Niet langer knullig videobellen? Deze 3 tips helpen je daarbij

4 maart 2021, 10:00

Na een jaar videobellen zien we nog steeds donkere gezichten, onderkinnen en plafonds in beeld. Nu de kantoortuin zich heeft verplaatst naar de privé-situatie, worstelen professionals met hun zakelijke uitstraling. Dat het er soms een beetje knullig uitziet is begrijpelijk, maar niet nodig. Met een raam en de camera op de juiste hoogte kom je een heel eind.

Niemand heeft thuis een professionele studio en dat hoeft ook helemaal niet. Toch mag je verwachten dat mensen de intentie hebben net zo deskundig en betrouwbaar over te komen als op kantoor. Zeker nu we een jaar verder zijn en videobellen een blijvertje wordt.

Videobellende politici en virologen

Daarom is het des te opvallender dat zelfs politici en virologen (die nu niet meer naar de televisiestudio’s komen in verband met de avondklok), hier totaal geen aandacht aan lijken te besteden, zodra ze zichzelf in beeld brengen vanuit huis. Je zou verwachten dat mensen in deze functies hierin begeleiding krijgen van een redactie of hun woordvoerder. Dat blijkt niet het geval. Terwijl beeldtaal steeds belangrijker wordt. Als zelfs zij het niet weten, hoe moeten mensen uit de kantoortuin het dan wel weten? Dat maakt één ding duidelijk: tijd om het niveau van videobellend Nederland omhoog te halen.

Wat zijn de valkuilen van het videobellen?

  • Verkeerde camerastandpunten
  • Laptops die schuin staan
  • Neusgaten en plafonds
  • Niet in de camera kijken
  • Donker gezicht door tegenlicht
  • Dezelfde kleur kleding en achtergrond

Het is voor te stellen veel mensen al blij zijn dat ze überhaupt in beeld zijn of dat politici en virologen andere prioriteiten hebben, maar nu lijkt het vaak of het ze niet interesseert hoe ze erbij zitten. Dit gebeurt vast per ongeluk en uit onwetendheid. Je moet je alleen wel realiseren dat het er ongeïnteresseerd uitziet, alsof het je niks kan schelen hoe de ander je ziet. Dat wil je toch niet? Zeker omdat het helemaal niet ingewikkeld is om een fatsoenlijke setting te creëren vanuit huis.

Hoe ga je goed in het licht zitten?

Veel mensen gaan tegen het licht in zitten en doen zichzelf daarmee tekort. Tegenlicht gebruikte ik als tv-verslaggever altijd om iemand onherkenbaar en dus anoniem in beeld te brengen. Je zet jezelf dus neer als iemand die om welke reden dan ook niet gezien mag worden. Terwijl het zo simpel is, zoals je hieronder ziet bij deze uroloog uit het Eramus MC. Door het licht op je te laten schijnen, ziet het beeld er meteen goed uit. Daardoor kom je deskundig en betrouwbaar over. Heb je geen raam waar je voor kunt gaan zitten, dan koop je voor een paar tientjes een ringlight die je kan vastklemmen aan je bureau. Zeker weten dat jij daar blij van wordt.

Zo moet het wel

Wat doe je met je achtergrond?

Het is vooral belangrijk dat de achtergrond in overeenstemming of in ieder geval passend is met je inhoudelijke verhaal. Als dat lastig is in de thuissituatie (en dat is het meestal) adviseren we een banner aan te schaffen met mooi beeld of logo erop. Zo ziet de kijker altijd waarvoor je staat. Voor honderd euro heb je al een banner.

Als je het wat neutraler maar toch krachtig wil houden, is het ook een goed idee voor een gekleurde muur te gaan zitten. Liefst niet een wit vlak, want dat maakt je flets. In je kantoor kun je een muur verven. Geen kantoor en een wit interieur? Probeer dan diepte te creëren, zodat het niet lijkt alsof je zit vastgeplakt aan de muur. Wat ook helpt is kleurrijke kleding.

Beeldcultuur

We leven al langer in een beeldcultuur, maar sinds de komst van de smartphone en social media is de beeldcommunicatie geëxplodeerd. Iedereen doet het, maar niet iedereen kan het. Dat is precies de reden voor mijn compagnon en presentatiespecialist Marije Alma en mijzelf om te stoppen bij het NOS Journaal en onze kennis te delen met Zakelijk in Beeld. Wij willen organisaties helpen zichzelf beter te presenteren online, in video of vlog. Als je dat op een journalistieke manier doet, kom je veel betrouwbaarder over.

