Hoe begin je met Microsoft Audience ads?

18 november 2021, 14:00

Aan de slag met native adverteren met Microsoft Advertising in Nederland

Na lang wachten is het hier, in Nederland: Native adverteren met Microsoft Advertising. De mogelijkheid om gebruik te maken van deze niet-search plaatsingen was er al een tijdje in Noord-Amerika, maar daar zijn dus 17 november veel landen uit Zuid-Amerika en Europa aan toegevoegd, waaronder Nederland. Yay! Hoe kunnen we deze nieuwe ads gebruiken en waar worden deze uitgeleverd als het Google Display al 90% van het internet afdekt? Lees snel door.

Wat zijn Microsoft Audience Ads?

Microsoft Audience Ads is het (late) antwoord van Microsoft op Google’s display campagnes op het Google Display Netwerk. Het is native advertising waarbij ads uitgeleverd kunnen worden op platformen van Microsoft en aangesloten partners en kan hiermee een waardevolle toevoeging zijn voor je awareness strategie. Met deze nieuwe manier van adverteren kan latent verkeer aangesproken worden, waardoor je kostenefficiënt meer engagement op je website kunt realiseren. Daarbij is het mogelijk dat search verkeer hier als gevolg van zal toenemen via de Bing zoekmachine. Win Win.

Waar en hoe zullen de Microsoft Audience Ads uitgeleverd worden?

Microsoft heeft een assortiment aan eigen websites en platformen waar de ads uitgeleverd zullen worden. Denk aan Outlook, Microsoft Bing, Microsoft Edge en uiteraard MSN. Hierbij is het ook mogelijk om uitgeleverd te worden op partners websites van Microsoft zoals Fox, CBS en nog meer grote websites, allen onderdeel van het ‘Microsoft Audience Network’. Het aantal aangesloten partners zal in de toekomst steeds verder uitgroeien en hiermee ook het bereik van dit platform.

‘Brand-safe’

Microsoft geeft zelf aan dat het Audience Network een ‘brand-safe’ omgeving zal zijn, maar aangezien hier een brede interpretatie aan gegeven kan worden zullen we dit afwachten in het placement report. Microsoft zegt hier gebruik te maken van de kennis van het bedrijf Integral Ad Science. Dit bedrijf brengt een extra beveiligingslaag aan aan de websites waar je ads op kunnen uitleveren. Websites met deze extra bescherming zijn gelabeld zijn met ‘IAS Certified’. En dat zonder additionele kosten.

Wanneer de ads uitleveren zal dit op een natuurlijke manier gebeuren zoals afbeeldingen bij artikelen in de de hierboven genoemde platformen. Zoals we van Google gewend zijn zullen deze ads uitgeleverd worden op basis van zoekgeschiedenis, website geschiedenis, demografische gegevens en paginacontent. Met artificial Intelligence, in combinatie met machine learning, zal Microsoft de ideale plaatsing proberen te vinden voor de ads. Gekeken naar de manier waarop ads uitgeleverd worden krijgen we dezelfde vibes als van discovery ads; ads die worden gepresenteerd als nieuwsartikelen.

Verkeer dat zich bevindt in de discovery omgeving (of dus MSN) staat open voor wat het algoritme hen voorschotelt. Uit ervaring weten we dat deze vorm van push marketing goed werkt voor het genereren van extra verkeer en al vaker leidt tot converterend verkeer dan display traffic. De ads kunnen op meerdere manieren uitgeleverd worden op websites zoals MSN.com. Hierbij een voorbeeld van zichtbaarheid met meerdere afbeeldingen, met elk hun eigen landingspagina.

Hoe begin je met Microsoft Audience ads?

Je kunt hier direct al mee aan de gang. Deze manier van adverteren is sinds gisteren (17 november) live gegaan. Ads van dit type kunnen aangemaakt worden zoals je dat ook gewend bent van search advertenties. Om gebruikt te maken van deze nieuwe mogelijkheid volg je simpelweg de volgende stappen:

1. Creëer een ad

2. Selecteer de gewenste advertentiegroep

3. Kies voor de ad type ‘Expanded text ad’

4. Check de ‘Prefer audience ad format’ button

5. Sla de ad op

Moeten er dan geen afbeeldingen bij hoor ik je denken? Dat klopt! De afbeeldingen die Microsoft gebruikt voor uitlevering in het Audience Network zijn afkomstig uit de beeld extensies. Het advies geeft aan dat eigen content het beste werkt, maar dat bij gebrek aan eigen content zal Microsoft stock afbeeldingen gebruiken.

Extra tip: hierbij geldt uiteraard weer de best practice om gebruik te maken van UET tag waarmee je website verkeer getrackt kan worden en Microsoft meer handvatten heeft om geoptimaliseerd uit te leveren.

Ga ermee aan de slag en deel vooral je bevindingen, dan doen wij dat ook! We zijn benieuwd!

Denie Geertzen
SEA Specialist bij Traffic Builders

Werkzaam bij Traffic Builders als Digital Advertising Specialist | SEA. Gespecialiseerd in e-commerce- en automotive klanten.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Andre Geertzen

    Mooie en helder blog weer, Denie. Keep up the good work!


    19 november 2021 om 18:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!