Je bekijkt een artikel van BBP
partner

Ranking Masters: Dé kansen en uitdagingen voor SEO in 2022 (interview)

BBP
8 november 2021, 06:59

Mede door COVID is de vraag naar SEO het afgelopen jaar in een stroomversnelling terecht gekomen. Ondernemers moeten veelal de stap naar online maken, waar SEO standaard in het online marketing pakket terugkeert. Daarmee gaat gepaard dat de complexiteit van het SEO werkveld zich in een vergelijkbare stroomversnelling begeeft.

In het kort: de kansen nemen toe, maar de uitdagingen zijn groter dan ooit. Om je over dit ‘hot topic’ bij te praten en een verwachting af te geven over de ontwikkeling van SEO in 2022, gaan we in gesprek met Sjors Goemans van het label Ranking Masters. Als één van de weinig zuiver gespecialiseerde SEO bureaus in de Benelux weten zij als geen ander waar de kansen en de uitdagingen liggen.

Ontwikkelingen SEO 2021

De afgelopen twee jaar is de potentie van Google door het dak gegaan. Uit cijfers van Alphabet, het moederbedrijf van Google, blijkt dat in de laatste drie maanden van 2020 de omzet 57 miljard dollar bedroeg. Dit is maar liefst 11 miljard dollar meer dan dezelfde periode in 2019. Hoewel ervan SEO, de organische kant van de Google zoekmachine, uiteraard geen concrete omzetcijfers bekend zijn, geeft dit wel een indruk van de ontwikkeling van het gebruik van het bedrijf achter de zoekmachine. Wanneer je een schatting doet op het gebied van SEO, praten we al snel over een groeifactor van 1,5 tot 5. Er wordt dus vaker gezocht naar producten, diensten en content via de platformen die Google huisvest. Maar hoe kunnen bedrijven effectief meeliften op deze groei? We vragen het Sjors van Ranking Masters.

Kansen voor SEO 2021-2022

“De kansen voor SEO zijn, door de significante toename in het gebruik van de Google zoekmachine flink gestegen. Men gebruikt hierbij de zoekmachine intensiever, maar heeft met de opkomst van specifieke topics ook een inhoudelijke verdiepingsslag gemaakt. De zoekintentie van de gebruiker kan vervolgens gebruikt worden om een betere aansluiting te vinden met de zoekopdracht en bijbehorende hits in de SERP (lees: Search Engine Results Page).

Bij Ranking Masters matchen we de focus keywords van onze klanten met de zoekintentie van de gebruiker van de zoekmachine om zo een nauwkeurige prognose af te geven richting onze opdrachtgevers. Wij maken bedrijven vervolgens relevant voor de beoogde zoekopdracht, waardoor de vindbaarheid van onze klanten op dat specifieke keyword toeneemt. SEO is een duurzame investering en heeft een hoge ROI, kortom iedere euro besteed aan SEO levert gegarandeerd meer op.”

Aldus Sjors Goemans, Ranking Masters.

De bedrijven die reeds bovenaan in de Google zoekmachine staan, profiteren volop van het toename in het gebruik van de search engine. Maar als deze positie zoveel waard is, hebben bedrijven hier dan niet ‘goud geld’ voor over? En is het bedrijf die het grootste budget uitgeeft dan niet automatisch de winnaar? De vraag is eigenlijk: hoe kunnen ondernemers uit het MKB zich online positioneren naast internetgiganten zoals Bol, Zalando en Amazon en in hoeverre het MKB de SEO kansen in 2022 kan benutten? Is de markt niet uitgespeeld?

Uitdagingen in SEO 2022

Sjors Goemans:

“We hebben de afgelopen periode gezien dat er vanuit twee kanten uitdagingen op ons afkomen. Aan de ene kant stelt Google steeds strengere eisen aan de performance van websites, en aan de andere kant is er sinds de wereldwijde lockdowns inderdaad een stijging in het concurrentieveld te zien. Het begint langzaam maar zeker op een SEO wedloop te lijken. Ranking Masters is gespecialiseerd in SEO. Onze SEO specialisten en Projectmanagers ‘ademen’ SEO. We weten wat er speelt, wat eraan zit te komen en zijn daardoor van alle relevante ontwikkelingen op de hoogte.

