Een betere maatschappij? Maak medewerkers mede-eigenaar van je bedrijf

4 mei 2021, 13:00

Interview met Quintus Willemse, eigenaar van digitaal platform voor eigenaarschap The Share Council

In Europa is 64 procent van het kapitaal in handen van 10 procent van de mensen. Een slechte zaak meent Quintus Willemse. Hij hoopt hier met The Share Council verandering in te brengen. “We zijn een platform dat het heel eenvoudig maakt om medewerkersparticipatie binnen een bedrijf op te zetten. Dat betekent medewerkers mede-eigenaar maken van je bedrijf.”

Het klinkt eenvoudig en dat kan het ook zijn. Maar iedereen een aandeel geven of verkopen, geeft mensen nog niet direct inzicht in wat ze nu werkelijk hebben. Waarde stijgingen of dalingen zijn niet helder op het moment dat je eigendom vastlegt in een spreadsheet. Quintus Willemse: “Het is aangetoond dat als een medewerker zelf niet kan zien wat hij of zij heeft of dat het meer of minder waard wordt, je maar een schijntje van de impact bereikt die gedeeld eigenaarschap kan hebben.” Met het platform van The Share Council geef je mensen inzicht. Het bedrijf helpt verder het hele proces te begeleiden.

The Share Council doet zelf ook wat het predikt. “Iedereen die bij ons klant wordt, die koop zich ook ‘verplicht’ in het bedrijf in. Je koopt een certificaat van aandelen. Alle medewerkers en leveranciers zijn mede eigenaar. Alles is 100 procent makkelijk verhandelbaar. Het is ook beursgenoteerd, waardoor de handel nog eenvoudiger is.” Een ander voorbeeld is dat van het Zwolse bedrijf Forest Living. “Zij hebben een manier gevonden om huizen te printen en te kunnen bouwen. Daar was veel kapitaal voor nodig. Zij wilden niet dat alleen de medewerkers en de investeerders eigenaar werden, maar zeker ook de klanten. Dat was ons eerste grote voorbeeld waar we het hele traject mee hebben doorlopen.”

Focus op MKB

Inmiddels bestaat The Share Council dik een jaar en hebben 47 bedrijven stappen gezet op het gebied van delen. De focus van het bedrijf ligt op het MKB. “90 procent van de Nederlandse werknemers werkt voor het MKB.

“90 procent van de Nederlandse werknemers werkt voor het MKB”

“Het MKB is goed voor 70 procent van onze economie, dat gaat over 450 miljard euro per jaar.” Om die reden is het interessant om op die groep te focussen: het gaat om veel mensen. “Je kunt je wel focussen op een paar multinationals, maar daar heb je als maatschappij niet zoveel aan.” Waarmee de missie niet eenvoudiger wordt. “We hebben wel gemerkt: hoe kleiner het bedrijf, hoe moeilijk het is om te zorgen dat alles goed loopt. Je moet service bieden tegen een prijs die fatsoenlijk is voor het MKB.”

De voordelen voor medewerkers om mee te delen staan buiten kijf. “De medewerker profiteert mee van het bedrijfsresultaat. Dat levert vaak sneller meer geld op dan loon. Het rendement op kapitaal is vaak hoger dan loonstijgingen.” Maar er zijn meer voordelen: het verloop in bedrijven gaat omlaag, net als het ziekteverzuim. “Bedrijven met participatie zijn beter bestand tegen een crisis en het rendement is stabieler wanneer er meer mensen participeren.”

“Bedrijven met participatie zijn beter bestand tegen een crisis”

Hoe groter het verschil is tussen arm en rijk, hoe instabieler een economie wordt. Hetzelfde geldt voor een bedrijf. Het financiële deel van de betrokkenheid is maar een heel klein onderdeel van die betrokkenheid. “Als je ervoor zorgt dat mensen ook regelmatig bij elkaar kunnen komen en mee kunnen praten om zo de koers mede kunnen te bepalen, dan zie je dat er ongeveer 80 procent aan loyaliteit bovenop komt op de betrokkenheid die je hebt. Je ziet dan de cijfers van verzuim nog verder omlaag gaan.”

Egaal verdeelde maatschappij

Willemse raadt het elk bedrijf aan. “Ik blijf erbij de reden waarom wij zo hard rennen voor het platform is dat wij ervoor willen zorgen dat iedereen mede-eigenaar is van het bedrijf waar hij of zij werkt, klant van is of aan levert. Omdat we denken daarmee een egaal verdeelde maatschappij naar boven komt. En de echte ondernemers die zoeken daar naar. Die ondernemer wil talentvolle mensen hebben die loyaal zijn en meedenken. Daar staat tegenover dat er steeds meer jongere werkzoekenden zijn die steeds meer eisen hebben: ‘Ik wil wel hard of zelfs keihard voor je werken, maar dan moet het doel wel goed zijn en ik daarin kunnen participeren’. Dat begint steeds meer vorm te krijgen. “

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!