Pre-coronafoto’s: weg ermee!
Wat doen we ‘na de pandemie’ met beeldmateriaal voor bedrijven?
Foto’s bij bedrijven kunnen er voor en na corona behoorlijk anders uitzien. Zeker foto’s van groepen mensen op kantoor. Regelmatig zie ik foto’s voorbijkomen die niet meer passen in de huidige tijd van de 1,5-meterafstand. Corona is een goede reden om het beeldmateriaal van je bedrijf eens goed onder de loep te nemen en te bepalen hoe het post-coronabeeldgebruik eruit gaat zien.
Zo zag ik onlangs een foto bij een vacature staan waarvan mijn fotografenbrein op hol sloeg. De vacature zag er ongeveer zo uit:
Vacaturealert! #Communicatieadviseurs opgelet!
In verband met zwangerschapsverlof zoeken wij een communicatieadviseur voor de periode van …. Je gaat je bezighouden met actuele thema’s op het gebied van veiligheid, … enz. Kom jij ons team tijdelijk versterken? Bel of mail me voor meer achtergrondinfo of een portie enthousiasme #vacature #communicatie
Het gebruikte beeld is not done meer. Tegenwoordig zit je niet met acht collega’s op deze manier om een tafel. Het is gewoon niet handig om in je marcom-uitingen foto’s te gebruiken waar zoveel mensen dicht bij elkaar zitten. Het geeft een fout signaal af.
Door dit soort pre-coronafoto’s te gebruiken, zou het zo maar kunnen dat de kijker denkt dat je als bedrijf:
- de coronaregels (en wat we van corona hebben geleerd) niet zo boeiend vindt en/of;
- weinig budget hebt voor fotografie en/of;
- fotografie niet belangrijk vindt.
Hart voor de zaak
Door corona zijn wij ons anders gaan gedragen. Als je verkouden bent, ga je niet naar kantoor en blijf je thuis. Je gunt namelijk niemand jouw verkoudheid of covid. Tot corona was het niet zo gek als je met een verkoudheid toch naar kantoor ging. Ook al ben je een beetje ziek, dan kun je meestal nog best werken, toch? Hart voor de zaak noemen we dat. Na corona hebben we nog steeds hart voor de zaak, maar tonen dat wel anders. We blijven thuis als we hoesten en niezen.
Die verandering in gedrag en wat gewenst is, kun je laten terugkomen in beeldmateriaal. Fotografie is immers een belangrijk deel van de bedrijfscommunicatie. Door middel van goede foto’s die aansluiten bij de nieuwe actualiteit, kun je laten zien dat er bij jouw bedrijf mensen werken die iets van de coronapandemie hebben geleerd.
Zo had ik onlangs een fotoshoot voor Work on Balance, waarbij ik foto’s maakte van Het Buitenkantoor. Naast dat dit – met het oog op corona – veilig is, is buiten werken ook leuk en gezond. Ik hoop dat het ‘nieuwe werken’ zich meer gaat richten op gezonder werken. Een goede werk-privébalans is daarbij een belangrijk onderdeel.
(Stock) fotografie voor bedrijven na corona
Kies je bij beeldmateriaal voor je bedrijf dan voor stockfotografie of niet? Het aantal beschikbare stockfoto’s van mensen op kantoor is gigantisch. Dat soort foto’s zie je dagelijks voorbijkomen. Maar de meeste van die stockfoto’s zijn gemaakt in een tijd dat corona alleen nog een Mexicaans biertje was. Ook het aanbod van foto’s van handenschuddende mensen is groot. Ook die foto’s kunnen in de prullenbak.
Bovendien worden stockfoto’s gemaakt om zo vaak mogelijk verkocht te worden. Het beeld is daarom meestal algemeen en toepasbaar voor veel type bedrijven, dus zie je op het beeld zo min mogelijk persoonlijke en specifieke dingen. Denk: geen logo’s, geen pot Calvé-pindakaas op de lunchtafel of andere producten die landspecifiek zijn. Stockfoto’s zijn handig, maar er kleven ook best veel nadelen aan. Uiteindelijk is het met stockfoto’s moeilijker om je op een positieve manier te onderscheiden van je concurrenten.
Waarom je beter geen stockfoto’s kunt gebruiken bij je marketinguitingen, kun je hier lezen. Als je wel veel stockfoto’s gebruikt, dan wordt het tijd alle marcom-uitingen goed op beeldgebruik te controleren en te checken of ze coronaproof zijn en uitstralen wat je wilt uitstralen.
Beste oplossing?
Ga je tijd steken in het afstruinen van fotostockwebsites, dan loop je een groter risico op minder passend beeldmateriaal dan voor corona. Als nieuwe en relevante post-corona stockfoto’s dus op een stockwebsite beschikbaar komen, dan zullen die beelden relatief schaars zijn. Het risico dat andere bedrijven dezelfde foto’s dus ook gebruiken, is groter dan voor corona.
De beste oplossing om goede foto’s voor communicatie-uitingen te bemachtigen? Laat foto’s in opdracht door een beroepsfotograaf maken en je weet zeker dat de foto’s exclusief en speciaal voor jullie bedrijf zijn. Met jullie mensen, het kantoor en het dienst of product dat jullie aanbieden.
Beeldgebruik kan je employer branding maken of breken
Door gebruik van ‘echte’ en coronaproof-foto’s die in opdracht voor jullie zijn gemaakt laat je (potentiële) medewerkers zien hoe het is om bij jullie te werken en wie er echt werken. In een krappe arbeidsmarkt kun je als bedrijf onderscheidend zijn door goed en eigen beeld bij je arbeidsmarktcommunicatie te gebruiken. Daarmee zorg je dat je employer branding authentiek is en gebaseerd is op echte situaties en echt personeel. En dat is mooi meegenomen in deze tijd!
De twee stockfoto’s bij dit blog zijn niet door mij gemaakt maar komen van Pexels…
Sorry hoor, maar de anderhalve-meter-samenleving is tijdelijk. Die foto’s hoeven helemaal niet in de prullenbak. Hopelijk kunnen ze juist z.s.m. weer als volstrekt normaal worden gezien.