Wat is de ROI van online business networks?

8 november 2004, 14:37

Wat is de ROI van online business networks?Sinds enkele maanden maak ik gebruik van LinkedIn en OpenBC. Twee online business networks die redelijk succesvol zijn.

Op dit moment zit ik een fase waarbij ik een aardig netwerk heb opgebouwd en waarin ik dagelijks even kijk wie mijn pagina’s hebben opgevraagd, of er nieuwe berichten zijn geplaatst in de forums waar ik lid van ben en als ik tijd heb blader ik eens door de contacten van mijn contacten. Zo af en toe voeg ik een nieuw contact toe zodat mijn netwerk langzaam maar gestaag groeit. Ontzettend leuk allemaal maar wat heb ik er zakelijk aan? Wat is de volgende stap en hoe zorg ik er voor dat het lidmaatschap van een social business network niet alleen tijd kost maar dat het me ook wat gaat opleveren?

Wie maakt al (langer) gebruik van online business networks en heeft suggesties?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

18 Reacties

    traffic4u

    grappig, ik werd vandaag voor de zoveelste keer uitgenodigd om ook op het OpenBC netwerk te komen. Een paar maanden geleden ben ik zelf enthausiast bezig geweest op LinkedIn, contacten toegevoegd, etc. Toen vandaag weer eens een uitnodiging voor OpenBC langs kwam vroeg ik mij hetzelfde af als jij hierboven schrijft. Ben dus erg benieuwd naar reacties van anderen.

    Naast jou vraag zou ik graag het volgende willen toevoegen aan de discussie: Heeft het zin om 2 netwerken te gaan zitten, of zit iedereen op beide?


    8 november 2004 om 15:12
    EJ

    Ook ik heb linked-in en open-bc eens geprobeerd, en in enkele dagen kun je makkelijk aan een redelijk tot behoorlijk uitgebreid ‘netwerk’ komen. Wow, zou je zeggen.

    Maar hier blijkt gelukkig maar weer hoe betrekkelijk interactieve middelen zijn zonder lading.

    ‘We’ kunnen als on line architecten miljarden interactieve kanalen ontwerpen. Echter: Het zullen altijd dragers blijven die de werkelijke kracht van communicatie hooguit ondersteunen en vergemakkelijken.

    De lading van een relatie? daar zul je toch echt persoonlijk tijd in moeten willen steken.


    8 november 2004 om 17:42
    media

    Helemaal mee eens EJ, maar nu de vraag of en zo ja welke rol online business netwerken kunnen spelen in de iniatiefase van netwerken (om welke redenen dan ook; nieuwe baan, personeel, business, etc).


    8 november 2004 om 18:08
    EJ

    Nou Marco; minimaal dus.

    Maar wat mij stoort is je uitgangspunt: ‘Helemaal mee eens EJ’ ‘Maar nu de vraag welke rol on line business netwerken kunnen spelen…’

    Moet de discussie ongeacht inhoudelijke input doorgaan?

    Zou je kunnen uitleggen wat je bedoelt Marco met jouw reactie? Wáár ben je het helemaal mee eens?


    8 november 2004 om 18:21
    media

    Eens met het feit dat je lading moet geven aan een relatie en dat je daar tijd in moet steken. Vraag is alleen hoe vind je de juiste relaties voor jou vraag. Kunnen online business netwerken daar een rol in spelen en zo ja, zijn deze tools kosteneffectief of kun je daarvoor beter andere tools voor inzetten? Dat kunnen online tools zijn als weblogs, fora, vacaturesites, etc. maar ook offline tools als seminars, congressen, etc.


    8 november 2004 om 18:29
    EJ

    Wat hebben marketeers toch met middelen en techniek…..

    😉

    Alsof fora, weblogs, vacaturesites(??), of seminars, congressen etc bepalend zijn voor een relatie. Het zijn communicatiekanalen die een bestaande relatie ondersteunen.

    Van ROI is al uberhaupt geen sprake. Die term is echt aan inflatie onderhevig.

    Je kunt de beste relatie op bouwen zonder enig hulpmiddel, en aan de anderde kant kan een onmogelijke relatie (geen wederzijdse herkenning of belang) nooit slagen, wat voor kanaal je ook aanbied.

    Communicatie zou m.i. leidend moeten zijn, en niet het kanaal


    8 november 2004 om 18:43
    Peter

    Ik maak sinds kort gebuik van openBC en moet zeggen dat ik wel onder de indruk ben van de mogelijkheden. Het aardige van openBC is dat ik kan zien WIE er op mij zoeken, WAT hun achtergrond is en WAAROM (via welke weg) ze naar mij zoeken. Moet wel zeggen dat het vooralsnog een leuk speeltje is dat ik nog niet echt gebruik voor zakelijke doeleinden. Kan dus nog weinig zeggen over de ROI.


    8 november 2004 om 19:20
    EJ

    @Marco

    ROI berekenen over een relatie(ondersteunend middel) lijkt me erg lastig. Niettemin een leuk speeltje, Open BC.

    Maar of je er meer ROI uit kan genereren…

    Het centraal stellen van de ’tool’ als vehikel zal m.i. geen relevante succesformules opleveren. Ik ben meer benieuwd naar het waarom achter de beleving rond dit middel.

    Concreet: Ik weet WIE mij zoekt via OpenBC, maar wat zijn motieven zijn zal ik pas ontdekken bij een persoonlijke kennismaking.


    8 november 2004 om 19:51
    media

    EJ, je hebt een medium nodig voor een relatie. Zonder medium geen communicatie; zonder communicatie geen relatie. Vraag is dus, welk medium (dat ik al dan niet terecht ook wel middel of instrument noem) is daarvoor geschikt?

    Update: Mijn reactie kruiste je laatste reactie EJ dus hierbij ook nog een aavullende reactie. Ik stel niet het middel centraal maar zoek naar de toegevoegde waarde van online business netwerken (in het relatieproces). Wellicht een vreemde en een te zakelijke benadering maar ik denk wel degelijk dat het mogelijk is om een ROI te ‘berekenen’. Hoeveel tijd kost het me om dit soort middelen te gebruiken en wat levert het me op? Tijd is in geld uit te drukken, dus uiteindelijk is er ook een ROI te berekenen.


    8 november 2004 om 19:55
    Evert Jan

    @MD : Je hebt gelijk.

    De kwaliteit (en daar gáát het toch om?) van een relatie, ongeacht de aard, hangt toch niet af van de drager?

    Tijd en Kwaliteit zijn non liniare grootheden. Dus ja, tijd is inderdaad uit te drukken in geld. En een goed contact? Nee, niet.

    Simpeler: Wat was het beste zakelijke contact dat je tot zover had? En waarom? Omdat het weblog zo goed was..?


    8 november 2004 om 20:31
    Frederik

    Ik kan niet anders zeggen dan dat beide genoemde netwerken voor mij meerwaarde hebben gehad in het gebruik.

    Via OpenBC heb ik recentelijk contacten opgedaan die ik anders nooit direct zou hebben gemaakt. Contacten waar ik niet direct iets aan heb, maar ook contacten waar direct afspraken/samenwerkingen uit voort vloeien (of in de pipeline zitten). Ook contacten waardoor je dichter bij recente/aanstaande ontwikkelingen in de branche gaat staan.

    Voordeel van OpenBC is dat het zo open is en je makkelijk contact kan maken met potentieel interessante samenwerkingspartners.

    LinkedIn heeft mij tevens geholpen met het creëren van nieuwe contacten. LinkedIn is internationaal wat wijder gebruikt en heeft tevens contacten opgeleverd met mensen uit andere landen. Het heeft mij in staat gesteld in contact te komen met mensen waar ik slechts moeilijker contact mee had kunnen krijgen via de andere kanalen. Een tip hierin is door te zoeken op bedrijfsnaam van een bedrijf waar je mogelijkerwijs mee samen zou willen werken…zo kom je vaak minstens aan een binnenkomer in het bedrijf.

    Voor mij zijn deze netwerken dan echt wel waardevol in het maken en onderhouden van contacten en het geeft je toch een beetje een ‘edge’ over andere partijen. Als je zelf goed bereikbaar bent en open staat voor andere partijen zal je mogelijkerwijs ook eerder benaderd worden dan je concurrent.


    9 november 2004 om 07:32
    Michel Verspui

    Ik geloof enorm in deze nieuwe online business networks als ondersteuning van je meer traditionele netwerken. De kracht ligt hem in de combinatie: 1 beter organiseren en faciliteren van de werkelijke netwerken die je al hebt. 2. Daarnaast heb ik al een aantal leuke nieuwe mensen ontmoet via LinkedIn en OpenBC (bijvoorbeeld met Bob) die ik anders niet ontmoet zou hebben. 3. Ik kom weer veel oud bekenden tegen die ik in al die jaren uit het oog verloren ben.

