Valsspelen met Lego en 3D voor het echie

12 juli 2021, 13:00

De Shopping Future, het belang van een community, BookTok, 3D-billboards en een beetje ‘domme’ actie. Dit en nog veel meer in nieuwe en voorlopig laatste week van Koot. De volgende update verschijnt over zes weken!

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

#1 The future shopper report 2021

Weer zo’n heerlijk lijvig rapport van Wunderman Thompson. Dit keer over de toekomst van ons koopgedrag. The Future Shopper Report geeft een aantal mooie inzichten op basis van een rondgang langs 28.000 personen (ook in Nederland). De belangrijkste bevindingen: onmichannel shopping experience neemt toe aan belang, net zoals het beantwoorden aan de verwachtingen van de consument (best vreemd J), D2C wordt belangrijker, downloadable producten zijn steeds meer gewenst, social commerce wordt een onwaarschijnlijk belangrijk kanaal (daar is de creator economy weer), het belang van duurzaamheid en buiten de shoppingbox denken. Het hele rapport, 79 pagina’s, is gratis te downloaden.

#2 Facebook Bulletin

Facebook kan natuurlijk niet achterblijven als het gaat om betaalde nieuwsbrieven. Onze copycat doet dus ook een duit in het zakje en heeft ‘Bulletin‘ gelanceerd. Om meteen maar goed te beginnen doen ze dat met een stelletje bewezen auteurs zoals bijvoorbeeld Malcolm Gladwell. Maar het is op dit moment nog niet mogelijk jezelf als schrijver aan te melden. Grappig dat er dan toch auteurs zijn die zich lenen voor een dergelijke introductie. Ik vermoed dat een prettig aantal dollars weer wonderen doen.

#3 Zijn communities de nieuwe strategie voor succesvolle business?

Een aardige gedachte is dit verhaal van a16z over een nieuwe denkwijze in een marktstrategie. Vergeet de bekende funnel maar kies voor een community approach. De klassieke metafoor van de ‘trechter’ heeft de meeste go-to-market strategieën gedefinieerd. Het is gericht op het optimaliseren van elke stap van het proces, van bewustwording en ontdekking tot evaluatie, betrokkenheid, conversie/verkoop, loyaliteit en belangenbehartiging. Community gaat niet over het duwen van mensen naar een eindpunt, maar over het creëren van een omgeving die zo aantrekkelijk is dat het mensen op natuurlijke wijze naar het einddoel trekt. Met andere woorden: gezonde en actieve gemeenschappen hebben zwaartekracht; een community met ‘hoge zwaartekracht’ is er een die uitblinkt in het aantrekken en behouden van communityleden. De go-to-community strategie helpt deze zwaartekracht op te bouwen en te behouden, terwijl de voordelen worden gekoppeld aan de bedrijfsdoelstellingen.

#4 Not Boring

Packy McCormick is de man achter de website Not Boring. En dat is inderdaad een passende naam. In heerlijke lange essays schrijft McCormick over business-strategie en popcultuur. Dus met de vakantie voor de boeg is dit heerlijk materiaal om op een rustig moment eens lekker te lezen. Een drieluik van een onbedoelde en doorlopende serie over hoe internet en het web 3.0 alles door elkaar schudden. Het is zoals hij zelf zegt, “een draaiboek dat zich in realtime ontwikkelt”. Deel één gaat over ‘Power to the Person’. De technologie die individuen sterker maakt. Het tweede deel over de ‘The Great Online Game’ over hoe internet de grens tussen werk en spel vervaagt. Het laatste, derde deel, The Cooperation Economy, gaat over hoe we het spel spelen als teams van individuen of kleine groepen. En vooruitlopend op het verhaal is de conclusie van dit derde stuk dat we niet alleen spelen. Mensen die het spel het beste spelen, zijn degenen die samen spelen.

#5 Jack Conte

Een van de mede-oprichters en CEO van Patreon is Jack Conte. Patreon is een platform waarmee lezers, kijkers en/of luisteraars hun favoriete creators rechtstreeks kunnen betalen in de vorm van maandelijkse lidmaatschappen. We weten inmiddels dat het idee om makers rechtstreeks te betalen steeds vaker opduikt op social platforms zoals Twitter, Instagram en Facebook en nieuwe startups, zoals Substack. Natuurlijk weten jullie inmiddels allemaal dat we dit de ‘creator economy’, noemen. Individuele creatievelingen bouwen een directe relatie op met hun publiek, in plaats van te vertrouwen op het advertentiemodel van een platform. Patreon ondersteunt die economie nu al acht jaar en is daardoor uitgegroeid tot een bedrijf dat inmiddels wordt gewaardeerd op zo’n 4 miljard dollar. In dit verhaal van The Verge kan je lezen (of luisteren) naar een beetje context over de creator economy en de betekenis daarvan voor social media platformen. Overigens is er een mooie relatie met het verhaal van #3 hierboven over het belang van de community.

