The Cookieless Era (7): Single Source of Truth
Een uniform datamanagementplatform voor marketeers, dat data-unificatie, harmonisatie en verrijking biedt zonder dat technische kennis vereist is
In onze blogreeks over de cookieless era behandelen we deze zomer alle onderwerpen die hiermee gepaard gaan. Van een handige begrippenlijst en introductie omtrent het onderwerp, duiken we steeds dieper in de mogelijkheden en oplossingen. In dit blog gaan we dieper in op het creëren van een single source of truth. Welke tooling kan hierbij helpen en waarom is het een interessante optie om te overwegen?
Deze artikelreeks kwam tot stand met medewerking van Talitha Zwagers – Managing Director, Arnold Bax – Digital Strategy Consultant en Sem van der Klauw – Digital Transformation Manager.
Een single source of truth voor jouw organisatie
Om voorbereid te zijn op de cookieless era, is het een noodzaak om een Single Source of Truth te construeren vanuit een dataperspectief. Het is belangrijk om op elk moment van de dag te weten hoe jouw organisatie, campagnes en bedrijf presteren. Het samenbrengen en harmoniseren van jouw data uit verschillende gegevensbronnen voor rapportage- of automatiseringsdoeleinden kan een hindernis zijn.
Een doorsnee adverteerder werkt met 5+ bronnen die allemaal data verzamelen, produceren en/of opslaan. Denk aan Google Analytics, Search Console, Facebook, Google Ads, Bing Ads, DV360, Quantcast of zelfs je eigen CRM en nog veel meer platforms die allemaal data opslaan als silo-databronnen. Dit samenbrengen in één overzicht is dan ook essentieel voor het juiste inzicht en optimale aansturing van campagnes.
Datahive360 als single source of truth
Datahive360 is een uniform datamanagementplatform gebouwd voor marketeers, dat data-unificatie, harmonisatie en verrijking biedt zonder dat technische kennis vereist is. Het is een gebruiksvriendelijk platform waarmee elke adverteerder en marketeer de organisatie kan verrijken door o.a.:
- Het combineren van data uit elke gegevensbron met kant-en-klare connectoren voor de meest populaire advertentie-, analyse- en CRM-platforms;
- Data uit andere databronnen toe te voegen met behulp van een aangepaste gegevensconnector op basis van een zero-code benadering, waardoor je verbinding kunt maken met behulp van verschillende API-autorisatietechnieken;
- Automatiseren van de datacollectie, volledig met behulp van zelfherstellende connectoren;
- Verrijking van data met aangepaste gegevens, bijv. informatie over budgetten, (offline) campagnes, conversies, rendement etc;
Waarom is Datahive 360 waardevol met betrekking tot de cookieless era?
Bij de voorbereiding op het cookieless era is het een must om één enkele bron van waarheid te creëren. Dit zorgt voor kracht en stabiliteit wat resulteert in veerkracht. Door een duidelijk overzicht te creëren in één enkele bron van waarheid is een adverteerder in staat de customer journey te zien ‘as is’, een juist inzicht te verwerven in het toekennen van waarde aan kanalen en deze data als benchmark te gebruiken aan het begin van de cookieless era.
Datahive360 is geen standalone tool en oplossing voor de cookieless era maar een essentiële verrijking die parallel loopt aan andere oplossingen. De waarde van data komt niet voort uit de aanwezigheid ervan. Data krijgt waarde als het op de juiste manier wordt verwerkt en geanalyseerd.
Datahive360 kan op beperkte of uitgebreide schaal worden ingezet, afhankelijk van de voorkeuren van adverteerders. Enkele van de interessante functies in het kader van de cookieless era zijn:
Custom Audience Upload
1) Customer audience upload; Met deze functie kun je een audience creëren op basis van het bestaande klantenbestand. Deze doelgroepen kunnen naar advertentieplatforms zoals Google Ads of Facebook worden gepusht en als retargetinglijsten worden gebruikt. Het is ook mogelijk om hashed-data te gebruiken om de marketing automation flow in het CRM-systeem te activeren.
