Wereldwijd e-sportpubliek stormt naar een miljard toeschouwers

6 april 2021, 09:00

‘Driekwart van de inkomsten op professioneel niveau is afkomstig van mediarechten en sponsoring’

Sportwedstrijden tussen e-sporters en gamers beginnen een serieuze factor te worden in het medialandschap. Gaming-analysebedrijf Newzoo voorspelt dat publiek voor live gestreamde gaming-content dit jaar wereldwijd boven de 700 miljoen uitkomt. Meer dat één op de tien aardbewoners kijkt dus weleens naar een online sportwedstrijd.

Wereldwijd is het gaming-livestreaming-publiek in 2020 jaar op jaar met 11,7 procent gestegen en dat zal naar verwachting in 2021 met een vergelijkbare 10 procent toenemen tot 728,8 miljoen. Opvallend is dat de grootste groei niet wordt verwacht in de VS of Europa, maar in Latijns-Amerika, Azië-Pacific, het Midden-Oosten en Afrika. Volgens de gamewatchers is dat voornamelijk het gevolg van de toenemende populariteit van mobiel gamen. Ze verwachten groeipercentages van dubbele cijfers tot 2024. Hierdoor zal het wereldwijde kijkcijfer bijna de mijlpaal van één miljard bereiken (920,3 miljoen) tegen 2024. Een en ander werd vorige week bekendgemaakt en visten we van marketingplatform WARC. Daar kwam ook onderstaande infographic vandaan.

Aanvullend onderzoek van WARC Data wijst uit dat gamestreams vaak aantrekkelijker zijn geworden dan tv, althans voor jongere generaties, en dat Twitch alleen al sinds april 2020 elke maand meer dan twee miljoen kijkers trekt. Newzoo voegt daaraan toe dat driekwart van de inkomsten op professioneel e-sportsniveau afkomstig is van mediarechten en sponsoring, ruim 700 miljoen euro in 2021.

Fieke Ripping van Dept schreef begin vorig jaar in een mooi artikel op Emerce al dat de stereotype e-sportkijker geen puber is die op zolder woont bij zijn ouders thuis. “De gaming-demografie bestaat uit 62 procent mannen en 38 procent vrouwen. Ook bestaat 33 procent van het publiek uit mensen van 16 tot 24 jaar oud, 37 procent is 25 tot 34 jaar oud en de resterende 30 procent is ouder dan 35 jaar. De meeste gebruikers hebben een gemiddeld salaris en wonen samen of bij hun ouders. Die thuiswonende puber is weliswaar onderdeel van de groep, maar is dus zeker niet de enige.”

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!