NFT in advertising en is gaming het nieuwe social?
De kracht van het luisteren. Gaming het nieuwe social? The last mile in retail advertising. Een lettertypekeuze-tool. En met de mountainbike de berg af! Dit en nog veel meer in de nieuwe week van Koot!
Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.
#1 NFT’s
We hebben de laatste weken al ruimschoots aandacht gegeven aan de NFT’s. En dan blijft toch steeds de vraag: Wat is het nu precies? Gelukkig zijn er dan ook weer mensen die daar een heldere presentatie over maken. Dus mocht je nu willen weten wat het is en waar het vandaan komt, loop dan eens relaxed door deze heerlijke presentatie van Patrick Rivera. Voor alle zekerheid: er wordt gesproken over ‘DAO’s’. Een DAO is een digitale gedecentraliseerde autonome organisatie.
#2 Gaming the new social?
“Gaming is de toekomst van sociaal”, zegt Daniel Li, partner bij durfkapitaalbedrijf Madrona Venture. En, zo legde hij uit, voor generatie Z vervangt gamen niet alleen oude games, maar vervangt ook tv en Netflix. Dus in plaats van naar muziekvideo’s op YouTube te kijken, ga je naar een concert in Roblox, een sociale ervaring met je vrienden. We zagen vorige week in het onderzoek al de constatering dat Gen Z afwijkt van de oudere doelgroepen door meer te gamen en meer streaming muziek te luisteren en steeds verder wegtrekken van videocontent. Wanneer je een ‘social’ layer over de games legt ontstaat er inderdaad een andere wereld. Wakker blijven dus als je wilt begrijpen wat deze doelgroep bezighoudt. Lees hier het verslag van Wunderman Thompson.
#3 NFT in advertising
Moeten marketeers mee in de NFT-trend? Merken kunnen NFT-technologie gebruiken om gepersonaliseerde geschenken of vouchers aan hun klanten verstrekken. Taco Bell heeft bijvoorbeeld onlangs NFT’s verkocht voor digitale tacokunst (en 100 procent van de winst gedoneerd aan Taco Bell Foundation). Deze technologie kan de gebruiksbetrokkenheid voor merken stimuleren en worden toegeschreven aan een gebruiker of betaald mediakanaal zonder dat er een cookie nodig is. Voor een specifieke subgroep van consumenten is het een win-winsituatie voor zowel hen als adverteerders.
#4 Last mile in retail advertising
Na de opening van Amazon Fresh in 2019 voorspelde men dat over niet al te lange tijd er nieuwe digitale advertentieproducten zouden volgen waarbij adverteerders investeringen in de digitale winkel van Amazon kunnen verbinden met fysieke aankopen bij winkels die eigendom zijn van Amazon. In februari deed het bedrijf precies dat. Amazon heeft adverteerders voor het eerst gegevens verstrekt die laten zien wanneer advertenties die via het DSP (demand-side-platform) werden ingekocht, leidden tot persoonlijke aankopen in de meer dan 500 Whole Foods Markets in de VS. Het klinkt natuurlijk prachtig. De laatste mijl wordt gesloten en we kunnen over enige tijd precies zien (althans dat denken we dan) wat de effecten zijn van onze investeringen. Iets is mij hoopt echter dat het allemaal niet blijkt te werken. En gelukkig zijn er meer mensen die daar zo over denken. Dus als tegengewicht aan deze ontwikkeling moet je vooral ook even luisteren naar deze podcast van de IPA met Bob Hoffman. Ook wel bekend als de The Ad Contrarian.
#5 App Tracking Transparency (ATT)
Apple heeft met de update iOS 14.5 zijn nieuwe App Tracking Transparency geïntroduceerd. Gebruikers van verschillende apps moeten dan toestemming geven dat ze informatie van het gebruik delen met de makers van die app’s. Voor Facebook inmiddels een ‘dingetje’. De eerste cijfers over het effect door gebruikers zijn gepubliceerd. Die grafieken tonen het percentage mensen dat een duim omhoog geeft voor cross-app tracking wanneer ze daarom worden gevraagd, zowel wereldwijd als in de Verenigde Staten. De cijfers zijn redelijk stabiel: slechts ongeveer 4 procent van de Amerikaanse iOS-gebruikers en ongeveer 11 procent van de wereldwijde iOS-gebruikers zegt ja tegen tracking. Met andere woorden 90 procent dus niet! Lees hier de resultaten en kijk dan meteen ook nog even naar de prachtige video van dit ATT door Apple. Zo kan communicatie dus ook gemaakt worden!
