Marketing&Facts: Adverteren via Connected TV

19 augustus 2021, 10:30

CTV-advertising verdringt mobile-advertising

De manier waarop we televisiekijken is in de afgelopen jaren aanzienlijk veranderd. Van veelal lineair kijken is er steeds vaker een verschuiving te zien naar het kijken via connected tv-apparaten. Maar wat betekent dit voor de advertentiekansen van bedrijven?

Feiten en figuren. De professional in marketing, communicatie en sales krijgt er eindeloos veel te verstouwen. In deze augustusmaand een aaneengesloten serie van recente ontdekkingen en vondsten uit de wilde wereld van marketing, media, social (en wat verder ter tafel komt).

Op dit moment zijn connected tv-apparaten – smart tv’s – goed voor bijna de helft van alle wereldwijde videoreclame-impressies. Dat komt althans naar voren uit gegevens van omnichannel advertentieplatform Innovid.

De groei ten koste van de mobiele apparaten

In april zijn de reclame-impressies via connected tv (CTV) verdubbeld (107 procent). Dat is het snelste groeitempo in de het gehele halfjaar daarvoor. Juist door deze toename is het aandeel van CTV naar 47 procent geklommen, terwijl dit eind 2020 nog 40 procent was. En in 2018 bedroeg dit aandeel zelfs nog maar 23 procent.

Door dit toegenomen percentage verdringt CTV het aantal digitale videovertoningen via mobiele apparaten. Dat aandeel is namelijk gedaald van 44 procent in december naar 38 procent in april.

Automotive en retail

In elke categorie kiezen adverteerders er steeds vaker voor om gebruik te gaan maken van de digitale mogelijkheden die CTV biedt. Opmerkelijk is dat vooral automotive en de retail veel meer zijn gaan adverteren via CTV. Er is volgens Innovid een groei te zien van respectievelijk 430 en 298 procent.

Mogelijk dat de toename te maken heeft met de mogelijkheden tot personalisatie van je advertenties die de ‘verbonden televisie’ je merk kan bieden.

Thomas Romers schrijft als redacteur voor Marketingfacts. Binnen de marketing ligt mijn grootste interesse in branding en (online) communicatie via bijvoorbeeld de socials. Daarnaast klim ik graag in de pen om interessante, prikkelende artikelen te publiceren. Verder lees ik alles wat los en vast zit over auto's, politiek en het overige nieuws in onze maatschappij. Ter ontspanning ben ik vaak buiten en op de racefiets te vinden.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!