#6 BookTok

Vier jaar geleden publiceerde Adam Silvera ‘They Both Die at the End’, een fictieroman, die in de eerste weken na publicatie redelijk succesvol was maar niet doorschoot naar de top van de bestsellerslijsten. Jaren later, in augustus 2020, merkte zijn uitgever een verkoopboost op. Ze hadden echter allebei geen idee waar het vandaan kwam. Silvera bleef zijn lezers vragen wat er aan de hand was totdat hij BookTok ontdekte. Wat is BookTok? Dit is een community van TikTok-gebruikers die video’s plaatsen waarin ze boeken beoordelen en aanbevelen. En Adam Silvera is niet de enige die hiervan profiteert! Wat mij betreft is dit weer een uniek voorbeeld van hoe dicht we onze ogen hebben. We zijn wel wakker maar niet slim. Links en rechts ontstaan er initiatieven die van directe invloed zijn op onze business en bedrijfsvoering maar we hebben het gewoon domweg niet in de gaten.

#7 3D billboards

Digital Out of Home (DOOH) maakt het inmiddels mogelijk om het 2D-papier te vervangen door digitale afbeelden. Bewegend beeld en video zijn inmiddels al niet meer vreemd. Maar in Tokio gaan ze nog een stapje verder. Daar maken ze nu gebruik van 3D-bewegende images. Hoe een scherm verandert in een gigantische kat kan je zien in dit verslag van CCN. Best wel indrukwekkend.

#8 Lego

Altijd handig voor de vakantie. Wat doe je met een berg Lego als je de initiële toepassing van het originele idee hebt gemaakt? Dan komt eigenlijk het basisidee van Lego om de hoek kijken namelijk je creativiteit gebruiken. Maar stel dat dat om de een of andere reden even niet lukt. Dan is er nu een slimme toepassing van de technologie. Want met deze app scan je een willekeurige stapel Lego en de app laat je zien (inclusief bouwwijze) wat je van deze stapel kunt maken.

#9 Equality Stamps

Een poging om ongelijkheid te bestrijden die we kunnen plaatsen in het vakje ‘een beetje dom’. De Spaanse postdienst Correos España introduceerde op de verjaardag van George Floyd wat noemt ze ‘Equality Stamps’. Het idee was dat de postzegels ‘een oneerlijke en pijnlijke realiteit weerspiegelen die niet zou mogen worden toegestaan’ en dat elke brief of elk pakket dat met hen wordt verzonden ‘een boodschap zou afgeven tegen raciale ongelijkheid’. De campagne werd gelanceerd tijdens de European Diversity Month in samenwerking met de nationale SOS Racism Federation, een non-profitorganisatie in Spanje, en bevatte een video van 60 seconden met de Spaanse hiphopster en activist El Chojín. Maar misschien hadden ze toch even iets beter moeten nadenken over het idee. Kijk maar even naar de uitvoering.

#10 Flemish Scroller

Een meer dan grappig en confronterend idee van Dries de Poorter. Dit account analyseert namelijk de live-uitzendingen van het Belgische parlement. Met behulp van AI is het in staat om te bepalen hoeveel tijd deze parlementariërs bezig zijn met hun telefoon in plaats van het deelnemen (opletten) aan de vergadering. De Flemisch Scroller brengt de resultaten dagelijks in kaart.

#Extra Niall Ferguson

Vorige week spraken we over het interview van Wouter van Noort met Niall Ferguson. Mocht je dat nu gemist hebben dan is hier het videoverslag.

# Podcast van de week

Airborne maakt iedere week een keuze voor de Podcast van de Week. De Podcast van deze Week: ‘Talking Bull’ van Red Bull.

‘Talking Bull’ is een podcast over het Red Bull Racing Honda Formule 1-team en richt zich vooral op de Formule 1-fan, met verhalen rondom het team. Maar ook als niet fan is er meer dan voldoende te ontdekken in deze podcastserie. De podcasts zijn een onderdeel van een overkoepelende contentstrategie: verwijzingen naar andere kanalen, artiesten uit de stal van het Red Bull record label enzovoort. Kortom, een voorbeeld hoe je als merk een geïntegreerde content strategie vorm kunt geven.

Hier kun je luisteren naar de podcast van de week.

De week van Koot op Clubhouse

Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. De komende zes weken zijn we even op vakantie en dus weer terug op 29 augustus 2021.

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!