Custom Metrieken
Het is mogelijk om aangepaste metrieken te maken waarmee dashboards kunnen worden verrijkt met metrics die de organisatie waardevol acht. Metrieken kunnen alles zijn wat wordt gewenst. Veelgebruikte metrieken zijn Customer Lifetime Value (CLV), Return On Marketing Investments (ROMI – inclusief bureaukosten), zichtbare CPM (vCPM), unieke CPM (uCPM), effectieve CPC (eCPC), etc.
Machine Learning
Door de waarde van de data verrijken met de kracht van machine learning, beschikt elke organisatie over een oneindige hoeveelheid opties om bedrijfsdoelstellingen naar een hoger niveau te tillen. Op basis van touchpoints, voorkeuren en segmentatie kan de gewenste marketingstrategie worden ingezet en geoptimaliseerd.
Datalake/Datawarehouse
Een datalake is een systeem of opslagplaats van ongestructureerde gegevens die zijn opgeslagen in de onbewerkte ‘as is’-indeling via API’s. Een datawarehouse bevat gestructureerde gegevens op basis van bedrijfsregels en sjablonen met meerdere bronnen. De voordelen van een datawarehouse zijn onder meer verbeterde data-analyse, hogere inkomsten en de mogelijkheid om strategischer te concurreren op de markt. Door gestandaardiseerde, contextuele gegevens efficiënt naar de business intelligence-software van een organisatie te sturen, stimuleert een datawarehouse een effectievere datastrategie en vermindert het de behoefte aan grote hardwaredatabases.
Voor en nadelen Datahive360 als technische oplossing
Het implementeren en gebruiken van Datahive360 heeft voor- en nadelen:
Nadelen:
- Van adverteerders en/of marketeers is enige inspanning vereist. Dit om databehoeften en -voorkeuren goed in kaart te brengen. Ook zal toestemming moeten worden verleend om de benodigde koppelingen met de gewenste platformen te maken.
- Datahive360 kan marketingactiviteiten verrijken door onder meer de customer audience feature. Het is echter geen vervanger voor marketingactiviteiten. Je kunt bijvoorbeeld een custom audience gebruiken om via Google Ads te retargeten. Het is niet mogelijk om retargeting vanuit Datahive360 zelf op te zetten. Er is altijd een terugkoppeling naar het betreffende platform benodigd.
- Het betreft geen standalone tool maar fungeert als een verbindende kracht die de basisinfrastructuur versterkt. Dat geldt NU en in de cookieless era. De tool zal niet de tracking verbeteren maar wel de data verrijken, analysekracht verbeteren en de slagkracht van de organisatie vergroten.
- Single Source of Truth die ervoor zorgt dat er een eenduidige blik op de performance is. Hierdoor kan besluitvorming snel en effectief verlopen.
- Er zijn standaard dashboards beschikbaar. Indien gewenst is de mogelijkheid aanwezig om custom dashboards vorm te geven. Afhankelijk van de behoeften kan er wel of geen gebruik gemaakt worden van additionele functies.
- Relatief lage licentiefees. Een snelle inschatting is ongeveer 399 euro, wat kan afwijken indien er specifieke wensen zijn.
Meer weten over de mogelijkheden van Datahive360 voor een soepele transitie richting de cookieless era?
Implementatie van Datahive360 is een van de mogelijkheden. We hebben het in andere blogs ook over de opties van bijvoorbeeld server-side tagging en first party gathering. Wat de optimale oplossing voor jou is, is afhankelijk van je wensen, budget en marketingdoelen. Begin eens met het in kaart brengen van de impact van de cookieless era. Dat doe je makkelijker met onze Cookie Impact Tool. De tool controleert gratis hoeveel procent van jouw data geraakt wordt bij de start van 2022.
Lees je in, bereid je voor, weeg je opties af en kijk wat voor jou de beste oplossing is! In onze volgende blog kijken we naar de noodzakelijke implementatie van Google Analytics 4. Niet hét antwoord op de cookieless era, maar wel een must have waar je niet omheen kunt.
Wat is er nog meer mogelijk naast Single Source of Truth?
In deze blogreeks nemen we je mee in de wereld van de cookieless era. Hier vind je links naar al onze eerdere blogs op Marketingfacts.