Bakker Bart wil grootste lunchaanbieder worden, offline én online

8 februari 2021, 10:00

Interview met Maarten Luijk, e-commerce manager van de bakkerijketen

Na jaren op een laag online pitje te hebben gestaan lanceerde Bakker Bart eind 2019 zijn vernieuwde online platform. De bakkerijketen wil zijn digitale aanwezigheid vergroten en de grootste lunchaanbieder worden van Nederland, zowel offline als online.

Dit artikel is geschreven door Jelle Kempe en verscheen eerder in Twinkle, nummer 1 2021

Ruim drie jaar geleden werd Maarten Luijk aangesteld als e-commerce manager bij de bekende bakkerij. Het bedrijf heeft zich sinds die tijd aangesloten bij verschillende thuisbezorgsites, zoals Thuisbezorgd.nl en Uber Eats, en het had al een eigen webshop. “Maar die was sterk verouderd”, stelt Luijk. “Dat platform werd niet onderhouden, en er zat niet echt iemand bovenop. Toen ik begon bij Bakker Bart was al besloten dat het platform vernieuwd zou gaan worden en dat ze er meer uit wilden gaan halen. Dat had echter meer voeten in de aarde dan je zou verwachten. Uiteindelijk zijn we eind 2019 daadwerkelijk live gegaan met de site.”

Maar met alleen een nieuwe site was Bakker Bart er nog niet. Begin vorig jaar werd ingezet op een marketingcampagne om consumenten ook bekend te laten raken met het platform. Luijk: “Nu zijn we volop aan het promoten en aan het inzetten op de groei van al onze online kanalen.”

Veel concurrentie

Toch klinkt dat laatste in deze tijd een beetje als het aanschaffen van een walkman terwijl iedereen al een MP3-speler heeft. Met andere woorden: is het niet wat aan de late kant? Luijk: “Het is inderdaad wat laat, maar toch ook net op tijd. Drie jaar geleden zijn we langzaam begonnen met Thuisbezorgd.nl. We waren met een tien- à twintigtal winkels actief en toen zag je al dat de markt voor avondbezorging redelijk dicht zat. Daar is gewoon heel veel concurrentie. Maar wij zijn open van negen uur ’s ochtends tot een uur of twee in de middag. Dan zijn wij juist één van de weinigen die open zijn op die platforms en staan we prominent bovenaan. Dus op e-commerce vlak lopen we wel wat achter, maar in de online lunch- en ontbijtmarkt gaan we juist weer voorop.”

“Er is een verschil tussen klanten die bij ons in de winkel komen en die online bestellen”

Het vernieuwde platform van Bakker Bart is behalve een extra verkoopkanaal ook een manier om nieuwe klanten te trekken. De keten moet het voor het grootste gedeelte hebben van consumenten die na het winkelen een broodje komen halen in één van de stenen winkels. “Maar klanten willen steeds meer gemak ervaren. Je merkt dan ook veel verschil tussen klanten die bij ons in de winkel komen en die online bestellen. Afhalen is voornamelijk brood, en bezorgen is veelal broodjes en snacks. Daar zit absoluut verschil in. Daarnaast mag je bij Thuisbezorgd.nl geen broden verkopen”, aldus Luijk.

Meevaren op online foodgolf

Verkoop in de fysieke winkels blijft dus het belangrijkste speerpunt van Bakker Bart. Maar het bedrijf wil tegelijkertijd meevaren op de online foodgolf. Zo namen, zeker het afgelopen jaar, de online bestedingen in de voedingsbranche fors toe. Dat levert een dubbel gevoel op bij de bakkerij. Luijk: “Hoe meer mensen online gaan shoppen, hoe minder mensen naar de winkelstraat gaan en wij moeten het toch nog steeds juist van hen hebben. En als we in een winkelcentrum zitten, zijn we ook afhankelijk van de traffic richting bijvoorbeeld supermarkten. Dus aan de ene kant heeft de online groei van food een negatief effect gehad op onze fysieke winkels, aan de andere kant zorgt die online acceptatie voor een positief effect op ons online gedeelte, maar dat vangt de negatieve impact op de winkelvloer nog niet volledig op.”

“Een voordeel is dat we geen retouren hebben”

Hoeveel de omzet van de online kanalen van Bakker Bart is, kan Luijk niet delen. Wel stelt hij dat het online aandeel bij de bakkerij inmiddels is gegroeid naar ongeveer 10 procent van de totale omzet. Daarnaast kan het bedrijf bezorging financieren, omdat de onderneming de kosten laag kan houden. “Ons eerste voordeel is dat we geen retouren hebben, consumenten sturen hun brood niet terug. Daarnaast zijn er geen grote nieuwe investeringen nodig bij de winkels omdat wij vanuit onze eigen vestigingen bezorgen. Wij beschikken over zo’n 155 winkels, bijna allemaal via franchisenemers, daar bezorgen er 125 van. De kosten voor online bezorging zitten bij ons voornamelijk in de bezorgers en het klaarmaken van de broodjes. Maar het pand staat er al, de ovens zijn er en de ingrediënten ook. Dus de extra investering is niet heel groot.”

In de hoofden van de klanten

Het aandeel online bestellingen via de eigen site groeit bij Bakker Bart. Door middel van verschillende campagnes en de gevolgen van de covid-19-pandemie ligt de verhouding tussen bestellingen die op de eigen webshop binnenkomen en bij thuisbezorgsites op ongeveer 40-60, “maar dat verschilt wel per week”, merkt de e-commerce manager op. “Het moment dat we meer bestellingen binnenkrijgen in onze eigen shop komt steeds dichterbij. Door de campagnes beginnen we langzaam in de hoofden van de klanten te zitten; zij weten dat ze ook ook rechtstreeks bij Bakker Bart kunnen bestellen. Uiteindelijk willen we dat natuurlijk ook, omdat bezorging via je eigen site een beter verdienmodel is, want dan betaal je geen commissie aan externe platformen.” Daar komt nog bij dat Bakker Bart wel actief is op die externe bezorgplatforms, maar daar ook voornamelijk eigen bezorgers inzet. Het geldt dus puur als etalage.

De eigen webshop is ook een manier om nieuwe franchisers over de streep te trekken. Zoals gezegd zijn vrijwel alle 155 Bakker Bart-winkels ondergebracht bij franchisenemers. Bakker Bart zelf bezit slechts enkele winkels, met het idee om ze zo snel mogelijk aan een nieuwe franchisenemer te helpen. ‘De webshop speelt daarin ook een belangrijke rol’, vervolgt Luijk. ‘Franchisenemers verwachten gewoon dat er een goed werkende webshop bij zit. Als ondernemer ben je op zoek naar franchiseformules met meerdere opties. Je moet dus een plan hebben op e-commercegebied, zodat de franchisenemer zich geen zorgen hoeft te maken over dat kanaal. De order komt binnen bij de winkels en de omzet ook, dus er is ook geen sprake van een omzetconflict, ook dat is belangrijk.’

Dark bakery testen

Onderdeel van dat plan op e-commerce gebied is, naast bezorging vanuit winkels, ook een test met een dark bakery. In Haarlem test Bakker Bart momenteel op een bedrijfsterrein een zogeheten dark store, waarbij online bestellingen worden bereid en rechtstreeks naar de klant worden gereden. Luijk benadrukt dat het hier gaat om een test en dat dit niet ten koste gaat van de bezorging vanuit filialen. “We willen ook online aanwezig zijn in markten waar we geen vestiging hebben. Dus het gaat om extra online omzet die we anders niet hadden gegenereerd.

“We willen ook online aanwezig zijn in markten waar we geen vestiging hebben”

Daarnaast – en wellicht belangrijker – geldt het als leerschool voor onze filialen om zo efficiënt mogelijk te kunnen bezorgen, tegen zo laag mogelijke kosten. Door dat op deze manier te doen is het risico ook wat lager. Daarnaast is de investering minder groot en is de huur lager omdat je op een industrieterrein zit.” Volgens Luijk loopt de pilot daar goed, maar is het nog te vroeg om aan te geven of er in de toekomst meer van dit soort dark stores komen. “Als we het rendabel kunnen exploiteren is dat zeker een mogelijkheid en daar hebben we alle vertrouwen in!”

De komende jaren

Tot slot: wat zit er nog in het e-commerce vat voor Bakker Bart? Luijk: “We zijn van plan om de komende jaren nog forser in te zetten op ons eigen platform in combinatie met de andere bezorgplatformen. We willen de grootste lunchbezorger van Nederland zijn en blijven, en zien daarnaast potentieel in ontbijtbezorging. Daarnaast willen we de zakelijke markt meer gaan bedienen. Nu mensen minder op kantoor werken biedt dat veel mogelijkheden voor ons. Zo is de cateraar op het werk nu niet altijd een uitkomst meer en wij kunnen dat gat opvangen. Mensen die thuiswerken bestellen steeds vaker. Er is meer behoefte aan een broodje in plaats van de standaard boterham. Dus ik denk dat wij met meerdere proposities een mooie oplossing kunnen gaan bieden op dat vlak.”

Twinkle is het grootste onafhankelijke kennis- en informatieplatform voor e-commerce ondernemers en professionals in Nederland. Met nieuws, achtergronden, praktijkcases, research en persoonlijke verhalen is Twinkle actueel en inspirerend. Het magazine van Twinkle verschijnt 10 keer per jaar in print en op tablet. De website, geoptimaliseerd voor smartphones, wordt dagelijks gevuld. Ieder jaar publiceert Twinkle de Twinkle100, een uitputtend overzicht van de grootste online retailers en reisorganisaties in Nederland.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!