‘s Avonds laat worden er bijvoorbeeld in de teamchats nog geregeld vrij fanatieke discussies gevoerd over de aangekondigde updates en bijbehorende kwalificaties, en welke impact dit heeft voor klanten uit ons klantportfolio. Wij ontwikkelen dynamische strategieën en kunnen op basis daarvan beoordelen welke impact bepaalde updates voor onze klanten hebben en welke sidetracks we kunnen bewandelen om eventuele negatieve impact te minimaliseren. En ja, de concurrentie is fierce, maar met onze aanpak weten wij klanten zelfs boven de eerder genoemde internetgiganten in de zoekmachine te parkeren.”

Het begint langzaam maar zeker op een SEO wedloop te lijken.” – Sjors Goemans

De voornaamste uitdagingen in SEO voor 2022 zijn het anticiperen op de Google-updates die aanstaande zijn, de moordende concurrentiestrijd en de transitie naar Google Analytics 4.

Hoe inspelen op kansen en uitdagingen binnen het SEO werkveld in 2022?

Maar als de concurrentie, aanzienlijk, meer marketingbudget uitgeeft aan SEO, hoe is het dan toch mogelijk dat Ranking Masters klanten boven platformen als Bol of een Zalando kan positioneren? Om erachter te komen wat Ranking Masters anders doet dan andere marketingbureaus en corporate SEO teams, stellen we die vraag aan Sjors Goemans. Hoe kan hij bedrijven die minder uitgeven aan SEO beter positioneren in de Google zoekmachine?

“Allereerst draait het bij SEO om vakkennis. Je moet iedere dag weer ‘on top of your game’ zijn. Je kunt een strategie bepalen op basis van de kennis die je op dit moment hebt, maar je flexibel opstellen om je strategie tijdig bij te schaven zodra er zich relevante ontwikkelingen voordoen die impact op je plan van aanpak hebben. Om alle kennis die beschikbaar is, inzichtelijk te houden, heeft Ranking Masters geïnvesteerd in de beste SEO-tooling. Deze door Juulr ontwikkelde software geeft ons meer sturingsinformatie. Daarnaast hebben wij het grootste linkbuilding netwerk voor linkruil van de Benelux.

Via de ABC linkruil methode voeren wij zo niche linkbuilding uit voor onze klanten. Deze kwalitatieve route is essentieel om de beoogde doelstellingen te finalizen. Tenslotte hebben wij een aardig portfolio, en bijbehorende variatie, aan klanten geholpen. Met deze ervaring in vrijwel iedere tak van sport, weten wij veelal waar wij het zoeken moeten. Wij realiseren dus effectiever en veelal ook efficiënter de SEO doelstellingen van onze klanten. Ongeacht wie de competitors zijn. Bol, Zalando, CoolBlue… You name it!”

Wat kunnen we verwachten voor SEO in 2022?

Als we kijken naar hoe Google websites beoordeelt en bijbehorende ontwikkeling van de afgelopen jaren, kunnen we een aantal concrete voorspellingen doen. De rode draad in dit verhaal is: relevantie. Daarbij is het streven om kwaliteit, in relatie tot relevantie, de hoogst mogelijke waardering te geven. Het Google algoritme wordt steeds vernuftiger in bijvoorbeeld het analyseren van visuele content en het koppelen van relevantie aan de zoekopdracht. Lees hierover ook het artikel van Google over de MUM update (Multitask Unified Model), waarmee door AI steeds beter begrepen wordt wat een gebruiker van de zoekmachine daadwerkelijk zoekt.

