marketeers zullen in 2021 dus goed na moeten denken hoe ze hun budgetten besteden, en of het misschien toch tijd wordt om professionals in te schakelen voor het maken van online video’s voor het gewenste resultaat.
Benieuwd naar alle resultaten van de Online Video Monitor? Het volledige rapport kun je hier downloaden.
Zoals afgesproken: onder de deelnemers van het onderzoek hebben we een GoPro Hero8 verloot. De winnaar is Boudewijn Pothoven. Gefeliciteerd!