Hoe haal je het meeste uit een klein influencer-marketingbudget?
5 tips om je budget te maximaliseren
Het gebruik van micro-influencers kan een van de meest kosteneffectieve manieren zijn van social-mediamarketing, vooral voor merken met een klein marketingbudget. Waar moet je aan denken voor de beste resultaten met een klein budget? Vijf tips.
1. Geef de voorkeur aan micro-influencers
Probeer eens om in plaats van een samenwerking met één grote influencer, een campagne met meerdere micro-influencers te doen. Dit helpt je om door te gaan met een kleiner budget en resulteert vaak in een betere return on investment. Allereerst, influencers met een kleinere aanhang (oftewel micro-influencers) hebben over het algemeen een hogere engagement en een authentiekere band met hun volgers. Daarnaast vragen ze lagere vergoedingen en zijn ze vaker bereid om voor alleen producten te werken. Hierdoor zijn ze een stuk kostenefficiënter.
Laten we twee campagnes bekijken. In het ene geval werkt het merk samen met één grote influencer met 100.000 volgers. In het andere geval, kiezen het merk tien micro-influencers voor zijn campagne. Dit zijn de resultaten:
*CPE = cost per engagement (voor het gemak zijn het aantal reacties en de kosten van de producten niet meegenomen in de berekeningen)
2. Stel zowel story-campagne als post-campagne op
Wanneer je ook grotere influencers wilt betrekken bij jouw campagne voor een breder bereik, kun je twee campagnes maken: een post-campagne voor de micro-influencers en een story-campagne voor de grotere influencers. Doordat influencers over het algemeen minder vragen voor een story dan voor een post, is het een goede manier om meer dekking te krijgen met een kleiner budget.
3. Kies een influencer met relevant publiek
Wanneer je influencers kiest, check dan de demografische statistieken van hun volgers: komt het overeen met jouw doelgroep? Als jouw target market Nederland is, is het goed om content creators te kiezen die vooral lokale volgers hebben – anders zal een deel van je influencer-marketingbudget verloren gaan.
Dit is ook een goede reden om een influencer-marketingplatform te gebruiken waar je de influencers’ data rechtstreeks van Instagram kunt zien. De alternatieve oplossing zou zijn om contact op te nemen met de influencer en hem/haar te vragen een screenshot te sturen van de Audience-tab van zijn/haar account.
4. Beloon influencers met producten
Campagnes waar influencers als beloning producten krijgen zijn interessant om twee redenen. Ten eerste, zijn ze super kosteffectief voor het merk. Ten tweede hebben productcampagnes ook de eigenschap dat ze influencers aantrekken die echt houden van het product en oprecht bereid zijn dit aan te raden aan hun volgers. Als gevolg zijn de posts vaak authentieker en geven ze betere resultaten.
5. Focus op langetermijnsamenwerkingen
Over het algemeen vragen influencers minder voor posts wanneer je akkoord gaat met het doen van meerdere posts en stories over een langere periode. Verder lijken multi-post-samenwerkingen meer authentiek en betrouwbaar. Daarnaast, creëert het meerdere touchpoints met potentiële klanten wat de aankoopkans vergroot.
En zorg – natuurlijk – altijd dat de resultaten worden gemeten, geanalyseerd en geoptimaliseerd om het meeste uit je campagnes te halen!
Wat ook kan helpen als je met meerdere micro influencers wilt werken, het gebruik maken van een influencermarketing platform zoals LinkPizza. Hier kun je naast een goede match vinden ook makkelijk onderhandelen en dus het meeste uit je samenwerking halen met een micro influencer.
Zeker weten Gita! Vaak haal je meer uit 10 samenwerkingen met kleine influencers, dan uit 1 met een grote(re) influencer. Zelf ben ik country manager voor Promoty, een internationaal influencer marketing platform wat zich focus op influencers tussen de 3-25k en ik zie dus dagelijks de voordelen 🙂