    De ROI vraag stel ik ook niet bij de tijd die ik aan “gewoon” netwerken besteed. Een aantal zaken die ik altijd van belang vind bij netwerken:

    – richt je meer op middellange en lange termijn relaties dan op korte termijn acties;

    – het moet uiteindelijk wederkerig zijn (door mensen te helpen verwacht je later ook evt. geholpen te kunnen worden);

    – het begint met vertouwen geven, maar kwaliteit en zorgvuldigheid zijn van groot belang in je relaties.

    Wel lijkt het me leuk om te kijken of we de waarde van netwerken (omvang, kwaliteit, relevantie e.d.) op enigerlei wijze in kaart zouden kunnen brengen. Op die manier zou je de waardeontwikkeling van je netwerk kunnen meten en je tijdsbesteding kunnen verantwoorden (je zou een paralel kunnen trekken met het investeren in een merk bijvoorbeeld).

    Lijkt me leuk om dit eens te ontwikkelen.


    9 november 2004 om 08:11
    RichardOsinga

    Ben Linked-In lid met een dertigtal contacten en dankzij Marco ook liden van Open-BC. Ik vind het leuke speeltjes maar weet nog niet of het me ooit iets op gaat leveren. Kan het me eigenlijk niet goed voorstellen.


    9 november 2004 om 09:27
    Robert

    Interessante discussie maar is het niet zo bij dit soort netwerken dat iedereen wat wil en eigenlijk niemand wat kan geven?


    9 november 2004 om 21:57
    Annedien Hoen

    Ridderkerk, 2 januari 2005.

    Ik ben in december aanwezig geweest bij de OpenBC meeting die gehouden werd in Amsterdam (bij Cellspace). Vraag was: Wat is de ROI van online netwerken?

    Wat me bij aankomst vooral opviel was de goede sfeer, het idee dat iedereen elkaar al een beetje kende en de betrokken discussie die plaatsvond. Het was tamelijk lowbrow, wat ik wel anders gewend ben van business meetings trouwens. Misschien was het de rookverplichting van Bob?

    Een aantal punten heb ik nu een tijdje over nagedacht en wil dit graag eens ter discussie stellen:

    1. Het verschil tussen online en offline.

    Veel mensen lijken een grote perceptieverschuiving te ervaren bij online of offline. Zelf denk ik dat veel mensen van een generatie “na ons” (jongeren die nu 12-20 zijn) minder het of/of- idee hebben bij het Internet en alles wat daarmee te maken heeft- het is dus niet aan of uit, maar het is er gewoon. De transitie tussen een ontmoeting op het Internet en een fysieke follow-up zal voor sommigen een nogal bruuske overgang zijn, maar ik denk dat velen van ons al veel gemakkelijker de stap zetten, zowel om contact te leggen als om tot een ontmoeting over te gaan.

    De vraag zou dan dus kunnen verschuiven van “wat is de ROI van online netwerken” naar “wat is de ROI van netwerken”– en dat lijkt me net zo goed een nogal moeilijk te duiden gebied als in de online variant. De impliciete causale verbanden binnen netwerken zijn hoe dan ook moeilijk inzichtelijk te maken. Als je het in dit geval ook nog eens hebt over een fenomeen dat pas een jaar of twee echt werkt kan je er éigenlijk veel te weinig zinnigs over zeggen.

    2. Online netwerken in een context.

    Tot nu toe wordt er weliswaar wel aangegeven dat het “heel anders” is dan fysiek netwerken, maar ik mis een beetje de context.

    Hierbij denk ik dan aan:

    -Wat voor plek neemt netwerken in binnen je dagelijkse activiteiten?

    -Wat voor plek neemt online netwerken in binnen je dagelijkse activiteiten?

    -Wat versta je onder Return On Investment? Wat quantificeer je als investering en wat quantificeer je als “return”?

    -Hoe kenschets je jouw persoonlijke netwerk-strategie?

    -Wat verwacht je van een netwerk?

    -Wat is je uitgangspunt? Ben je een ondernemer, op zoek naar potentiële opdrachtgevers of ben je werknemer en heeft een groter en hoogwaardiger netwerk op dit moment geen directe invloed op je salaris of bonus?

