Bob Ross is terug en schildert een frisdrankflesje!
Je eigen muziekbericht, SXSW, tools voor Clubhouse, Bob Ross is weer (even) terug en contentcreatie in 17 stappen. Dit en nog meer in de week van Koot.
Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.
#1 Accelerated intelligence
“Standing still is the fastest way of moving backwards in a rapidly changing world.”
Deze quote is van Lauren Bacall (Amerikaans actrice en getrouwd met Humphrey Bogart) en geeft de noodzaak weer van een bepaalde mate van alertheid over de toekomst. Want ook tijdens deze wereldwijde pandemie staat de ontwikkeling niet stil. Sterker nog, we maken door de pandemie een frog leap van zo’n kleine tien jaar in de tijd. Dit heerlijk verhaal van Michael Simmons neemt je mee in de noodzaak van de alertheid. Het adresseert de knelpunten en geeft je aan het einde een heerlijk advies.
#2 SXSW
Deze vier letters voor staan voor South By South West. Het jaarlijkse online, film en muziekfestival in Austin, Texas. Vorig jaar werd ‘t op het laatste moment afgeblazen en dit jaar heeft men een oplossing gevonden door het in een digitale uitvoering te doen. Het festival is afgelopen vrijdag afgesloten maar gelukkig is de belangrijkste informatie terug te vinden door de helden die verslag hebben gedaan van het online festival. Verslagen hiervan kan je vinden op het openbare notitieblok van SXSW21. Met gelukkig ook dit jaar weer met een bijdrage van de Grumpy Old Men (Blom, Buitelaar, Berger en Stekel). Nederland was ook weer vertegenwoordigd via The New Dutch Wave. In de ndw-sxsw-video kun je nog even kijken naar de Nederlandse deelname met ideeën voor een duurzame toekomst.
#3 Bob Ross is terug
Enige tijd geleden hebben we in deze nieuwsbrief aandacht besteed aan het onderzoek van Orlando Wood naar de impact van creativiteit in relatie tot de pandemie. Hij ontdekte dat de huidige focus op het linkerbrein eigenlijk zou moeten worden ingeruild door meer aandacht te besteden aan het rechterbrein. Eén van zijn adviezen was “Ads set in or referencing the past”.
En daar hebben ze bij Mountain Dew heel goed naar geluisterd. Die hebben de portemonnee getrokken en Bob Ross tot leven gebracht in een 40 minuten durende speciale aflevering van ’The Joy of Painting’. Ik kan niet beoordelen of het een beetje in lijn is met de merkidentiteit van Mountain Dew maar dat maakt het idee niet minder leuk. “Bobs stem en stijl brengen troost en vreugde”, legt Nicole Portwood, MTN Dew’s vice-president van marketing uit”. Er is iets heel krachtigs in zijn focus op de liefde voor zichzelf en de natuurlijke wereld, vooral op dit moment in de tijd.”
#4 Tools voor Clubhouse
Hoewel de aandacht voor Clubhouse inmiddels alweer een beetje afneemt en het nieuwe fenomeen zich langzaam settelt in het middelenlandschap blijft er toch nog veel te ontdekken. Je merkt dat ook aan het aantal tools dat door derden wordt ontwikkeld om bepaalde instellingen, settings en bewerkingen te vereenvoudigen. Eén van die Clubhouse onderdelen is je bio. De belangrijkste informatiepagina om connecties te kunnen maken. Voor het instellen en maken van je profielfoto tot het beter schrijven van je bio zijn er dus hulpmiddelen en die vind je allemaal in dit verslag van Social Media Examiner. Daarnaast nog tal van andere hulpmiddeltjes zoals een linkshortener, het vinden van de goede rooms en nog veel meer.
#5 Contentcreatie in 17 stappen
Het woord content blijft iedere week wel weer een keer voorbijkomen. Ook in onze Clubhouse meetings op de zondagochtend hebben we het vaak over de combinatie van content en waarde toevoegen. Hoe maak je nu echt goede content? En met goed bedoel ik dan ook écht goed. Gebaseerd op inzichten, relevant voor de ontvanger en probleemoplossend. Volgens de Ruud de Langen-definitie moet het voldoen aan ART: authentiek, relevant en talkable. Ik kwam dit handige stroomdiagram tegen van Orbit. 17 stappen voor het maken van goede content. Van de eerste inspiratie tot het uiteindelijke concept. Veel nadenken en plannen, bereiken en onderzoeken, schrijven en redigeren. Maar dan heb je ook wel wat!
#6 9 mogelijkheden voor gebruik visuele content
En als je dan de goede content ook nog wil voorzien van aanvullende visuele componenten dan kan je hier terecht voor 9 verschillende opties.
#7 Nationale Voice Monitor Nederland
Deze week presenteerde voice agency Smartvoices en onderzoeksbureau DirectResearch de resultaten van het in december 2020 gehouden onderzoek naar de staat van voice-assistenten en smart speakers. Volgens het onderzoek maakt 30 procent van de ondervraagden gebruik van een voice-assistent. Een groei van 2 procent. Misschien wel ingegeven door de pandemie is het gebruik van smart speakers gestegen van 24 procent naar 41 procen. De voice-assistenten via de smartphone lieten een omgekeerde beweging zien van 82 procent naar 70 procent. Tenslotte laat het onderzoek zien dat al 44 procent van de respondenten gebruik maakt van voice search. Dus mocht je nog twijfelen over het gebruik dan is dit wel een aardig cijfer. Kijk hier naar de presentatie van de resultaten via het webinar van Smartvoices. Hier kun je de sheets aanvragen. Mocht je overigens nog geïnteresseerd zijn in Amerikaanse cijfers dan is hier het zojuist gepresenteerde onderzoek van Edison. Zij besteden ook nog aandacht aan de podcast. Cliffhanger: 28 procent van de Amerikaanse populatie van 12+ is nu een wekelijks luisteraar van een podcast (17 procent stijging tegenover 2020). Het maandelijkse aandeel van luisteren naar een podcast steeg naar 57 procent. Een record!
#8 Voicebot in Clubhouse
Je kon erop wachten maar deze week was het dus al zover. De eerste stemassistent die debuteert op Clubhouse. Probleempje; de assistent spreekt Russisch en luistert naar de naam Oleg. Oleg is in staat om als moderator op te treden of kan fungeren als assistent door verschillende secretariële taken uitvoeren. Minstens zo slim is dat Oleg het gesprek ook realtime kan transcriberen naar tekst op een Telegram-kanaal. Daarmee hoef je het gesprek dus niet op te nemen maar kan je het later lezen in een tekstfile.
#9 Nordstrom goes live virtual shopping
Langzaam komt het live (video) shopping dichterbij. De volgende reus die er nu mee experimenteert is Nordstrom. Winkelen als entertainment: de nieuwste locatie van Nordstrom is de bank. Met het oog op het succes van livestream-winkelervaringen in China, heeft Nordstrom zijn eigen live-winkelkanaal gelanceerd. Previews van collecties met partnermerken, exclusieve content van influencers en educatieve stylingevenementen. Het doel: nog dichter in de buurt komen bij hun klanten.
#10 Clash Music messages
En voor de gebruikelijke fun is hier de introductie van de Music Message. Je kunt je eigen muziekberichten samenstellen uit bestaande nummers of audiocontent. In iedere mogelijke vorm die denkbaar is. Kijk maar even naar dit voorbeeld. Altijd handig voor moederdag. En als je het zelf wil proberen kan je hier helemaal losgaan op Clash.
De week van Koot op Clubhouse
Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Elke zondag om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest.