De meest hilarische 1-aprilgrappen

31 maart 2021, 06:02

Van bloed in je schoen tot pizzasoep, Jamin wordt Japlus en theewater warm je op met de restwarmte van een klopboor

We leven in de nadagen van maart en dan wordt het opletten. Er verschijnt altijd wel een aantal hoogst opmerkelijke persberichten in de redactiemailbox, maar richting dé datum lezen we toch wel twee keer voordat we iets aannemen. Hoe zit dat dit jaar? Wat zijn de meest grappige en idiote 1-aprilgrappen die viraal gaan?

Vorig jaar was op de eerste dag van april nét een pandemie uitgebroken en zaten/lagen/hingen we zoomend de business te redden. Het lag toen misschien wat minder voor de hand dat bedrijven hun vingers durfden te branden aan een goede grap. In een tijd van een gezondheidscrisis lijkt het minder gepast om grove grappen te maken, want die kunnen dan weer tot irritatie leiden. Van die schroom hebben ze dit jaar duidelijk minder last, dus we zetten de traditie van oud-collega Jeroen Mirck met plezier door en komen met een volstrekt onvolledig, maar tamelijk hilarisch overzicht van de meest spraakmakende 1-aprilgrappen.

Internet of Cows

Tuurlijk, internet of things is bezig met een flinke opmars. Zelfs je koffieapparaat of koelkast kunnen je tegenwoordig met internet verbinden. Ook koeien in de wei gaan binnenkort online, althans ze gaan ons voorzien van een nóg betere verbinding. Om bezoekers in de natuurgebieden rondom Losser (Twente) een beter Wi-Fi-signaal te bieden, is het zogeheten ‘grazendsnelle internet’ bedacht. Koeien voorzien van routers waardoor je ook in de white spots je versgeschoten foto op het web kunt gooien. Misschien ben jij binnenkort tijdens je middagwandeling wel verbonden met Bertha52. Bericht kwam van het immer betrouwbare Twente Marketing.

Geen ananas meer op je pizza

Deze knalde er echt in. Duizenden teleurgestelde Hawaï-adepten. Het is al een tijdje een discussie in de wereld der pizza’s: Hoort ananas nu wél of niet thuis op een pizza? “De zoete smaak en de hoge zuurtegraad maakt de combinatie van pizzabodem en ananas niet tot een perfecte match”, aldus top-chefs, politici, beroemdheden en zestig miljoen Italianen die zich er al over uitspraken.

Pizzaketen Domino’s kreeg kritiek op de tropische pizzatwist en omdat men ook dáár is gaan inzien dat smaak en wensen van klanten veranderen, heeft de keten zelf een standpunt ingenomen in de verhitte discussie: Domino’s biedt de iconische pizza gewoon niet langer aan. Ook is het niet meer mogelijk om ananas als los ingrediënt op de pizza toe te voegen. Garantie voor herrie in de pizzahut natuurlijk.

Duurzame draaiwarmte door een klopboor

Kleine maar fijne grap: In 2018 ontdekten drie studenten hoe de nadraai-energie van een boor volledig duurzame warmte oplevert, aldus watisduurzaam.nl. Als je de boor laat werken op groene stroom, kun je helemaal uitstootneutraal je huis opwarmen. Hoe werkt het? Je sluit de boor aan op groene stroom, zet hem in een ton met water en het water warmt op. “Ja het maakt wat lawaai, maar dat doet een ketel ook”. Het concept heet BoringHeat en staat in de ‘finale’ van de Europese innovatiewedstrijd Energy Breakthrough. Naast de juryprijs is aanstaande donderdag ook een publieksprijs te vergeven. Stemmen kan nog tot woensdag 16:00 uur.

Coolblue als Uberchauffeur

In 2018 was Coolblue ook al op dreef met 1 april. Het bedrijf lanceerde toen CoolblueFietst, wat inhield dat zij je pakketjes binnenkort ook per fiets bij je kwamen bezorgen. Even later bleek dit toch geen grap te zijn en vandaag de dag bezorgt het bedrijf nog steeds pakketten per fiets. Nu breidt het bedrijf zijn vormen van tweewielig vervoer uit. Vanaf nu starten zij Coolblue Buiten, een bezorgdienst waarbij het niet draait om je bestelling, maar om jou. Je kiest zelf een tijdslot en dan komt de bezorger je ophalen. Ook word je weer thuis afgezet. Wil je culinair aan de slag, dan kies je voor de Bakfiets. Werken in de buitenlucht, dan is de Wifiets jouw keus. Voor ontspanning ga je voor de Koets en als je wil sporten kan je de Out-of-home-trainer pakken. Aanmelden kan per direct.

Volkswagen wordt ‘Voltswagen’

Misschien wel de mondiaal best geslaagde van 2021, want zo echt dat het waar zou kúnnen zijn. Toch heb niet alleen ik mijn twijfels bij het bericht van Volkswagen, waarin het beweert in de VS voortaan onder de naam ‘Voltswagen’ te gaan opereren voor de volledig elektrische modellenlijn. Het in Nederland bekende autoplatform AutoWeek beweert dat het nieuws afkomstig is uit een uitgelekt persbericht, dat eigenlijk eind april had moeten verschijnen. Het lijkt er dus zeer op dat ze erin zijn gestonken. Opmerkelijk is de twijfel. Meer mensen weifelen en twijfelen. Als het een grap is, is het een goeie!

BMW: “Niet langer knipperlichten op onze auto’s”

Een andere autofabrikant die vandaag de lolbroek heeft aangetrokken is BMW. Het Beierse merk kondigt aan vanaf 2022 geen auto’s meer te produceren met richtingaanwijzers. Volgens BMW dragen ze zo bij aan het verminderen van de verspilling van grondstoffen en zijn er minder onderdelen nodig om een auto te maken. Daarnaast worden er toch veel grappen gemaakt over BMW-rijders die hun richtingaanwijzer niet of nauwelijks gebruiken, dus dan is het onderdeel ook volledig overbodig om in je auto te hebben.

Kruidig kruidnootje

Toevallig vandaag introduceert Bolletje zijn kruidige kruidnoten. Dat zijn zoete kruidnoten met een hartige smaak. Tom Helmink, productontwikkelaar bij Bolletje, schrijft het volgende op LinkedIn: “Naar aanleiding van de Kruidnotenverkiezing hebben we heel veel smaaksuggesties gekregen. Hoewel we veel suggesties niet uitgekozen hebben, raakten we toch geïnspireerd. Daarom zijn we aan het experimenteren geslagen in onze bakkerij.”

Het resultaat daarvan is dat er binnenkort drie nieuwe wereldsmaken te verkrijgen zijn: Italiaanse Tuinkruiden, Amerikaanse Smokey BBQ en Aziatische Red Curry. Niet echt typische Sinterklaassmaken als je het mij vraagt. Ben jij al overtuigd?

Transfer voor Hans Kazàn?

Hans Kazàn, natuurlijk bekend van zijn werk als goochelaar en tv-presentator, heeft een nieuwe baan. Hij gaat beginnen als ‘Client Happiness Manager’ bij softwarebedrijf OBI4wan. Kazàn is aangenomen om klanten blij te maken en tevreden te houden. Vanauit Zuid-Spanje, dat wel. Zie je het al voor je, blij gemaakt worden door Hans Kazàn als je nieuwe software laat ontwikkelen? Ergens niet eens een heel onaantrekkelijke gedachte.

Dildo op de stoep

Sexshop EasyToys, ook wel bekend als de shirtsponsor van FC Emmen, heeft zijn wagenpark flink uitgebreid. Om klanten sneller van dienst te kunnen zijn hebben zij 200 nieuwe bezorgbusjes aangeschaft. Zo zijn ze niet meer afhankelijk van externe bezorgers en is je nieuwe speeltje vlug te gebruiken. Al weet ik niet of je heel blij wordt als er zo’n opvallende auto voor je deur staat om je nieuwe ‘aanwinst’ af te leveren. Maar mijn gedachten zijn ook bij de bezorgers die in deze busjes moeten rondrijden…

Schoen met bloedzool

Ook een wereldwijde hit, waaraan je kunt twijfelen: Rapper Lil Nas X heeft een sneaker ontworpen naar aanleiding van de lancering van zijn nieuwe single. De zogenoemde Satan Shoe en deze bevat in de zool een druppel menselijk bloed. De schoen is een remake van de klassieke Nike Air Max uit 1997, maar bevat Bijbelse verwijzingen naar de duivel. Er worden slechts 666 paar gemaakt en er zijn demonische elementen in de schoen verwerkt. 860 euro per jaar, maar veel fans hebben aangegeven dat ze de duivelse verwijzingen niet kunnen waarderen. Ook Nike zelf heeft weinig bewondering voor de grap, en laat gehaast weten niets te maken willen hebben met de bloedschoen. Eens, beetje heftig deze. Ook de rapper zelf lijkt tot inkeer gekomen en bood al zijn excuses aan.

Vissen en kreeften gaan belletje lellen

Nog zo’n eigenaardig verhaal: een deurbel voor vissen en kreeften om zichzelf toegang te geven tot ‘stage 2’ van de gracht. In Utrecht is het mogelijk, want daar is de eerste visdeurbel ter wereld gepresenteerd. Door de deurbel kunnen ze van de ene kant naar de andere kant van de sluis, worden niet meer tegengehouden en kunnen makkelijk doorzwemmen, bijvoorbeeld om te paaien. Zo hoeven ze niet lang te wachten, waardoor de kans kleiner wordt dat ze worden opgegeten door aalscholvers. Zelfs de NOS besteedde er aandacht aan in het journaal. RTL meldt dat de grap helemaal geen grap is, dus zeg het zelf maar.

In strijd met de avondklok

Het is tien uur ’s avonds en je wil nog heel graag even naar buiten. Je hebt geen hond en ook geen goede reden. Toch wil je even die frisse neus halen. Web- en brandingbureau Komma heeft de oplossing en lanceert de Sluipwegwijzer. Dit is een app waarmee je eenvoudig de locatie van een boa en politieagent kan tracken en hen zo kan ontwijken. Het bedrijf zelf noemt het ‘de boa-loze route’.

Als je dacht dat de app alleen voor de dienders werkt heb je het mis. Ook overdag kan je de app goed gebruiken. De locaties van bijvoorbeeld je stalkende ex of opdringerige schoonmoeder kan worden gedeeld, waardoor je op basis daarvan ook sluipwegroutes kan laten maken. Jammer dat juist zoiets op 1 april geïntroduceerd moet worden.

Pizzasoep?!

Nóg een pizzaketen die wel van een geintje houdt: New York Pizza. Twee jaar geleden had het al een speciale 3D-printer om je pizza te gaan ‘food printen’. Dit jaar weer iets nieuws, namelijk de Pizza Pepperonisoep. Vloeibare pizza? Op Instagram zijn de fans in ieder geval overduidelijk van mening dat het fake moet zijn.

Boer’n Yoghurt nachtcrème

Eerder speelde Zuivelhoeve zich met 1 april al in de kijker. Het introduceerde een limited edition van hun Boer’n Yoghurt op basis van de zoete Spaanse Licor 43. Veel mensen trapten erin en de ‘lancering’ riep veel enthousiaste reacties op. Des te leuker dat de smaak uiteindelijk daadwerkelijk geïntroduceerd werd en bijvoorbeeld bij AH te koop is.

Dit jaar laat het merk weer van zich horen. Nu met een nachtcrème op basis van hun yoghurt. Volgens eigen zeggen heeft de zalf een volle structuur, trekt vlug in en zorgt voor goede kalmering van de huid. Doe maar een kledder.

Hoortoestel met selectieve geluidsblokkering

Eén van de meest opvallende. Een hoortoestel waarmee je dingen juist niet hoort in plaats van wel. Audicien Schoonenberg lanceert de Lypra 1 (anagram van…. exact ja), een hoortoestel dat in staat is te selecteren op stem, intonatie en content. Wil je een snerpende tante niet horen, dan kun je dat instellen in de app. Wil je het geblaf van je hond, het getier van je boze partner of het gejengel van je kind in de supermarkt niet meer aanhoren? Je kunt het allemaal wegfilteren. Zelfs mensen zónder gehoorproblemen hebben interesse. ‘Oost-Indisch doof 2.0’, zogezegd.

De fiets die zijn eigen weg volgt

Van Raam, fabrikant van aangepaste (elektrische) fietsen zoals duofietsen, transportfietsen en driewielfietsen, komt nu met iets nieuws: Bike Selfcare Service. Maar wat houdt dit in? Wij als mensen moeten zo veel mogelijk fietsen. Dat is goed voor onze gezondheid, maar ook beter voor het milieu. Maar fietsen we eigenlijk wel genoeg? Volgens de firma heeft een groot deel van de mensen een prima fiets in de schuur staan, maar wordt deze veel te weinig gebruikt. Maar niet alleen mensen hebben hun beweging nodig.

Stilstand is achteruitgang, óók voor je stalen ros. Daarom heeft het bedrijf nu de Selfcare Service ontwikkeld, die nauwkeurig kan meten of de fiets wel genoeg aandacht krijgt. Fiets je er niet genoeg op, dan krijgt hij ook geen aandacht. “Gebruik je je fiets een paar dagen niet? Geen probleem! Onze service zorgt ervoor dat de fiets zich geheel zelfstandig kan uitlaten. Zo maakt de fiets toch de gereden kilometers die hij nodig heeft en hoef je je nooit meer zorgen te maken of je rijwiel wel genoeg aandacht krijgt.” Nu maar hopen dat hij na elk ommetje wel weer telkens terug blijft komen.

De rekensom van Jamin

Jamin is aan het rekenen geslagen. Of moeten we voortaan ‘Japlus’ zeggen? Het 140 jaar oude merk ging eens plussen en minnen en heeft ervoor gekozen om voortaan als Japlus door het leven te willen. Het kiest voor de naamswijziging om meer positiviteit uit te stralen. Volgens directeur en mede-eigenaar Maarten Steinkamp ‘blijkt uit onderzoek dat ‘min’ in de naam als psychologisch overwegend negatief wordt ervaren en dat het niet past bij het vrolijke en kleurrijke concept dat Japlus wil uitstralen’. Opvallend is dat de snoepketen zelfs zijn website-url en naam op de socials heeft aangepast. Al wordt de naamsverandering door de volgers op Instagram in twijfel getrokken. De twijfel blijft voelbaar. Geslaagde grap.

Geld verdienen met coronakilo’s

Als het aan de 1-aprilgrap van Zonneplan ligt gaan je coronakilo’s geld opleveren. In 2019 probeerde het bedrijf al geestig te zijn met de introductie van pratende zonnepanelen. Dit jaar is het weer raak. Het bedrijf beweert ditmaal dat het een oplossing heeft voor twee gevolgen van de coronapandemie: gewichtstoename en toename van stroomgebruik in huis. Het introduceert de Zonneplan Powerbike, waarmee je door te fietsen op de hometrainer energie kunt opwekken. Meer beweging én energie terugleveren om het bedrag op de energierekening te verzachten.

Elektrische Rollator

Daan, bureau voor arbeidsmiddeling denkt ook aan de ouderen! Het lanceert de ‘Daan x Elektrische Rollator‘.

“Ga jij binnenkort met pensioen? Of vind je het gewoon een fijn idee om voorbereid te zijn op de toekomst? Dan hebben we iets leuks. Samen met het Wmo-loket lanceren wij onze Daan x Elektrische Rollator. Hiermee bieden we niet alleen een mooi stukje uitmuntend werkgeverschap, maar ondersteunen we ook onze cliënten in de zorg. De rollator valt volledig onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en wordt dus volledig vergoed. Een rollator helpt je om in beweging te blijven. Een goede en betrouwbare rollator is belangrijk.”

Rechts gaat voor!

De gevangene tegen de rechter

‘Kan een virtuele sport veroordeelden herintegreren in de echte wereld?’ Die vraag stelde Decathlon zichzelf bij het maken van The Breakaway. In de kunstmatige wereld nemen de gedetineerden het op tegen de ‘echte’ buitenwereld. Ze koersen op hun hometrainers tegen bijvoorbeeld rechters, justitiemedewerkers en politieagenten. Iedere gevangene blijft daarbij anoniem en speelt zodoende onder de naam John Doe. Zo is nooit een link te leggen tussen de speler en zijn gerechtsdossier. Ze worden enkel beoordeeld op hun prestaties op de fiets.

Lekker gezichtsmasker van stroop

Daelmans, de maker van lekkere stroopwafels komt met een geweldige innovatie: Stroop® Face Essence by Daelmans Stroopwafels. Een gezichtsmasker gemaakt van stroop. “Only the best ingredients feeding the soul with pure relaxation and enjoyment.”

Wie er op tijd bij was en de #stroopfaceessence en ‘de blauwe tegel‘ op Instagram deelde, kreeg iets exclusiefs.

Avondje Tesla-rijders bespieden

Als het aan leasemaatschappij MisterGreen ligt kunnen we straks met een zak chips op de bank gaan kijken naar mensen die hun Tesla Model 3 besturen. Dat is eens wat anders dan een avondje Netflixen of Videoland kijken. Het bedrijf wil met zijn eigen streamingdienst gaan inspelen op de toenemende trend van het ‘streamen’. In dit model Tesla zit onder de binnenspiegel een camera waarmee precies gevolgd kan worden wat je in je Tesla doet. Dit beeld wordt meteen gestreamd naar alle mensen die jouw reis willen volgen of je rijstijl willen becommentariëren. Het levert niet alleen entertainment op voor de kijkers, maar het laat ook zien dat het bedrijf heel transparant is doordat het mensen toegang geeft tot de data die zij verzamelen. Peuter jij straks nog in je neus achter het stuur van je Tesla?

Binnenkort een slippertje met je nieuwe werkgever?

Altijd al eens willen ervaren hoe het is om bij de concurrent te werken, zonder dat je daarvoor je huidige baan wil opgeven? Dat kan nu, met Second Work van Young Capital. Het recruitmentbedrijf lanceert hiermee een manier om een spannend werkavontuurtje aan te gaan bij de rivaal, maar dan volledig achter gesloten deuren. “Geïnteresseerde medewerkers vullen een wensenlijstje in en aan de hand daarvan koppelen wij de medewerker door middel van onze innovatieve matchtechnieken aan een andere werkgever”, vertelt Ineke Kooistra, CEO van het bedrijf. “En om te voorkomen dat het ontdekt wordt gaan we heel ver: wij zorgen voor geloofwaardige alibi’s. Het klassieke doktersbriefje werkt nog altijd het beste, maar we kunnen je ook in vakantiekiekjes photoshoppen of pokerface-trainingen aanbieden.” Wat houdt je nog tegen?

Dacia gaat skyhigh

Dacia blijkt helemaal in de wolken te zijn. En dan in letterlijke zin. Op aarde krijgt het automerk, onder andere bekend van modellen als de Sandero en de Duster, steeds meer voet aan de grond. Maar blijkbaar is dit nog niet genoeg en daarom zoeken zij het nu hogerop. Het Roemeense merk start vanaf nu zijn eigen ruimtevaartprogramma: DUSTAR. In passend ruimtevoertuig, namelijk de Dacia Duster, word je het heelal ingeschoten. Ben jij al bereid om door Dacia naar ongekende hoogte gebracht te worden?

De fiets is de nieuwe melkkoe van Amsterdam

Het is steeds lastiger om met de auto in Amsterdam te komen. Onder andere door milieuregels, dure parkeertarieven en simpelweg drukte. De vierwielers worden dus langzaam maar zeker uit het Amsterdamse straatbeeld geband. Maar er is een nieuwe melkkoe gevonden: de stalen ros. De gemeente komt nu namelijk met een fietswielklem.

Je scant de QR-code, betaalt de boete en de klem wordt verwijderd

Foutgeparkeerde fietsen worden voortaan niet meer naar het fietsdepot gebracht, maar krijgen een klem om de wielen. “De kosten van het verwijderen en verplaatsen van de foutgeparkeerde tweewielers loopt uit de klauwen en er is toch niemand die zijn fiets op het depot komt ophalen. Daarom gaan we nu voor lik op stuk en leggen we bij foutparkeren een klem om je fietswiel”, aldus wethouder Van Doorninck. Heb je een klem te pakken? Dan scan je de QR-code, tik je de boete van 90 piek af en komt een BOA de wielklem binnen twee uur verwijderen. “En natuurlijk moet je kunnen aantonen dat de fiets van jou is. Kan je dat niet, dan gaat de fiets linea recta naar een fietsproject voor kansloze ouderen in het door Brexit geplaagde Londen. Datzelfde gebeurt ook als je voor de derde keer in die maanden een klem om je wiel krijgt. Wie niet horen wil moet maar voelen. In Londen waarderen ze onze fietsen meer dan wij hier.” De volgende keer doorkruis ik de hoofdstad maar met de benenwagen denk ik.

Een onderbroek van jouw ‘Webhero’

Ook onze zuiderburen laten hun creativiteit de vrije loop. Het webdesignbureau Webhero, vooral thuis in het maken van webshops, websites en SEO-tools, is nu zelf een webshop begonnen. En wel in ondergoed. De scale-up uit Leuven heeft al voor zo’n 250 bedrijven een webshop gebouwd. Zo ondervinden zij dagelijks wat het succes van een webshop je kan opleveren en hoe online shopping maar blijft toenemen. “Het kriebelt al een hele tijd om ook zelf op de e-commerce trein te springen, en nu zijn we ervan overtuigd om het ook te gaan doen”, vertelt co-founder Sander Claes in zijn persbericht.

“We hebben nagedacht over een product dat goed in de markt zou liggen, en dat is een ondergoedcollectie geworden. Om de onderlinge band met de klant te versterken hebben we onderbroeken gemaakt met onze hoofden erop. Is Tom jouw digitale held bij het maken van je webshop, dan kan je een boxershort bestellen met het hoofd van Tom. Heb je meerdere digitale helden? Dan kan je kiezen voor een Mad Men verrassingsbox en word je verrast met vier willekeurige ‘heroe-onderbroeken’.” Al zet ik met name door het onderstaande, creatief bewerkte plaatje mijn vraagtekens bij dit ‘nieuws’…

Tompoucebier

Hema, alom bekend om zijn rookworsten, wordt nu ook meer en meer bezien als tompoucebedrijf. Na het eerder verschijnen van tompouce-deo, -sokken, -popcorn, gezichtsmaskers, -onderbroeken en –wielerkleding, is er nu ook tompoucebier. Samen met brouwerij Lowlander Beer is het oer-Hollandse warenhuis gestart met het maken van een blond biertje, dat gebrouwen is met vanille en framboos. Lekker zomers smaakje nietwaar?

Stikstofprobleem opgelost

Agrarische webshop Landbouwwinkel.nl heeft de oplossing voor het stikstofprobleem in de landbouw. Een speciaal mondsnuitmasker, speciaal ontwikkeld voor paarden, koeien en stieren, moet de uitstoot van stikstof en CO2 door uitademing halveren. Ook infecties van dier op mens moeten met dit masker tot het verleden behoren. Mocht het kapje niet strak genoeg zitten, dan kan het gewoon in de wei of stal blijven liggen. Het is namelijk volledig vegan en ook nog eens gemaakt van biologisch afbreekbaar materiaal. Kortom, een musthave voor elke boer en dierenliefhebber. Vanaf 1 april in de winkel.

Neusmasker tijdens het eten?

Tot slot een heel bijzondere, internationale grap om het af te leren. En waarvan je toch vooral hoopt dat het… jawel. Met een mondkapje is smakelijk eten natuurlijk niet gemakkelijk. Een rietje kun je er nog langssteken, maar een broodje past nét niet. Tijdens het eten moet je kapje dus af, met alle gevaren van dien. ‘Onderzoekers in Mexico’ (zij weer) namen geen enkel risico en kwamen met een heus neusmasker. Zo kun je aan tafel je mond-neusmasker afdoen en je neusmasker opzetten. Het ziet er best maf uit… to put it mildly.

Thomas Romers schrijft als redacteur voor Marketingfacts. Binnen de marketing ligt mijn grootste interesse in branding en (online) communicatie via bijvoorbeeld de socials. Daarnaast klim ik graag in de pen om interessante, prikkelende artikelen te publiceren. Verder lees ik alles wat los en vast zit over auto's, politiek en het overige nieuws in onze maatschappij. Ter ontspanning ben ik vaak buiten en op de racefiets te vinden.

Categorie
Tags

5 Reacties

    ThomasRomers

    Bedankt voor de suggesties. Ik heb ze toegevoegd aan het artikel!


    1 april 2021 om 13:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!