Fixico wil autoschademarkt op de schop nemen
Interview met Derk Roodhuyzen de Vries, CEO van het platform voor autoreparaties
Het begon allemaal met een deuk in de auto van zijn moeder. Derk Roodhuyzen de Vries moest die zelf laten repareren. Dan ontdek je dat je via Google niet meer vindt dan een lange lijst namen van bedrijven. Als je meer wilt weten over de prijs, de snelheid of of er plek is moet je gaan bellen. Dat moet beter kunnen, dacht Roodhuyzen de Vries. Met als resultaat Fixico: een digitaal platform voor autoherstel.
“Aan de ene kant digitaliseren we de hele ‘repair journey from start to finish’. Daar halen we alle telefoontjes en e-mailtjes uit”, zegt oprichter & CEO Derk Roodhuyzen de Vries. “En aan de andere kant hebben we een marktplaats gebouwd van herstelbedrijven. We kunnen dan aan slimme match making doen van schade en herstelbedrijven. Dus we zorgen ervoor dat je kunt kijken: waar kun je deze schade het beste herstellen op basis van prijs, service, snelheid, certificaten en noem het allemaal maar op. Op die manier proberen wij de markt een stukje beter te maken. Wij richten ons op alle reparaties van de auto behalve de motor.”
Schade digitaliseren
Fixico bestaat inmiddels zo’n zeven jaar. Naast een platform voor consumenten heeft het bedrijf zich ook ontwikkeld tot B2B-platform. “Over de jaren heen is het bedrijf naast een consumentenbedrijf ook gericht op autoverhuurbedrijven, lease partijen en verzekeraars. Waar we ons repair management-platform inzetten om de schade te digitaliseren, maar ook slimmer vraag en aanbod bij elkaar kunnen brengen. En dat op grote schaal. We doen het nu in zeven landen en we werken samen met 2.500 herstelbedrijven en meer dan 150 business partners: van de lokale autoverhuurders tot de grote verzekeraars.”
Voor de B2B-markt gelden andere regels dan voor de consumentenmarkt. Daar is het een veel meer data-gedreven spel. “Het is een gefragmenteerde markt en die is best wel aan het veranderen. Auto’s worden steeds complexer. Daardoor worden reparaties ook complexer. Vroeger kon een herstelbedrijf elke auto maken, maar nu vraagt het om specialisten. Je moet je echt specialiseren op kleine deukjes of elektrische auto’s of allerlei andere zaken. Daar komen er allerlei elementen bij die het match making efficiënter kunnen maken.
“Je moet je echt specialiseren op kleine deukjes of elektrische auto’s of allerlei andere zaken”
Zeker wanneer je kijkt naar de zakelijk markt. Bij een verhuurbedrijf is snelheid bijvoorbeeld heel belangrijk. Hoe langer een auto van de weg is, hoe meer inkomsten worden misgelopen. Dus die pakken misschien wel een duurdere hersteller die wel heel snel is. Dat spel is iets waar wij heel goed in zijn. Wij kunnen deze markt op grote schaal dus sneller, beter en efficiënter maken.”
Juist meer ongelukken
Dat moderne auto’s steeds minder schade zullen gaan oplopen door detectiesystemen, is iets waar Roodhuyzen de Vries niet bang voor is. “Onderzoeken laten zien dat er door de technische hulpsystemen juist meer ongelukken worden gemaakt. Je vertrouwt op een waarschuwingspiepje en zet je auto dan toch ergens tegenaan. Ik denk wel dat in de toekomst met die intelligentie die echte grote klappers er steeds meer uitgaan. Dat is voor ons ook niet echt de kern van ons platform. Dan komt er namelijk een sleepwagen aan te pas en dan werkt die slimme matching niet meer. Die andere schades die blijven nog steeds. Er vallen nog altijd fietsen tegen auto’s aan en noem maar op. Dat blijft.”
De schademarkt in Europa bedraagt op dit moment zo’n 120 miljard euro en blijft tot 2035 nog flink groeien. “In Nederland spreken we over 1,2 miljard euro. Dus het is echt een enorme markt die vrij traditioneel is ingestoken en nog bijna geen digitalisering kent.” Een ontwikkeling waar niet iedereen altijd blij mee is. “Dat zijn vaak de mensen die heel lang in een luxepositie zaten waarin ze weg konden komen met mindere kwaliteit tegen een te hoge prijs.”
Duidelijke koers
Roodhuyzen de Vries weet in ieder geval wat hij wil: een verandering op globaal niveau bewerkstelligen. Die koers was vanaf het begin duidelijk. “We hebben heel snel de eerste angels aan boord gehaald. We hebben altijd gezegd: we willen een bedrijf neerzetten dat de potentie heeft om de wereld te veranderen. Dan begin je wel met een ander plan. We hebben het bedrijf zo geleid dat we de groei constant in gedachten gehad. We verwachten dat er binnen drie tot vijf jaar een digitale play gaat komen waar deze markt rijp voor is en die willen wij graag leiden.”
Bekijk hier het hele interview: