Tips voor succes tijdens Black Friday 2021
Bespaar tijd & geld en bereik nieuwe doelgroepen met je Black Friday campagnes in Google
Niet alleen Black Friday, maar ook Singles Day, Cyber Week, Cyber Monday, Sinterklaas, Super Saturday en de kerstdagen vinden plaats in de laatste twee maanden van het jaar. En elk jaar opnieuw staat de wereld op zijn kop met acties, kortingen en speciale deals. Hoe ga je hier als marketeer mee om? Hieronder lees je een aantal tips waarmee je tijd kunt besparen, nieuwe doelgroepen kunt bereiken en de uitgave van je budget in de hand houdt.
Vooruitzien is regeren
Wanneer het over Black Friday gaat denken marketeers het liefst een stuk vooruit de toekomst in. Het opzetten van een effectieve campagne kost namelijk tijd en moeite. Zeker als je meerdere klanten hebt die een actie willen lanceren. Daarom beginnen we graag een maand (of twee) eerder, en zijn doelgroepen een goede plek om te starten.
Voordelen
Het grootste voordeel van het aanmaken van doelgroeplijsten is dat je deze mensen opnieuw kunt bereiken. Ze zijn als het ware ‘gevangen’ in een lijst van bezoekers. Zeker voor Black Friday is het op tijd vangen van oriënterend verkeer erg belangrijk. Zo kun je ze bereiken op het moment dat ze het meest geneigd zijn een aankoop te doen.
Uitsluiten van ‘Black Friday Shoppers’ in je normale campagnes
Om al je budgetten in de hand te houden voorafgaand en tijdens de actiedagen, is het mogelijk om Black Friday Shoppers uit te sluiten van je normale campagnes. Door deze bezoekers te definiëren in Analytics is het mogelijk deze lijst te gebruiken als uitsluitingslijst. Zo blijf je ook tijdens de gekte je normale klanten bereiken, lopen de budgetten niet te ver op en kun je met dezelfde doelgroeplijst de Black Friday shoppers toch bereiken met de boodschap waar ze naar op zoek zijn.
Nadelen
Het is helaas niet allemaal rozengeur en maneschijn tijdens het gebruik van doelgroep lijsten. Er zijn enkele restricties:
-
Voor het Display Netwerk: Minstens 100 actieve gebruikers in de afgelopen 30 dagen
-
Voor Zoeknetwerk: Minstens 1000 actieve gebruikers in de afgelopen 30 dagen.
-
YouTube: Minstens 1000 actieve gebruikers in de afgelopen 30 dagen.
-
Gmail: Minstens 1000 actieve gebruikers in de afgelopen 30 dagen.
-
Discovery: Minstens 1000 actieve gebruikers in de afgelopen 30 dagen.
Let dus goed op tijdens het aanmaken van doelgroep lijsten dat je op tijd bent. Je kunt oriënterende bezoekers al vanaf eind oktober/begin november ‘vangen’ in een lijst, waardoor je ze heel november kunt bereiken met advertenties.
Voeg gerichte advertentie-extensies toe
Advertentie-extensies zijn van cruciaal belang voor het bepalen van de advertentiepositie, maar ook voor het stimuleren van extra klikken naar de webshop. Voeg een Black Friday extensie toe, zodat jouw publiek direct op de actiepagina komt. Om Black Friday aan te moedigen in de advertenties, adviseren we de volgende extensies:
Sitelink-extensies
Met sitelink-extensies kun je tactisch mensen leiden naar een specifieke pagina op de website (bijvoorbeeld een Black Friday promotiepagina).
Afbeelding: Sitelink extensie in Ads
Promotie-extensies
Voeg een relevante promotie extensie toe om de aanbiedingen en promoties onder de aandacht te brengen.
Afbeelding: Promotie extensie in Ads
Maak gebruik van advertentieparameters
Om het maximale uit je advertenties te halen moet je creatief zijn om je doelgroep te bereiken. Profiteer van de recente product- en functie-updates van Google voor responsieve zoekadvertenties. Met de kracht van machine learning kun je op maat gemaakte advertenties tonen aan het publiek en je zichtbaarheid vergroten:
Countdown toevoegen
Countdown timers toevoegen aan je tekstadvertenties zijn ideaal voor e-commerce bedrijven om spanning te creëren bij je doelgroep. Door het gebruik van een timer, creëer je een gevoel van urgentie en maak je duidelijk dat de aanbiedingen van een beperkte duur zijn. Dit wil je niet missen! Naarmate je dichter bij de datum komt, verandert ook het nummer in de advertentie (14 dagen, 13 dagen.) Je kunt dit ook doen met tijd (10 uur, 20 minuten enzovoort).
Afbeelding: Countdown advertentieparameter
Locatie parameters
Naast de countdown timer is het ook mogelijk om advertenties in te zetten voor tijdelijke aanbiedingen in specifieke locaties. Stel dat je een aanbieding hebt voor een model televisie, maar enkel op een locatie in Amsterdam. Met een advertentieparameter is het mogelijk om aan te geven dat er een specifieke korting geldig is op de locatie in Amsterdam, en tot wanneer deze geldig is.
Afbeelding: Locatie advertentieparameter
Zorg voor budget!
Voor niets gaat de zon op. Hoe je het ook wendt of keert; adverteren kost geld. En zeker in periodes zoals Black Friday is dit – afhankelijk van je doelgroep – nog een stapje duurder. Hoe houd je dit budget in de gaten, en zorg je ervoor dat het niet ‘op’ is voor Black Friday?
Gedeelde Budgetten
Google Ads zit vol mooie functies die je leven als marketeer een stuk gemakkelijker kunnen maken. Voor periodes met acties, zoals Black Friday, is het mogelijk om gedeelde budgetten te gebruiken. Zeker wanneer er gebruikgemaakt wordt van automatische bied strategieën is een gedeeld budget een uitkomst. De campagnes bepalen op deze manier zelf hoeveel budget ze spenderen per dag, week of maand, aan de hand van de vraag. Zo kun je een ‘apart’ budget voor Black Friday ook echt alleen voor deze campagnes inzetten. Ook voor campagnes met handmatige bied strategieën zijn gedeelde budgetten zeer handig. Je maakt een mooi onderscheid tussen het maandelijkse budget en het eventuele ‘extra’ budget voor Black Friday. Zo weet je zeker dat je niet teveel uitgeeft.
Geautomatiseerde regels
Stel: je hebt een account en al je budgetten zijn mooi verdeeld. Dan komt Black Friday om de hoek kijken en fietst zo je account in. En dan heb je ook nog specifieke acties per dag ingepland. Hoe regel je dat de campagnes aangezet worden op het juiste moment, de budgetten verhoogd worden, je doelgroepen toegevoegd aan de juiste campagnes en dat alles om 12 uur in de nacht?
Dit is het perfecte moment om automatische regels in te stellen. Perfect zodat je niet om 2 uur in de nacht op hoeft te staan om je Black Friday campagnes aan te zetten, budgetten hoeft te wijzigen of doelgroepen toe te voegen.
Seizoensgebonden Aanpassingen
Naast de voorgaande tips is het voor Black Friday zeker interessant om een seizoensgebonden aanpassing door te geven bij Google. Hiermee geef je aan bij Google dat er een heftige daling of stijging plaats gaat vinden in het conversiepercentage, zodat Google daar rekening mee kan houden in de biedingen en budgetverdeling. Daarnaast is het ook mogelijk om de aanpassing selectief toe te passen. Denk hierbij aan een specifiek advertentiekanaal (zoeken/display/shopping) of voor een selectie aan campagnes. Perfect wanneer je Black Friday campagnes hebt, en op basis van gegevens van voorgaande jaren kunt zeggen dat er een stijging of daling aan zit te komen.
Conclusie
Bovenstaande tips gaan er vanuit dat je een budget hebt ingepland of gereserveerd voor Black Friday. De belangrijkste tip is misschien wel; Zorg voor voldoende budget. Zeker als je acties gaat doen tijdens de periode, houd rekening met een stijging van de klikprijs, daling van conversiepercentage en stijging van kosten ten opzichte van normaal.
Gebruik Google Trends
Voor het bepalen van zoekopdrachten met een goede kosten/opbrengsten verhouding gebruiken we vaak Google Trends als ondersteuning voor het opzetten van campagnes. Met Google Trends kun je gegevens inzien wanneer en hoe vaak op een bepaald woord is gezocht met de zoekmachine van Google. Gezien de vraag rondom Black Friday elk jaar blijft groeien en de vraag steeds eerder start, is het belangrijk om tijdig in contact te komen met jouw gewenste doelgroep.
In de onderstaande Google Trends-grafiek zie je dat de vraag naar Black Friday in de week van 11-17 oktober al begint. Dat is al 6 week vooraf! Wees dus op tijd en begin daarom nu met uitdenken van je eigen campagnestrategie.
Afbeelding: Google Trends Black Friday Grafiek 2021
In Google Trends kun je ook de interesse per subregio zien. Bekijk op welke locatie de term ‘Black Friday’ het populairst was en pas daar een bodaanpassing toe in Google Ads. De advertenties kunnen dan vaker of minder vaak weergegeven op basis van waar, wanneer en hoe mensen zoeken.
Afbeelding: Locaties waar Black Friday populair is in Nederland
Zorg voor specifieke Black Friday Campagnes
Waar je voor en tijdens Black Friday adverteert zal voornamelijk gedicteerd worden door je ‘normale’ marketing strategie. Maar enkel een advertentie toevoegen aan je zoekcampagne met ‘Black Friday Sale’ als kop zet misschien niet genoeg zoden aan de dijk. Waarom zou je in zo’n geval geen aparte Black Friday campagne opzetten?
Google Search
Samen met de tips hierboven is het aanmaken van een aparte Search Campagne voor Black Friday niet een overbodige stap. Niet alleen het doel van de campagne is vooraf duidelijk, maar ook de tone-of-voice in de advertenties kan specifieker zijn voor Black Friday. Wanneer je dit combineert met de juiste extensies, locaties, doelgroepen en demografie is het mogelijk heel specifiek de juiste mensen te bereiken voor je advertenties.
