De spiegel voor marketeers van Martin Weigel

15 maart 2021, 14:00

Een indrukwekkende spiegel voor het vak, creators for sale, mediagebruik tijdens de lockdown, live streaming video shopping en de pointerpointer. Dit en nog meer in de week van Koot.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

#1 The Lives Of Others. To Find A Way In, We Must Find The Way Out Of Our Own

Nu al een van de allerbeste verhalen van 2021. Geschreven door Martin Weigel, Head of Planning bij Wieden+Kennedy Amsterdam. Het is bijna een manifest. Met dank aan Ronald Voorn (@ronvrn) voor tip. Het verhaal betreft drie inzichten die fungeren als een spiegel voor vakgenoten.

1) De essentie van ons vak is om te begrijpen wie de mensen zijn waar we iets voor willen betekenen. Een behoefte of perceptieverandering. Dat vraagt om een vaak tijdrovende analyse. Die slaan we gelet op de tijd regelmatig over.

We vinden het handig om in makkelijke clusters te denken

We vinden het handig om in makkelijke clusters te denken. Boodschappendoeners, Gen Z, enzovoort. Kevin Roberts, oud-CEO van Saatchi & Saatchi, zei altijd: “If you want to know everything there is to know about a lion, go to the jungle and not to the zoo”. Waarom blijven we dan naar de dierentuin gaan?

2) De makers van de verhalen en de boodschappen zijn absoluut geen afspiegeling van de doelgroepen die we proberen te bereiken. Hoe kunnen we dan zorgen dat we toch de goede taal spreken?

3) Onderzoek is de informatiebron die we vaak overslaan. Terwijl we juist in de focusgroepen insights kunnen vinden die misschien wel het haakje kunnen zijn waarmee we het breekijzer kunnen vinden om de percepties te veranderen.

Het verhaal is behoorlijk lang maar iedere letter waard.

#2 Persona’s

In lijn met het bovenstaande is er nog zo’n tooltje waarmee we denken dat als we dat even invullen er voldoende inzicht is over de doelgroep: persona’s. De Marieke’s uit Nieuwegein. Vol demografische en psychografische eigenschappen die op zijn best moeilijk toe te passen zijn en in het slechtste geval een stereotypering of vertekening weergeven. Gegevens die zijn verzameld op basis van informele interviews en giswerk naast gegevens uit enquêtes of marktonderzoekstools (zonder indicatie welke uit welke bronnen kwamen). En vaak geïdealiseerde versies van klantdoelen die eerder versmallen dan verbreden. Kortom, mocht het verhaal van Martin Wiegel je aanspreken dan is dit misschien wel de reden om eens anders te kijken naar persona’s. Deze blog van SparkToro is dan een handig hulpmiddel.

#3 Toegankelijkheid

In Nederland zijn er 4,5 miljoen mensen met een aantoonbare beperking. Dat is ruim een kwart van de bevolking. Een inzicht dat je bijvoorbeeld zou kunnen vinden door middel van een goede analyse. Het is dan ook van belang om de informatie die je maakt voldoende toegankelijk te maken zodat iedereen, ook de mensen met een beperking, deze informatie kan benaderen. Wat al die mogelijkheden zijn voor toegankelijkheid van een app lees je hier in dit onderzoek van Q42.

#4 Social audio-toepassingen

Veel van de gesprekken op Clubhouse (en waarschijnlijk ook op Spaces) gaan over de mogelijkheden en toepassingen. Wat kun je dan allemaal doen in dit domein? Kaleido Insights heeft een aardig overzicht gemaakt van de verschillende mogelijkheden. Grappig om te zien dat er dan uiteindelijk meer mogelijkheden zijn dan je op het eerste gezicht zou bedenken. Het palet loopt uiteen van de usual suspects (brand ambassador, reviews en sentiment analyses) naar focusgroepen (research) en education (masterclasses). En minstens zo interessant is de optie van een virtuele avatar of bot. Zoals bijvoorbeeld de toepassing van Nestlé die we een paar weken geleden al hebben besproken.

