Airbnb vol op het marketingorgel

5 maart 2021, 16:37

Voorbereiding op herstel van het reizen

Airbnb gooit zijn marketingstrategie volledig om. Vanwege de coronapandemie moest het zijn marketinguitgaven verminderen, maar nu duidelijk is dat dit weinig effect heeft op het aantal websitebezoekers, besluit het bedrijf het over een andere boeg te gooien.

Aan het begin van de pandemie in 2020 stopten spelers op de markt voor vakantieverhuur met hun marketinginspanningen. De omzet van bedrijven als Airbnb daalde in acht weken met maar liefst 80 procent. “Maar vervolgens kwamen onze traffic zonder enige marketinguitgaven terug op 95 procent van die van 2019. In het vierde kwartaal was meer dan 90 procent van ons verkeer direct of onbetaald”, aldus de CEO van Airbnb Brian Chesky tegenover Warc.

Als gevolg daarvan zullen de uitgaven voor performance marketing in 2021 aanzienlijk lager zijn dan in 2019. Dat komt doordat ze gerichter zullen zijn en de verwachting is dat er een hoger rendement zal worden behaald.

PR is de sleutel

Chesky gelooft dat deze ontwikkeling de inherente kracht van het merk aantoont. De toekomstige strategie zal daarom gericht zijn op een full-funnel marketingbenadering met PR aan de top. “Vorig jaar hadden we evenveel invloed als de meeste andere grote reisorganisaties samen”, zegt hij. “We zijn niet van plan om ooit nog een bedrag als percentage van de inkomsten aan marketing te besteden, zoals we bijvoorbeeld nog wel deden in 2019.”

Hoewel bijna iedereen het Airbnb-merk kent, geldt dat nog niet zozeer voor het idee van het verhuren van je huis. Om dit bekender te maken, zal hiervoor meer marketing worden ingezet. Dat geldt ook voor opkomende markten waar Airbnb voet aan de grond wil krijgen.

Thomas Romers schrijft als redacteur voor Marketingfacts. Binnen de marketing ligt mijn grootste interesse in branding en (online) communicatie via bijvoorbeeld de socials. Daarnaast klim ik graag in de pen om interessante, prikkelende artikelen te publiceren. Verder lees ik alles wat los en vast zit over auto's, politiek en het overige nieuws in onze maatschappij. Ter ontspanning ben ik vaak buiten en op de racefiets te vinden.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!