Winkelbezoeken meten met Google Ads
Dankzij alle tools die Google biedt hebben we tot in detail inzicht in alles wat er op onze website afspeelt. Wat zijn de beste conversiepaden? Welk kanaal levert het meeste kwalitatieve verkeer? Welk besturingssysteem gebruiken bezoekers van mijn site het meest? Allemaal vragen waar je binnen enkele klikken antwoord op kan krijgen.
De offline shoppers
Offline spelen er voor ondernemers met een winkel ook belangrijke aspecten die het resultaat kunnen zijn van goed opgezette campagnes. Winkelbezoeken is daar een belangrijke van, misschien wel dé belangrijkste. In deze post lichten we graag toe hoe je de winkelbezoeken afkomstig van jouw online campagnes inzichtelijk kan maken, en dus een extra KPI hebt om het succes van jouw campagne te meten.
Als creatieve ondernemer zijn er genoeg manieren om fysieke winkelbezoekers aan de hand van een campagne meetbaar te maken. Met flyers en kortingsbonnen die de klanten mee naar de winkel dienen te nemen krijg je vrij snel inzichtelijk of de actie geslaagd is of niet. Met online advertenties wordt dat echter wat lastiger, en daar heeft Google de oplossing voor bedacht.
De Google criteria
Om te beginnen zal het helaas nog niet mogelijk zijn voor elke ondernemer om de winkelbezoeken aan de hand van Google Ads meetbaar te maken. Google heeft hier namelijk verschillende criteria aangehangen, en die zien er als volgt uit:
- Je hebt meerdere fysieke winkels
- Jouw Google Ads-account heeft duizenden advertentieklikken en vertoningen
- Het Google Mijn Bedrijf-account van jouw winkels is gekoppeld aan jouw Google Ads-account
- Alle winkellocaties hebben een Google Mijn Bedrijf-account
- Minstens 90% van de gekoppelde locaties is geverifieerd bij Google Mijn Bedrijf
- Je hebt actieve locatie-extensies in je Google Ads-account
De technologie
Google beschikt over verschillende technologieën die bijdragen aan deze ‘winkelbezoek’ conversie, waaronder:
- Google Maps navigatiedata
- Wifi signaal in de winkels
- GPS-locatiegegevens
- Google querygegevens
- Gebruikersgedrag & Google surveys
Google tracked en meet het online bezoek dat via Google Ads campagnes binnen is gekomen. Met gebruik van bovenstaande technieken kunnen ze de rest van de customer journey volgen tot de bezoeker in kwestie een van de winkels binnen loopt.
Standaard zet Google deze conversieperiode op 30 dagen. Dit houdt in dat wanneer iemand op een advertentie klikt en vervolgens binnen 30 dagen een filiaal bezoekt, hij bij Google Ads als winkelbezoek wordt gemeten. Deze conversieperiode is vrij in te stellen, waar je dus ook voor een langere of juist kortere periode kan kiezen. Een langere conversieperiode is bijvoorbeeld handig bij grotere aankopen, zoals bij winkels die keukens en badkamers verkopen. Kortere conversieperiodes kunnen weer meer inzage geven bij tijdelijke acties van 1-2 weken.