Het gaat altijd om de inhoud en juist daarom mag de rest niet afleiden

Het gaat altijd om de inhoud en juist daarom mag de rest niet afleiden. Als dus je achtergrond klopt met wat je vertelt en je neemt de juiste houding aan, komt ook de inhoud veel beter over. Video is toegankelijker dan ooit. Zelf vloggen en filmen met de smartphone is al langer in opkomst, maar met de opkomst van beeldbellen in 2020 is de videorevolutie echt losgebarsten. Nu video zo gewoon is geworden, kun je gerust zeggen dat zelf beeld leren maken, net zo belangrijk is geworden als leren typen vroeger was.

Videovaardigheid is het nieuwe typen

Videovaardigheid is het nieuwe typen. Voor Generatie Z is het al heel normaal. Logisch, want met de smartphone heb je de camera altijd bij je. Vroeger had je dure apparatuur nodig om live te gaan, nu kan iedereen dat. Met een druk op de knop kun je livestreamen vanuit je winkel, met z’n allen beeldbellen in een appgroep of deelnemen aan videovergadering met Zoom of Teams vanuit je thuiskantoor. Zorg dus dat je weet hoe het werkt en hoe je overkomt.

3 tips voor beter videobellen:

  1. Zorg voor de juiste camerahoogte en zet je ogen op 1/3 van het beeldscherm. Leg desnoods een stapel boeken onder je laptop. Kijk dan recht de camera in.
  2. Zorg dat het licht op je schijnt. Ga met je gezicht naar het raam zitten. Lukt dat niet, regel een ringlight of een ander lampje.
  3. Koop een webcam met goede microfoon. Over het algemeen is je kantoor rustig genoeg en ben je dan prima te verstaan. Een extra microfoon is dan niet nodig.

Het is nu bijna een jaar geleden dat we zijn begonnen met het verbeteren van videobellend Nederland. Toch zien we nog steeds dat het niet goed gaat. Daarom hieronder ook nog een keer in video hoe het wel moet. Kleine moeite, groot effect.

Harmke Oudenampsen
Eigenaar / videospecialist bij Zakelijk in Beeld

Harmke Oudenampsen helpt je organisatie zichtbaar te worden met beeldverhalen. Ze is directeur van Mediabureau Zakelijk in Beeld en helpt organisaties die willen leren filmen, vloggen en presenteren. Dit kan vanaf een inspiratiesessie tot een langer leertraject zodat de nieuwe werkwijze echt landt in de organisatie. Om dat lange termijn resultaat te bereiken heeft ze samen met haar compagnon heeft ze een online platform. Met een community, livesessies en hybride vervolgtrajecten helpt ze klanten beter en flexibeler zichtbaar te zijn op social media. Organisaties willen video sneller en flexibeler inzetten. Ook wil je dat vloggende medewerkers zowel deskundig als authentiek overkomen.De smartphone is daarvoor de perfecte tool: je kunt ermee filmen, editen én direct publiceren. Harmke is oud-NOS-verslaggever met zo’n 20 jaar televisie-ervaring en ruim 10 jaar ervaring in het trainen van groepen: van communicatie-afdelingen op ministeries en ambassades, tot ziekenhuizen, universiteiten en grote bedrijven. Het is haar missie om zoveel mogelijk mensen te leren hoe je beter zichtbaar kan worden in een televisie-interview of hoe je zelf de regie kan pakken op je social media-kanalen. Heel concreet: hoe kun je professioneel filmen met je smartphone? Hoe presenteer je een zakelijk vlog op camera en waar vertel je dan over? Volgens Harmke heb je met je smartphone een compleet productiebedrijf in je broekzak. Je hebt geen technische ploeg nodig, de camera van je smartphone filmt uitzendkwaliteit en je kunt met slimme apps op je smartphone meteen bewerken én publiceren. Zeker nu Artificial Intelligence zo'n vlucht neemt, wordt video maken nog makkelijker. AI neemt je veel werk uit handen (zoals ondertitelen) en wordt steeds meer een video-assistent. Harmke loopt voorop in haar vakgebied en deelt haar kennis graag met jou!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!