Er wordt voor SEO in 2022 een verdere verschuiving verwacht van een algemene SERP naar een gepersonaliseerde SERP. De zoekmachine zal in 2022 slimmer worden en bij het tonen van de resultaten rekening houden met de gebruiker en bijbehorende zoekvraag. De kwaliteit van content is hierbij van belang maar ook de reputatie. Google E-A-T (lees: Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness) blijft dus relevant. In combinatie met de Google Core Web Vitals die nog lang niet alle websites en webshops goed hebben uitgevoerd, is er dus volop werk aan de winkel om met SEO de Google posities in 2022 te behalen en/of te behouden.

Daarnaast blijft Voice Search op de lijst staan. Op basis van de ontwikkeling van IoT en de boost in het voicedriven search gedrag dat we in 2019 aan de overkant van de plas hebben waargenomen, hadden we verwacht dat “Position Zero” al eerder in het vizier zou komen. We hebben deze verwachting vooralsnog bijgesteld naar 2025.

Specialisme is koning

Gezien de complexiteit van dit marketing veld, kun je stellen dat een specialist beter in staat is om een effectief resultaat te realiseren. Dit zorgt vervolgens voor een betere aansluiting met ambities en bijbehorende marketingdoelstellingen, maar het helpt ook zeker om marketingbudget gericht in te zetten. “Als je makkelijk wilt shoppen, loop je langs de supermarkt. Maar voor een goed stukje vlees, ga je tenslotte ook naar de slager. ” stelt Goemans.

“Wij hebben in 2018 de keuze gemaakt om all-in te gaan op SEO. Door de verbreding van het online marketing veld en de toenemende complexiteit van het SEO landschap, is dit achteraf een zeer verstandige keuze gebleken. Dit geeft onze klanten direct, en indirect, een significant concurrentievoordeel op partijen die shoppen bij de supermarkt (lees: full service marketingbureaus).

We zien de afgelopen jaren ook menig marketingbureau aankloppen voor ondersteuning. Wij pakken in dat geval de SEO uitdagingen voor hun klanten op. Zij pluggen hiermee in op onze kennis, ervaring en tools. Specialisme is koning, juist in ons werkveld.”

Aldus Sjors Goemans.

De verschillende onderdelen in drie labels

Sjors Goemans heeft zijn bedrijf Juulr onderverdeeld in drie labels. Hiervan is Ranking Masters hét dedicated SEO bureau. Voor een breed scala aan merken en bedrijven ontwikkelen zij SEO-strategieën en realiseert Ranking Masters impact in de organische zoekresultaten van de Google zoekmachine.

Juulr is de moederorganisatie en binnen het social domein gespecialiseerd in Influencer Marketing. Op het Juulr netwerk zijn meer dan 2.000 Nederlandse blog- en mediakanalen aangesloten. Juulr levert met dit netwerk kwalitatieve ondersteuning aan Ranking Masters.

Via Marketing Bureau Assistent kunnen marketingbureaus en marketing specialisten, van ZZP tot de Emerce100, SEO bij Juulr outsourcen. Dit kan een all-out SEO-campagne zijn of enkele specifieke onderdelen zoals contentcreatie of linkbuilding waar zij ondersteuning voor zoeken.

Wil je verder praten met Sjors over de toekomst van SEO? Je kunt hem bereiken via onderstaande gegevens:

Rankingmasters.nl – 023 2078030

Juulr.com – 023 2078021

Marketing-bureau-assistent.nl – 023 2078022

Dit betreft een branded content-artikel, aangeboden door Ranking Masters

Wij zijn een onafhankelijk B2B-mediabedrijf en al ruim 10 jaar gespecialiseerd in het bieden van relevante vakinformatie. Via crossmediale platforms richten wij ons op ondernemers en professionals in de Nederlandse marketingsector, de e-commerce sector en in customer contact centers. Daarnaast is BBP Media internationaal actief als informatieleverancier in de e-commerce markt. Inmiddels heeft de organisatie met een leidend global congres en een drietalige website een aanzienlijke internationale positie opgebouwd. Samenwerking met branchepartijen zoals verenigingen en associaties, is een kerncompetentie van BBP Media.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!