    (Opmerking: ik merk als ondernemer bijvoorbeeld dat mensen met een baan nagenoeg altijd veel minder eager of “open” reageren op het leggen van contacten dan mede-ondernemers- alsof het ze niet duidelijk is wat ze met nog meer contacten aanmoeten?)

    3. Stijlen in online netwerken.

    Dat we het doén is duidelijk, maar hoe doen we het eigenlijk? Spreken we mensen alleen aan als we een duidelijke aanleiding zien, zijn we luchtigjes berichtjes aan het uitwisselen en we zien wel, doen we meteen tamelijk heftige business proposals?

    Wie durft er wat meer te vertellen over zijn of haar manier van online netwerken?

    4. Visie op netwerken.

    Iedereen heeft z’n eigen kijk op netwerken. De één geeft zonder er iets voor terug te verwachten, de ander verbindt actief zonder te wachten op een bonus, de ander verbindt actief en verwacht een stukje van de taart (als die er komt), sommigen zijn alleen bezig met contacten-om-de-contacten, anderen zijn heel doelgericht en kijken naar hele specifieke kenmerken binnen profielen en weer anderen gaan op hun intuïtie af.

    Zijn we doelbewust de voren aan het trekken en aan het inzaaien of hebben we een handvol zaad die we in de rondte gooien en we kijken wel wat wortel schiet en opkomt?

    5. Huidige stand van zaken van online facilitatie van netwerken.

    Wat voor ons nog tamelijk vooruitstrevend lijkt nu zal over een tijdje verbleken bij wat er dan allemaal mogelijk is, verwacht ik. We zijn in het gebroeders Wright-stadium van online platforms, we flapperen wat en sommigen van ons kunnen heel handig een tijdje in de lucht blijven, maar ik denk dat we binnenkort een nieuwe league ingaan waarbij groter inzicht in de dynamiek van netwerken, betere en meer perifere communicatiemiddelen en een lager kostenplaatje alles stukken gemakkelijker maken.

    Er zullen nog meer commerciële initiatieven opduiken, ook meer open source applicaties (daar verheug ik me op), de verschillen in kosten en opbrengsten zullen ook iets duidelijker gemaakt worden dus daar kan dan op gestuurd worden.

    De platforms zijn bovendien nu nog ofwel op zichzelf staand (het platform is het ding, de entiteit) maar ik denk dat bedrijven niet alleen voor zichzelf zulke netwerken gaan onderhouden maar ook meer interactie met ‘buitenaf’ gaan toestaan, merken zullen online netwerkplatforms als branding tool gaan gebruiken… misschien wordt het zelfs wel een op zichzelf staande branche?

    Denk ook eens aan het besparen van brandstof en tijd (als voordeel van via internet netwerken).

    Aan de andere kant is het aspect van iemand zién, horen, ervaren en “in actie zien” niet te vergelijken met het Internet.

    Tot zover mijn bespiegelingen, ik hoor graag jullie reacties.


    2 januari 2005 om 19:19
    media

    Annedien, dank voor de uitvoerige terugkoppeling. Zal je opmerkingen eens op me in laten werken maar kom hier zeker op terug!


    2 januari 2005 om 23:15
    Tom van Brunschot

    Annedien: Aan de andere kant is het aspect van iemand zién, horen, ervaren en “in actie zien” niet te vergelijken met het Internet.

    Met bv. “LinkedIn Second Life” zou ook dat alweer een stapje dichterbij komen… 🙂


    11 december 2006 om 19:02
    Sander van Arragon

    Ik gebruik dergelijke businessclubs zeer frequent om afspraken te maken.

    Mijn advies, wees pro-actief en stuur een persoon waar je in geinteresseerd bent gewoon een mailtje.

    Ik maak op deze manier afspraken in Barcelona. Dit scheelt me veel (reis)tijd.

    Toch denk ik, hoop ik, dat het blijft bij een tool om een afspraak te maken. Ik geloof niet in internet als vervanging voor een face-to-face bezoek. In een bezoek zie je mensen, kijk je ze in de ogen en kun je (mits je over mensenkennis beschikt) een inschatting maken.

    Daarnaast geloof ik in het “gunnen”. Dat verkrijg je niet snel via internet, maar juist door tijd te maken voor je relaties!!

    Vrgr

    Sander


    18 juli 2007 om 12:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!