Digital Out of Home en online ads in lift door uitfasering third party cookies
85% van senior managers verwacht toename in DOOH en online reclame
Alfi, een SaaS-advertentieplatform, gaf opdracht aan PureProfile om senior managers in de VS, het VK, Canada, China, Frankrijk, Duitsland en de VAE te bevragen naar verwachte budgetverschuivingen door de third party cookie uitfasering. 85% van deze senior managers verwacht een toename in DOOH en online reclame.
Ook budget TV-reclame neemt toe
Bovendien verwacht bijna vier op de vijf (79%) dat de budgetten voor televisiereclame zullen stijgen als gevolg van de uitfasering van third party cookies. “Nu webbrowsers steeds vaker cookies blokkeren, worden advertentie-uitgaven sneller naar de DOOH-sector verplaatst dan we hadden verwacht. Ons onderzoek suggereert een sterke groei voor de DOOH-advertentiesector,” zegt Peter Bordes van Alfi in het persbericht van vorige week.
Van de geinterviewden gelooft 78% dat DOOH-advertenties in 2023 meer dan 50% zullen uitmaken van het totaal dat wordt besteed aan out-of-home-advertenties. Bordes van Alfi vervolgt: “Consumenten en regelgevers maken zich terecht zorgen over de groeiende bedreiging voor privacy en het verzamelen van persoonlijke gegevens. Interessant is dat de DOOH-industrie software heeft ingezet die veel beter is in gerichte reclame zonder ooit cookies van of persoonlijke informatie over zijn kijkers te verzamelen. Advertentiemanagers zijn aan zet om het voortouw te nemen in de bescherming van privacy van de consument en tegelijkertijd merken de precieze gegevens te bieden die ze nodig hebben om te groeien.”
Methodologie
In opdracht van Alfi heeft PureProfile, een wereldwijd onderzoeksbureau, 100 interviews afgenomen onder senior reclameprofessionals uit de VS, het VK, Canada, China, Frankrijk, Duitsland en de VAE. In september 2021 zijn online interviews afgenomen.