8 tips voor het creëren van succesvolle zoekadvertenties
Verbeter de prestaties van je zoekadvertenties
Als jouw zoekadvertentie naadloos aansluit op de intentie van het ingevoerde zoekwoord, heb je al een grote voorsprong op de concurrentie. Het schrijven en samenstellen van een zoekadvertentie is dan ook een van de belangrijkste aspecten als het aankomt op zoekmachinemarketing. Wij nemen je mee hoe je dit het beste kunt aanpakken.
Wanneer je zoekt naar iets via Google, wil je een ‘antwoord’ op jouw zoekopdracht. Met andere woorden, de resultaten dienen relevant te zijn. Voor de oudere generatie is het te vergelijken met de gouden gids. Wanneer je een loodgieter opzoekt en belt, wil je geen schoenverkoper aan de lijn krijgen. Dus: hieronder vind je acht tips hoe je ervoor zorgt jouw zoekadvertenties werken.
1. Relevantie
Het belangrijkste van het schrijven van zoekadvertenties, is de relevantie ervan. De zoeker wil direct een antwoord op de zoekopdracht, het is daarom belangrijk dat jij aangeeft een antwoord/oplossing te hebben. De advertentie kun je relevant maken door zoekwoorden terug te laten komen in een kop en/of beschrijving van een advertentie. Wanneer er iemand zoekt op ‘aannemer failliet’, en in jouw zoekadvertenties staat ‘Aannemer failliet, en nu?’ weet de zoeker direct dat diegene een antwoord gaat krijgen op de waarschijnlijke vraag waar hij/zij mee zit. Buiten het feit dat de advertentietekst relevant is, moet de website of landingspagina ook relevant zijn. Je advertentieteksten kunnen naadloos aansluiten op de zoekvraag, maar wanneer dat waarmee wordt geadverteerd, niet waargemaakt kan worden op de website of landingspagina, is het weggegooid geld.
2. Intentie
Zorg dat je advertenties overeenkomen met de intentie van de zoeker. Met zoekadvertenties kun je je richten op zogenaamde informatieve of transactionele zoekwoorden. Wanneer iemand zoekt naar ‘Samsung tv reviews’ wil je hierop inspelen door advertenties te tonen met informatieve advertentieteksten en landingspagina. De intentie van deze zoeker is puur informatief. Wanneer iemand zoekt naar ‘Samsung tv kopen’, is diegene al een stap verder in het aanschafproces en bereid om over te gaan tot het kopen.
Probeer altijd mogelijke pijnpunten weg te halen bij de zoeker!
Hier kun je slim op inspelen met je advertentieteksten door USP’s te gebruiken als ‘Makkelijk online bestellen’, ‘Achteraf betalen mogelijk’ et cetera. Probeer altijd mogelijke pijnpunten weg te halen bij de zoeker!
3. Prijs
Het kan lonen om prijzen van producten of diensten te tonen in een advertentie. Hiermee ziet de zoeker direct of hetgeen in zijn/haar budget past. Dit kan voor goedkope producten zorgen voor meer klikken en meer conversies, maar ook voor relatief dure producten zorgen dat je geen geld verspilt aan mensen die buiten de doelgroep vallen.
Het kan lonen om prijzen van producten of diensten te tonen in een advertentie
Dit kan ook door middel van een prijsextensie, maar dan heb je niet de controle over wanneer ze vertoond worden. In de onderstaande afbeelding is te zien dat er boots worden verkocht vanaf een bepaalde prijs. Pas wel op wanneer hetzelfde product ergens anders goedkoper is, dan kan het uiteraard averechts werken.
4. Call to action
Gebruik call to actions in je advertentieteksten om bepaalde acties te stimuleren. Uit veel onderzoeken is gebleken dat call to actions de CTR en conversies doen verhogen. Goed werkende call to actions zijn bijvoorbeeld: Probeer gratis. Abonneer. Lees meer. Ontdek. Bestel nu. En zo zijn er nog veel meer. Het belangrijkste is dat je niet maar één variant gebruikt maar altijd blijft testen wat voor jou het beste resultaat geeft.
5. Extensies
Het is mogelijk om een tal van extensies te gebruiken voor je zoekadvertenties, doe dit ook. Deze extensies zorgen ervoor dat je advertenties meer ‘body’ krijgen en dus meer opvallen in de zoekresultaten. Met sitelink extensies kun je zoekers direct begeleiden naar bijvoorbeeld de ‘contact’-pagina. Of naar de ‘uitverkoop’-pagina. Om nog beter gebruik te maken van extensies is het verstandig om ze te specificeren per campagne of zelfs advertentiegroep. Hiermee stimuleer je de relevantie van de advertenties en zullen ze nog beter presteren. In de voorgaande afbeelding is een advertentie te zien over ‘Boots’, hierin zijn sitelink-extensies als ‘contact’, ‘boots’ etc. te zien, is er gebruik gemaakt van een call-extensie en zijn er highlight-extensies zichtbaar met snelle overtuigende woorden als ‘snelle levering’ en ‘gratis verzending’ die na de beschrijving komen te staan.
6. Responsieve zoekadvertenties
Responsieve zoekadvertenties (RSA) zijn een advertentietype waar je meerdere koppen en beschrijvingen meegeeft en Google deze automatisch test. Je kunt vijftien verschillende koppen en vier beschrijvingen aanleveren. Geef op zijn minst vijf unieke koppen die compleet van elkaar verschillen en niet veelal dezelfde woorden gebruiken. Probeer er acht tot tien aan te leveren. Geef een combinatie van zoekwoorden, USP’s, call-to-actions en je merk op en laat Google de rest doen. Om nog een beetje controle te houden of om op één lijn wat betreft je branding te zitten kun je bepaalde regels vastpinnen zodat die altijd getoond worden.
7. Dynamische opties
Met een bracket ( { ) kun je dynamische aspecten aan je advertentie toevoegen. De eerste mogelijkheid is Zoekwoord invoegen: ‘{KeyWord:}’. Hiermee kun je een algemenere advertentie beter laten aansluiten op de zoekopdracht. Wanneer je de volgende kop gebruikt: ‘Handgemaakte Tafels’ en verandert dit naar ‘{KeyWord:Handgemaakte Tafels} dan past de advertentietekst zich aan als iemand bijvoorbeeld zoekt naar ‘handgemaakte teak tafels’.
De advertentie neemt dan ‘Teak’ mee. De volgende functie bevat een aftelfunctie, dit is handig wanneer je een uitverkoop hebt, of je een vacature hebt lopen die na een tijd gesloten is. Hiermee wek je urgentie op bij de zoeker en stimuleert het om op je advertentie te klikken. Hiermee zet je tevens in op de welbekende bias ‘loss aversion’, het feit dat we als mensen een verlies zwaarder wegen dan een gelijkwaardige winst. De laatste en meest uitgebreide functie is de IF-functie. Met deze ‘als, dan’-functie kun jij je advertentietekst laten aanpassen wanneer de zoeker aan een bepaalde voorwaarde voldoet. Wil je een andere tekst laten zien wanneer iemand op zijn/haar mobiel zoekt? Dan kun je dat bewerkstelligen met deze functie.
8. Testen
We kunnen het niet vaak genoeg herhalen maar het is van essentieel belang dat je alles test. Om erachter te komen welke kop, beschrijving, sitelink of call to action het beste werkt voor jouw bedrijf moet je dit testen. Het is van belang om slechts één onderdeel te veranderen wanneer je twee advertentieteksten met elkaar wilt testen.
We kunnen het niet vaak genoeg herhalen: het is zo belangrijk dat je alles test
Hiermee kom je erachter wat het effect is van het onderdeel dat anders is. Wanneer je meerdere dingen aanpast aan een advertentie kun je geen conclusies trekken!
Relevantie, relevantie, relevantie
Als we het kort samenvatten kunnen we stellen dat relevantie binnen Google van het grootste belang is. Dit is logisch, als de resultaten in Google niet relevant zouden zijn, mensen over zouden stappen naar andere zoekmachines. Verder is het van belang om alle opties te gebruiken die worden aangeboden bij het maken van zoekadvertenties. Denk aan extensies, responsieve advertenties, dynamische invoegingen en tenslotte de testmogelijkheden. Bedenk bij het maken van zoekadvertenties altijd: Zou ik hierop klikken? Houd in gedachten dat (alle) zoekopdrachten worden uitgevoerd door mensen als jij en ik.