Flinders duikt nog meer op e-commerce na overname
Interview met Oscar Diele, de nieuwe CEO van Flinders
2021 was amper vier dagen los en er was al groot nieuws in de webwinkelwereld. Niet alleen werd 4 januari bekend dat woonwinkel Flinders is overgenomen door het Deense Nine United Ecommerce, maar ook dat diens oprichter en ceo Geert-Jan Smits vertrekt. Naar aanleiding van de overname sprak Marketingfacts-zustertitel Twinkle met de nieuwe directeur en het andere bekende gezicht van Flinders: Oscar Diele.
Dit artikel, geschreven door Jelle Kempe, verscheen eerder op Twinkle.
Samen met Smits vormde Diele (Marketeer of the Year in 2012) zes jaar lang de tweekoppige directie van de nummer 130 van de Twinkle100. Dat Smits nu vertrekt, vindt Diele jammer, maar hij begrijpt de keuze goed. “Geert-Jan is een ondernemer en heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij het heel leuk vindt om nieuwe dingen op te zetten. Ik denk ook dat hij op zijn best is in een ondernemende rol.”
“We gaan Champions League spelen met e-commerce binnen het premium meubelsegment”
Onder de nieuwe eigenaar zal Flinders zich nog meer richten op e-commerce. De woonwinkel zag het afgelopen jaar zijn online online met 50 procent toenemen en ziet enorm veel mogelijkheden binnen het online kanaal. Diele: “We zijn nu onderdeel van een partij die 100 procent kiest voor het premium meubelsegment en 100 procent voor e-commerce. We gaan Champions League spelen met e-commerce binnen het premium meubelsegment. E-commerce is ook het meest schaalbare stuk, daar zien we toekomst in en willen we in investeren.”
Gestopt met Duitse webshop
Binnen Nine United Ecommerce krijgt Flinders te maken met twee Duitse zusterbedrijven, beiden woonwebshops binnen hetzelfde segment: te weten AmbienteDirect en Connox. Diele: “Uiteindelijk gaat dat naar verwachting wel voor synergievoordelen zorgen. Bij Nine United Ecommerce ligt de focus echt op Europa, bij ons is dat Nederland en België. Wij zijn ook onlangs gestopt met onze Duitse webshop, omdat we zagen dat het bedienen van de Duitse markt niet rendabel is. Wil je meubels online doen, dan heb je echt lokale e-commerce nodig.”
“Met e-commerce kun je wel schaalbaar groeien”
De overname heeft mogelijk ook gevolgen voor de omnichannel strategie van Flinders. Het bedrijf beschikt naast een webshop ook over een showroom, maar dat kanaal groeide het afgelopen jaar – mede door corona – veel minder hard. ‘De winkel doorzetten in de huidige vorm gaan we waarschijnlijk niet doen’, vervolgt Diele. “We communiceren nu al richting onze leveranciers en merken dat we de winkel gaan sluiten. Dat komt vooral omdat we zien dat het lastiger is om met een fysieke winkel een schaalbare business op te zetten. Met e-commerce kun je wel schaalbaar groeien. Ik denk dat uiteindelijk binnen de gehele meubelmarkt – dat nu nog maar een klein percentage online is – een enorm shift gaat plaatsvinden van offline naar online.”