Waarom VodafoneZiggo het beste marketingbedrijf van Nederland is

22 april 2021, 14:28

Bedrijf is na jaren inspanning een marketingmachine van kaliber geworden en wint Dutch Marketing Award

VodafoneZiggo is zojuist uitgeroepen tot Beste Marketingbedrijf van Nederland. Met afstand de meest prestigieuze erkenning die een marketingteam in Nederland kan winnen voor geleverde prestaties. Daarmee schaart het telecombedrijf zich in een rijtje illustere voorgangers, waaronder HelloFresh, Bol.com, Rituals, Hunkemöller, De Bijenkorf en Rijksmuseum.

Een blik op deze winnaars van de afgelopen zes edities leert dus dat je kennelijk een streepje voor hebt als retailbedrijf en daar kún je VodafoneZiggo ook wel toe rekenen, maar we praten natuurlijk over een megafusie van twee echte techbedrijven: De Nederlandse activiteiten van Liberty Global en Vodafone, voorheen Libertel. De jury gunde de prijs aan VodafoneZiggo omdat het zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot ‘een full fledge marketingbedrijf, met een sterk geïntegreerde aanpak gericht op relevantie en met stevige resultaten’.

Een snel accelererend en groeiend bedrijf

De combinatie van nieuwe producten en diensten als SmartWifi, investeringen in het mobiele netwerk, focus op de klant, multimerkbeleid met Vodafone, Ziggo en Hollandse Nieuwe, FMC-resultaten, DreamLab-innovaties en impactvolle sponsoring-aanpak heeft VodafoneZiggo in een relatief korte periode tot een snel accelererend en groeiend bedrijf gemaakt. Zo oordeelt althans de jury, die bij de afweging drie andere genomineerden terzijde schoof: PLUS, McDonalds en PostNL.

De jury, onder voorzitterschap van Marc van Eck, oordeelt dat telecom een topsport is: “Het is een uitermate concurrerende markt waar het gevecht om de klant continue plaatsvindt, zeker op het gebied van vast/mobiele combinaties, waar KPN traditioneel veruit marktleider was. Na de eenwording van Ziggo en de samenwerking met Vodafone, met toch twee aparte aandeelhouders, is er een sterk bedrijf ontstaan met sterke gezamenlijke focus op groei en de klant, waar het inmiddels op de consumentenmarkt marktleider is geworden.”

Visie, purpose, strategie en bedrijfsvoering

De moeilijkheden die het afgelopen coronajaar met zich meebracht hebben VodafoneZiggo niet minder succesvol gemaakt, daarbij wat geholpen door de grote relevantie en belang van vaste en mobiele netwerken vanwege het thuiswerken. Het merk is ‘meer dan relevant gebleken’ tijdens de pandemie.

De criteria die aan de prijs zijn verbonden illustreren dat het ‘marketingaspect’ echt veel verder gaat dan marketingcommunicatie of klantgericht ondernemen. Om uitgerekend Beste Marketing Company van Nederland te worden moet marketing binnen de organisatie al jaren een duidelijke, leidende rol hebben in het bepalen van visie, purpose, strategie en bedrijfsvoering. Die organisatie wordt door anderen als voorbeeld gezien. Merkbeleving kan een koopmotief zijn. Het marketingteam heeft de afgelopen jaren vele succesvolle innovaties doorgevoerd, bruggen gebouwd tussen waardeketen, interne functiegebieden, consumenten, klanten en stakeholders. Daarnaast draagt de organisatie bij aan de promotie van het marketingvak doordat het zijn marketingvisie actief uitdraagt en kennis deelt met als doel kennis te vermenigvuldigen.

Relevante technologie, concurrerende proposities voor consumenten en zakelijke markt

Daar kon de jury zich voor deze editie kennelijk in vinden want die oordeelt dat VodafoneZiggo een ‘marketingmachine’ van kaliber is geworden “doordat het bedrijf in staat is geweest om klantgericht zijn merken en mensen succesvol bij elkaar te laten komen met relevante technologie, concurrerende proposities voor zowel de consumenten als de zakelijke markt, sterke merken, data gedreven marketing en intensieve samenwerking en drive van twee toch onafhankelijke bedrijven. Het is daarmee na jaren inspanning het marketingbedrijf geworden dat ze ambiëren met bijbehorende groei.”

Nicole Verburg, directeur Customer Value Management bij VodafoneZiggo, en bestuurslid van NIMA, gaf deze maand een interview aan de collega’s van MarketingTribune. Persoonsgebonden marketing is volgens Verburg (voorheen werkzaam bij onder meer Nestlé, ING, Red Bull, Rituals) de kern van de aanpak bij het concern. De afdeling Marketing wil niet meer mikken op algemene doelgroepen of aannames, maar op persoonlijke voorkeur en interesses per klant. VodafoneZiggo baseert zijn aanbod (sales en service) heel nauwkeurig op wat het weet over de klant: dat maakt het mogelijk hem of haar op het juiste moment en via het juiste kanaal te benaderen met de juiste boodschap.

Ze benadrukt in haar vraaggesprek ook het belang van ‘het team’: ‘De mensen vormen uiteindelijk het onderscheidend vermogen. Uiteraard ook onze marketing automation-aanpak, want daarin zijn wij verder dan de concurrent, maar ons team is echt super. Er is veel diversiteit, op dit moment hebben we negen verschillende nationaliteiten in ons team, juist ook omdat je op die manier een veel bredere scope houdt en kennis van alle culturen inbrengt. We zijn klaar voor de toekomst.’

Het hele interview met Nicole Verburg lees je hier

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!