Informatie uit advertenties wordt op internet opgezocht

4 november 2004, 21:19

Consumenten gebruiken zoekmachines als belangrijkste bron voor het zoeken naar informatie over bedrijven, producten en diensten naar aanleiding van advertenties op TV, radio en print. Dit blijkt uit onderzoek van Overture dat in Japan het verband onderzocht van de afhankelijkheid tussen offline advertenties en het zoekgedrag op het internet.

Het onderzoek toont aan dat consumenten zoekmachines ook gebruiken omdat zij de URL’s die in de media worden getoond niet of nauwelijks paraat hebben. Daarnaast blijkt dat de perceptie over een bedrijf of product negatief wordt be?nvloed wanneer deze na een zoektocht op het internet onvindbaar blijkt te zijn.

Enkele resultaten uit het onderzoek:

  • 90 procent van de respondenten die iets interessants op TV heeft gezien geeft aan via internet naar meer informatie op zoek te gaan. Na het horen van iets interessants op de radio zoekt 81 procent verder via internet. Na het lezen van een print of krantenadvertentie ligt dit percentage op resp. 90 procent en 87 procent.

  • Op de vraag of respondenten URL?s die op TV verschijnen gemakkelijk kunnen onthouden antwoordt 72 procent dat ze de getoonde URL helemaal niet of slecht kunnen onthouden. Om deze reden zoekt 75 procent verder via het internet. Voor radio ligt dit percentage op 83 procent en zet 36 procent internet in om de gezochte URL alsnog te achterhalen. 46 procent geeft aan geen URL te onthouden die in print advertenties staat. Hiervan zoekt 67 procent verder op het internet. Voor kranten bedraagt deze groep 33 procent tegen 65 procent die op het internet verder zoekt.

  • Ten aanzien van het zoekgedrag toont het onderzoek aan dat meer dan 90 procent van de respondenten de naam van het bedrijf en/of de naam van het product of de dienst intypt wanneer gebruik wordt gemaakt van een zoekmachine.

Bron:

http://www.zibb.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!