#5 Creators for sale

We zagen het eerder. Oude ideeën verdwijnen om dan opeens in een nieuw jasje weer op te duiken. In de begintijd van internet waren er helden die kijkers (het publiek) online hun kledingkast lieten zien en dan vroegen welke kleding zo die dag moesten dragen. En guess what. Creators zijn op zoek naar omzet en zetten zichzelf nu in als het product. Het is weer helemaal terug, maar nu tegen betaling. Neem NewNew, een startup in Los Angeles, die zijn dienst beschrijft als het creëren van een ‘menselijke aandelenmarkt’. In de app betalen fans om te kunnen stemmen in polls om de dagelijkse beslissingen van een videomaker te bepalen. Een maker kan NewNew bijvoorbeeld gebruiken om een ​​poll te posten waarin wordt gevraagd welke trui hij vandaag zou moeten dragen, of met wie hij moet afspreken en waar hij heen moet. Zie het als een beurs waar fans een stemaandeel kopen om te zien hoe hun favoriete influencer hun wensen waarmaakt, als een real-life game om je eigen avontuur te kiezen. Maar inmiddels kan je ook een influencer boeken om tegen betaling een reactie achter te laten op een door jou geplaatste social-mediapost. Influencers zijn inmiddels ook begonnen met het in de markt zetten van eigen cryptomunten en wie weet straks ook NFT’s.

#6 $CXM-munten

Dat het bovenstaande niet helemaal onrealistisch is, zien we in dit verhaal van Steven van Belleghem. Hij heeft zijn eigen $CXM-munt gemaakt. Een cryptocurrency voor de CXM-community. Het is natuurlijk nog allemaal in een beginstadium maar in zijn blog filosofeert Van Belleghem over de mogelijkheden en kansen die deze munt zou kunnen hebben. En hij is daar ook best open over: “Ik zal eerlijk zijn: ik heb geen idee waar dit ons zal brengen, maar dat is ook wat ik er zo geweldig aan vind… Beschouw dit als een live experiment waarvoor jullie allemaal zijn uitgenodigd. Deel ideeën, probeer er een paar en samen zullen we zien waar dit ons toe leidt”.

#7 Commercial media in het VK tijdens de lockdown

We hebben er al vaak over gesproken, het mediagebruik-onderzoek Touchpoints dat het Britse IPA inmiddels al jarenlang uitvoert. Helaas is er momenteel nog geen Nederlandse variant die vergelijkbaar is (behalve het Media:tijd-onderzoek dat een beetje in de buurt komt). Het belang van dergelijk onderzoek wordt maar weer eens aangetoond door de laatste publicatie. Het onthult dat er slechts 8 procent overeenkomst was tussen 16-34-jarigen en 55-plussers in de manier waarop ze hun commerciële mediatijd besteedden tijdens de lockdown van 2020. Dit was een 21 procent overeenkomst tussen de generaties in pre-lockdown 2020 en een aanzienlijke daling ten opzichte van 58 procent in 2015. Dit impliceert dus dat je twee doelgroepen niet meer met één all-over plan kunt bereiken. Kijk hier naar een presentatie van de resultaten. Je kunt er ook een digitale versie downloaden.

#8 Walmart live stream shopping

Na een succesvolle test in december heeft Walmart opnieuw live streaming video via TikTok ingezet als shopping platform. Het is al een megasucces in China maar dit wijst erop dat het inmiddels ook komt overwaaien naar de andere kant van de wereld.

#9 The Feel Wheel

Nuances in taal kunnen een verschil maken als het gaat om de specifieke duiding van een gevoel. In dit prachtige wheel of emotions worden zeven algemene gevoelsvelden verder ontleed naar twee diepere lagen. Nu nog een Nederlandse versie graag.

#10 Fun part

En gewoon voor de fun nog twee leuke linkjes.

1) Drone video. Een werkelijk indrukwekkende en spannende opname met een Drone. Blijf vooral kijken tot het einde.

2) Pointerpointer. Zet je muiscursor ergens op deze zwarte pagina. Wacht even en vervolgens verschijnt er een foto waarbij er iemand met zijn vinger precies naar je cursor wijst. Heel knap.

Week van Koot op Clubhouse

Branded Entertainment X Insight&Connect. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Zondag om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest.

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!