Google (Smart) Shopping
Voor e-commerce partijen zijn Shopping Campagnes vaak niet weg te denken uit de marketingstrategie. Het aanbieden van producten wordt hiermee erg gemakkelijk gemaakt, niet onbelangrijk tijdens de maand van Black Friday. Maar wanneer kies je voor een aparte Shopping Campagn?
Bijvoorbeeld. Je bent aanbieder van televisies. Dit zijn producten met vaak een modeljaar. Hierdoor worden, normaliter, producten uit het huidige jaar minder waard zodra het model van het nieuwe jaar uit is. De meest eenvoudige manier om de producten uit het huidige modeljaar ‘kwijt’ te raken, is deze vlak voor de jaarwisseling te verkopen. En Black Friday is hiervoor het perfecte moment. Met Google Shopping is het mogelijk om een aparte campagne aan te maken met daarin de producten van het huidige modeljaar. Dit gecombineerd met de juiste biedstrategie en doel zorgt ervoor dat deze producten goed aangeboden worden in de zoekresultaten. Let wel op dat je de producten in deze campagne uitsluit bij de ‘standaard’ shopping campagnes.
Sale prijs
Hoe mooi zou het zijn als je het hele internet zou kunnen laten weten dat je een uitverkoop hebt op televisies tijdens de week van Black Friday? Goed nieuws, dat kan. Wanneer je gebruik maakt van Google Shopping is het mogelijk een ‘sale prijs’ toe te voegen aan je feed per product. Hiermee laat je Google weten dat je een uitverkoop hebt, en in ruil daarvoor is er kans dat Google een ‘Uitverkoop’ afbeelding laat zien bij je product. Een kleine moeite, maar met groot resultaat.
Afbeelding: Sale Prijs in Google Shopping
Hoe zet je zoekwoorden in tijdens Black Friday?
Om de eerste stappen in je campagnes te zetten is het goed om te weten op welke zoekwoorden je vindbaar wil zijn. Verplaats je in jouw klant en weet waar je op gevonden wilt worden. Om de juiste zoekwoorden in te zetten tijdens Black Friday, hebben wij enkele tips voor je:
- De beste bron voor je zoekwoorden zijn de gegevens van vorig jaar. Welke zoekwoorden zijn winstgevend geweest tijdens de afgelopen Black Friday? Werkten de generieke zoekwoorden goed? Of juist de specifieke zoekwoorden? Ook kun je een aanvullend zoekwoord onderzoek doen met behulp van Google Keyword Planner en Google trends.
- Gebruik non-branded zoekwoorden om bekendheid op te bouwen, maar vermijd hoge uitgaven. In oktober en begin november is het goed om winkelend publiek te bereiken door middel van generieke zoekwoorden. Twee weken voor Black Friday is het verstandig om zoekwoorden specifieker te maken. Je ziet namelijk dat het publiek dan specifieker gaat zoeken (bijvoorbeeld, Hugo Boss Horloge Black Friday Deal).
- Bied niet op algemene termen als ‘Black Friday’ en ‘Cyber Monday’ . Deze zoekwoorden kunnen zeer concurrerend en te breed zijn.
- Merkgebonden zoekwoorden. Implementeer zoekwoorden die gebonden zijn aan aan je merk en de seizoensaanbieding. Bijvoorbeeld. Bol.com + Black Friday, Bol + Sale, Bol.com + Black Friday Deals.
- Productgebonden zoekwoorden. Naast merkgebonden zoekwoorden kun je ook adverteren op bijvoorbeeld product/type gebonden zoekwoorden. Bijv. Philips Ambilight TV 65 inch Black Friday sale.
Hey Ashley, wat verwacht je ten aanzien van timing dit jaar met je Black Friday exposure/campagnes? Dit in het licht van eventuele voorraadproblemen tijdens Black Friday (zoals vorig jaar) en de maatschappelijke roep om de Black Friday actieperiode dit jaar meer te spreiden over verschillende weken of zelfs vanaf intocht Sinterklaas tm begin januari lees ik net in FD…
Hoi Joost, bedankt voor je reactie.
We verwachten en zien nu al dat consumenten en bedrijven niet meer wachten tot het exacte moment van 26 november, maar dat het er nu al wordt gezocht en geadverteerd. We zien het ook steeds duidelijker terug komen in de data vanuit Google Trends. In de afgelopen drie jaar zie je dat mensen al eerder voor Black Friday op zoek zijn naar goede deals. De oriëntatiefase wordt steeds belangrijker en redenen om als bedrijf hierop in te spelen.
Hoi Joost, bedankt voor je reactie.
We verwachten en zien nu al dat consumenten en bedrijven niet meer wachten tot het exacte moment van 26 november, maar dat er nu al wordt gezocht en geadverteerd. We zien het ook steeds duidelijker terug komen in de data vanuit Google Trends. In de afgelopen drie jaar zie je dat mensen al eerder voor Black Friday op zoek zijn naar goede deals. De oriëntatiefase wordt steeds belangrijker en redenen om als bedrijf hierop in te spelen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!