#6 Hadden we het zo niet bedoeld?
Maike Klip werkt als digitaal strateeg en ontwerper bij de overheid. In haar blog denkt ze hardop over de onderwerpen waar ze mee bezig is. Zo ook dit verhaal over de doelgroep van DUO. Haar verhaal begint met de volgende opening: “We kennen ze niet omdat we ze niet spreken. En we spreken ze niet omdat we ze niet kennen. Zo blijven we als overheid de hele tijd naar onze eigen navel kijken. Het maakt dan niet uit dat we het goed bedoelen en aardige mensen zijn, wat we bedenken sluit niet aan bij de werkelijkheid. Het is tijd om onze oogkleppen af te doen en de werkelijkheid te zien.” Vervolgens volgt er een verslag van haar gesprekken (over de toeslagenaffaire) met Janet Ramesar. Alles weergegeven in een tijdslijn die niets aan onduidelijkheid overlaat. Om vervolgens af te sluiten met een dringende oproep aan alle communicatieadviseurs voor verbetering. En daar kan ik het alleen maar roerend mee eens zijn.
#7 Machine learning uitgelegd
Naast de NFT’s, de Creator Economy is er nog een belangrijke ontwikkeling waar we steeds meer mee te maken krijgen. Deze alomvertegenwoordigde krachtige vorm van kunstmatige intelligentie verandert straks elke branche. Dus is het van belang dat je in ieder geval weet waar het over gaat en welke verschillende vormen er zijn. In dit heldere verslag van het MIT staat alles wat je moet weten over het potentieel en de beperkingen van machine learning en hoe het wordt gebruikt.
#8 Fonts Brief
Een font kan natuurlijk geen slecht verhaal goed maken, maar wel een goed verhaal beter door het lettertype te kiezen dat helemaal aansluit bij dat verhaal. Maar hoe kom je daar dan achter? Er is nu de Fonts Brief. Op basis van criteria kan je aangeven aan welke eisen het font moet voldoen en vervolgens krijg je fonts te zien die daar het beste bij passen.
#9 The Giving Wall
Waarschijnlijk kennen we allemaal wel het idee van een extra koffie bestellen en die kan dan worden gegeven aan iemand die dat niet kan betalen. Dit idee heeft een prachtig broertje/zusje gekregen in de vorm van de The Giving Wall. “No questions asked. Just take it!” Idee voor Nederland?
#10 Take a ride with me!
Altijd willen ervaren hoe je met een mountainbike een berg kunt afdalen? Kies hier je favoriete route (er zijn meerdere rides) and take a ride. Kijk vooral op de laptop met geluid aan, dat geeft het beste effect.
# Podcast van de week
Airborne maakt iedere week een keuze voor de Podcast van de Week. De Podcast van deze Week: ‘Radio Headspace’.
De app van Headspace is al tien jaar één van de populairste meditatie-apps op de markt. Eerder dit jaar is er ook een Netflix-serie gemaakt, genaamd “Headspace: Guide to sleep”. Het merk claimt inmiddels met zijn app, de serie en de dagelijkse podcast het domein van meditatie. Headspace weet heel goed dat de doelgroep zich bevindt op streaming-platforms en laat daar de kijkers en luisteraars kennis maken met het merk en de app. Een slimme strategie, want zo wordt de merkbekendheid verhoogd én neemt het aantal app-installs en betalende klanten toe. Headspace zet met de serie en de podcast indirect mensen aan om de app te gebruiken, zonder opdringerige reclame te -hoeven- maken. Luister de podcast van de week hier – Radio Headspace.
De week van Koot op Clubhouse
Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Elke zondag om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest.