Clubhouse in de mix met lineaire FM
De grote achterban en hoge interactie op het platform maakt Clubhouse ook voor adverteerders interessant
Als hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio volg ik alle innovaties op audiogebied op de voet. Niet alles wat ik voorbij zie komen is interessant, maar bij Clubhouse, het nieuwe social-audioplatform, maakte mijn radiobrein echt een sprongetje. Op BNR kunnen luisteraars al via social media of telefonisch reageren en meepraten tijdens de uitzending, hoe gaaf zou het wel niet zijn als we hier Clubhouse aan konden toevoegen? Het idee om lineaire FM met Clubhouse te mixen zorgde voor een fikse discussie onder journalisten, juristen en adverteerders. Want wat mag wel en niet, wat is technisch mogelijk en hoe rendabel is het?
Dit artikel is geschreven door Mireille van Ark, hoofdredacteur BNR Nieuwsradio.
De eerste dag dat ik ‘stiekem’ meeluisterde naar andermans gesprekken op Clubhouse zal ik nooit vergeten. Ik kon opeens kamers binnen lopen waarin werd gesproken over de wisselwerking tussen podcastmakers en adverteerders en viel midden in gesprekken over de superkracht van LinkedIn waarin ook ik direct mijn mening kon ventileren. Iets wat in de fysieke wereld een soort no-go is, is op Clubhouse heel normaal. Ik was meteen fan.
Clubhouse-privacy
Niet iedereen deelde direct mijn enthousiasme. Op het moment dat Clubhouse werd gelanceerd startte namelijk ook de privacydiscussie. Veel startende Clubhousers vragen zich (terecht) af hoe het zit met de privacy en wat er met hun gegevens gebeurt. Gaat Clubhouse aan de haal met je contactenlijst, verzamelen ze al je profielgegevens om ze door te sluizen naar Big Tech? Gert-Jan Kroese van de PrivacyValley gaf hier al eerder op VIA.nl antwoord op en dat antwoord gaat je misschien niet bevallen. Clubhouse is – net als ieder ander gratis social-mediaplatform – privacytechnisch zeer zwak. Je kunt het beter mijden.
Tegen de trend in
Maar we weten natuurlijk allemaal dat dit de meeste mensen er niet van zal weerhouden om zich aan te melden. Het is namelijk echt véél te verslavend. Het is vooral de technologie en het live karakter achter Clubhouse die het platform interessant maken. Dat juist het live met elkaar in gesprek gaan het platform zo populair maakt, is opvallend te noemen. De laatste jaren nam namelijk steeds meer het ‘on demand’ luisteren toe. Maar bij Clubhouse zijn de meest succesvolle sessies de gesprekken met een vast ritme, dagelijks of wekelijks, waar een vaste groep luisteraars bij aanhaakt. Net als bij de radio. In mijn optiek was het dan ook niet meer dan vanzelfsprekend om deze twee populaire kanalen met elkaar te mixen.
Experimenteren
Bij de start van ons experiment in het BNR-programma Breekt zaten er nog niet veel gebruikers op Clubhouse, dus dat gaf ons de kans om heel gemakkelijk de twee platformen met elkaar te mixen. Luisteraars kunnen immers ook bellen naar de radio, dus dit moest eveneens lukken. Het bleek inderdaad simpel te zijn om mensen via Clubhouse live mee te laten praten met een lineaire FM-uitzending. Met het journalistieke experiment hadden we op de Nederlandse radio een primeur en direct een heel nieuwe groep luisteraars aan ons gebonden, maar het bracht tegelijkertijd een interessante discussie onder een groep journalisten op gang.
Mag je deelnemers aan een gesprek op Clubhouse wel quoten?
Want mag je deelnemers aan een gesprek op Clubhouse wel quoten? Het gesprek/de bron staat immers niet ‘op band’. Dat de meningen hierover verdeeld zijn, werd onlangs nog erg duidelijk toen ik deelnam aan een Clubhouse-debat met hoofredacteuren van verschillende media met ruim 600 luisteraars.
Clubhouse voor adverteerders
De grote achterban en hoge interactie op het platform maakt Clubhouse in mijn optiek ook voor adverteerders een interessant commercieel platform. Clubhouse biedt legio mogelijkheden om je op inhoud te positioneren. Barbara Barend is bijvoorbeeld sinds kort de host van de room ‘Droomzomer’ waarin ze met bekende sporters als Erben Wennemars praat over de manier om fit de zomer in te gaan. Initiatiefnemers en sponsoren achter deze uitzendingen zijn TUI en Droomparken.
Een ander interessant voorbeeld zijn de ochtendsessies van de Duitse krant Zeit Online op Clubhouse. Hier hoor je de redactie de onderwerpen bespreken die zij interessant vinden. Inmiddels heeft Zeit Online meer dan 33.000 volgers op Clubhouse die iedere dag meedenken over de inhoud van de krant. Het succes kwam alleen net iets te snel. De krant liet onlangs weten dat ze de sessies tijdelijk stilleggen om daarna terug te komen met een plan voor hoe ze verder willen gaan op Clubhouse. Bij BNR zijn we natuurlijk ook druk bezig met het uitbreiden van ons Clubhouse-experiment. Clubhouse geeft ons de mogelijkheid om onze luisteraars op een laagdrempelige manier in contact te brengen met mensen die ze anders niet snel zullen spreken. Straks kun je op BNR Clubhouse bijvoorbeeld luisteren naar sessies met Ben Tiggelaar, die zijn belangrijkste lessen op het gebied van leiderschap deelt.
Clubhouse, de versneller van de audiorevolutie
Mijn idee om lineaire FM met Clubhouse te mixen zorgde voor een fikse discussie onder journalisten, juristen en adverteerders, maar het was alle gesprekken meer dan waard. De twee platformen zijn als combinatie een verrijking op zowel inhoudelijk als commercieel vlak. De audiorevolutie die is ingezet met audio on demand en podcast wordt misschien wel sneller dan ooit voortgezet door Clubhouse. Spreken we elkaar daar?