Zo zorg je ervoor dat je Facebook-advertentieaccount niet wordt geblokkeerd

7 januari 2021, 14:00

Plus wat je moet doen als het wel gebeurt

Het overkomt zelfs de beste wel eens: een afgekeurde Facebook-advertentie of een geblokkeerd advertentieaccount. Vervelend, want in de tussentijd kun jij geen advertenties draaien. Toch is er geen reden tot paniek. In dit blogartikel lees je hoe je de blokkade kan opheffen en hoe je een dergelijk probleem in de toekomst voorkomt.

Facebook maakt gebruik van algoritmes om in te schatten hoe groot de kans is dat jij de regels overtreedt. Aan de hand van verschillende factoren krijgt je advertentieaccount een reputatiescore mee. Is die laag? Dan ligt je account onder de loep en heb je meer kans dat een foutje snel wordt opgemerkt. Het gevolg is een afgekeurde advertentie. Gebeurt dit te vaak – dan krijg je als het ware nog meer minpunten en neemt de kans dat jouw account geblokkeerd wordt met iedere afgekeurde advertentie toe. Het tegenovergestelde is ook waar: heb je een hoge reputatie en maak je een foutje, dan kom je hier sneller mee weg. Zelfs als je eigenlijk in grijs gebied opereert…

Voorkom is beter dan genezen

Zolang je Facebook-advertentieaccount geblokkeerd is, kun je geen advertenties draaien en loop je inkomsten mis. Voorkomen is dus beter dan genezen. Daarvoor is het belangrijk dat je de reputatie van jouw advertentieaccount hoog houdt. En die valt of staat weer met een goede advertentie. Daarbij zijn de volgende factoren van belang:

  • Zorg voor een goed functionerende landingspagina achter de advertentie

Ook de gebruikerservaring achter een advertentie wordt door Facebook in de gaten gehouden. Zo wordt er gekeken of de pagina bereikbaar is, logisch! Ook wordt er gekeken naar hoe een gebruiker navigeert op de landingspagina, hoe lang een hij/zij aanwezig is en hoeveel pagina’s er worden bekeken.

  • Doe geen valse beloftes of claims die te goed zijn om waar te zijn

(Potentieel) misleidende advertenties worden hard aangepakt door Facebook. Worden er beloftes, resultaten of claims gedeeld in de advertentie of op de landingspagina? Zorg dan altijd voor een disclaimer.

  • Spreek mensen niet direct aan op hun gender, geslacht, ras, medische aandoening of andere persoonlijke kenmerken

Hoewel de kracht van Facebook is dat wij als marketeer zo persoonlijk mogelijk een doelgroep kunnen bereiken, wil Facebook voorkomen dat de doelgroep zich een ‘target’ voelt. Schrijf je advertenties gericht op het product in plaats van de gebruiker.

  • Pas op met het gebruik van woorden als jij en jouw

Telkens wanneer je ‘jij’ of ‘jouw’ schrijft betrek je de advertentie op de doelgroep. Een goede eindredactie van je advertentietekst is om extra aandacht te vestigen op de termen ‘jij’ en ‘jouw’.

  • Plaats geen vacatures of wervingsadvertenties zonder dit van tevoren aan te geven

Facebook heeft een aparte functie voor het publiceren van vacatures. Om ook hier een zo goed mogelijke ervaring te geven aan zijn gebruikers dient deze functie ook gebruikt te worden, een losse advertentie voor een vacature is dus af te raden. Een vacature maak je via de desktop aan via je Facebook Paginabeheer > Vacatures > Een vacaturebericht publiceren….

  • Plaats geen politieke advertenties als je hier geen toestemming voor hebt

Om politieke advertenties te publiceren, dient Facebook vooraf toestemming te geven.

Facebook moet je toestemming geven om politieke advertenties te publiceren

Deze toestemming vraag je gemakkelijk aan, maar moet wel worden gedaan. Toestemming aanvragen doe je via je persoonlijke profiel, je navigeert naar de instellingen en kiest voor ‘Identiteitsbevestiging’ om de identificatie te starten.

  • Suggereer geen samenwerking met Facebook

De naam ‘Facebook’ is een merknaam. Gebruik je deze merknaam in jouw advertenties, zorg er dan altijd voor dat zowel in de advertentietekst, als op de landingspagina, in de disclaimer wordt vermeld dat jouw website geen onderdeel van Facebook is.

  • Schend de Facebook Advertentie Policy niet

Om een blokkade te voorkomen is het aan te raden om regelmatig de advertentie policy van Facebook door te nemen om eventuele wijzigingen in het advertentiebeleid direct te constateren. Met een goede kennis en implementatie van het Facebook-advertentiebeleid kom je een heel eind! Maar ook andere factoren spelen een rol bij het bepalen en versterken van jouw reputatie. Je kunt jouw reputatie op de volgende manieren verbeteren:

  • Verifieer je accounts: zorg voor een bedrijfsverificatie, verificatie van je persoonlijk profiel en verifieer je domeinnaam

Een geverifieerd account geeft bij Facebook aan dat je een echt persoon en bedrijf bent. Door je bedrijf te verifiëren binnen de bedrijfsmanager, jouw persoonlijke profiel te verifiëren en je domeinnaam te verifiëren, weet Facebook wie jij bent.

  • Activeer two-factor authenticatie

Om ongewenste personen buiten de deur te houden activeer je two-factor authenticatie binnen Facebook. Niet alleen handig voor Facebook, ook beschermt het jouw advertentieaccount tegen ongeautoriseerde transacties.

  • Verwijder de accounts van mogelijk geïnfecteerde medewerkers uit de Facebook-bedrijfsmanager

Raak jij, een medewerker of een ingehuurde freelancer toch geïnfecteerd met een Facebook-blokkade? Verwijder de geblokkeerde accounts dan direct uit de Facebook-bedrijfsmanager om te voorkomen dat ook andere medewerkers geïnfecteerd raken.

  • Voorkom problemen met betalingen

Idealiter betaal je je Facebook-advertenties altijd met een creditcard. Zo voorkom je eventuele betalingsproblemen bij Facebook. Een mislukte transactie wordt direct gemeld bij Facebook waardoor je extra in de gaten wordt gehouden wegens mogelijk frauduleuze activiteiten.

  • Houd je Facebook Page Feedback Score hoog

Een hoge standaard qua klantenservice is bijna niet weg te denken, ook Facebook denkt er zo over. Facebook ondervraagt klanten van e-commerce bedrijven over hun ervaring bij webwinkels. Zo komt een Facebook Page Feedback Score (1-5) tot stand. Scoor je lager dan een 2? Dan worden de advertentiemiddelen voor je pagina direct beperkt.

Je Facebook-advertentieaccount heractiveren

Toch geblokkeerd? Geen nood. Je kunt bij Facebook een bezwaarschrift indienen. Maar voordat je dit doet is het belangrijk om na te gaan waarom het advertentieaccount geblokkeerd is.

De kans dat de blokkade wordt opgeheven wordt zonder dat jij aanpassingen hebt doorgevoerd, is minimaal

Soms wordt dit aangegeven, maar veel vaker moet je bij jezelf te raden gaan: heb ik de regels overtreden of waren er risicofactoren in mijn account? Zorg dat je die opruimt alvorens je een bezwaarschrift indient. De kans dat de blokkade opgeheven wordt zonder dat jij aanpassingen gedaan hebt, is namelijk minimaal. Overigens wil je goed de tijd nemen om een sterk bezwaarschrift te schrijven, want de medewerkers van Facebook krijgen er dagelijks honderden op hun bureau. Benoem de gemaakte fouten en de stappen die je hebt gezet om jouw reputatie te verbeteren en neem je verantwoordelijkheid. Dit proces kan enkele dagen in beslag nemen. In de tussentijd kan je adverteren met een ander account. Zorg er dan wel voor dat je niet dezelfde fouten maakt…

Youri Meuleman
Eigenaar / Online Marketeer bij Traffic Leaders B.V.

Als online marketeer is Youri gefascineerd van Adverteren op Facebook & het ontwikkelen van marketingfunnels. Je kent Youri mogelijk als spreker op de Webwinkel Vakdagen, het IMU-event of het Social Media Ondernemer Congress. Tevens is Youri mede-eigenaar bij MailBlue (e-mailmarketing software) en Traffic Leaders (marketingbureau) waar hij, met zijn team, ondernemers ontzorgt op het gebied van online marketing.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!