Digitale skillset marketeers: Het is hopeloos

14 januari 2022, 10:00

Oplossing: Investeren in voortdurende ontwikkeling marketingteams

Nieuw onderzoek van het Chartered Institute of Marketing (CIM) stelt dat marketeers het innovatietempo op het gebied van nieuwe marketingtechnologieën en zich snel ontwikkelende sociale mediaplatformen niet goed kunnen bijhouden. De digitale skillset laat zwaar te wensen over. Het is hopeloos, want de ontwikkelingen gaan sneller en sneller. De enige oplossing: permanente educatie.

Niet onlogisch, wel verontrustend

Marketingweek schrijft:

“Hoewel de achteruitgang “gemakkelijk uit te leggen” is, omdat nieuwe analyse-opties en wijzigingen in cookieregels de algehele complexiteit van digitale marketing verhogen, is het niettemin een “verontrustende” indicatie van het vermogen van marketeers om hun werk te analyseren en te verbeteren, beweert het onderzoek.”

Over het onderzoek en de topline resultaten

Het onderzoek is uitgevoerd door het Chartered Institute of Marketing (CIM) en opleidingsinstituut Target Internet onder meer dan 7.000 marketeers. Het onderzoek is gebaseerd op de resultaten van een benchmarkg van digitale marketingvaardigheden, uitgevoerd door marketeers in 2018, 2020 en 2021. het onderzoek vraagt ​​deelnemers een ​​reeks taken uit te voeren die gericht zijn op het testen van hun kennis op 12 marketinggebieden, met een specifieke focus op digitale vaardigheden. Het berekent voor elke vaardigheid een percentagescore (van helemaal niet vaardig 0% tot uiterst vaardig 100% nemen we aan).

Enkele topline resultaten:

  • De vaardigheid in analyse en data zijn het meest gedaald, namelijk met 6% tot een score van 29%. Bijna zeven op de tien marketeers (67%) vallen in de laagste twee kwintielen* voor hun analyse- en datacapaciteiten.
  • Contentmarketing kende de op één na grootste daling, een daling van 4% tot een score van 24%, gevolgd door sociale media, dat met 2% daalt tot 32%. Driekwart van de ondervraagde marketeers valt in de onderste twee kwintielen voor contentmarketing.

  • Het niveau voor Mobile en SEO zakte in beperkte mate terug, met elk een reductie van 1%. Andere gebieden blijven stagneren, waaronder e-commerce met een score van 37%, digitale strategie met 34% en online adverteren met 31%.

  • De enige discipline die de afgelopen 18 maanden significant verbeterd is, is ‘algemene marketing’, die met 7% stijgt tot een score van 54%. E-mail en PPC zagen beide kleine verbeteringen, met een stijging van elk 1% tot respectievelijk 49% en 32%.

Relatie senioriteit en skillset duidelijker, maar niet bij management

In tegenstelling tot voorgaande jaren laten de resultaten van dit jaar ook zien dat er een duidelijkere relatie is tussen senioriteit van de marketeer enerzijds en digitale marketingvaardigheden anderzijds. In de meeste gevallen neemt het niveau van digitale marketingvaardigheden toe met de senioriteit van de marketeer.

Op directieniveau, en dat is echt weer minder hoopgevend, zijn analyse- en datavaardigheden nog steeds met 7% gedaald. Volgens de studie weerspiegelt de trend een “stagnatie” van vaardigheden bij marketeers op managementniveau, in plaats van een verbetering op hogere senioriteitsniveuas.

Gemma Butler, marketingdirecteur van het CIM:

“Nu marketingtechnologieën en sociale-mediaplatforms in hoog tempo blijven innoveren – en het gebruik van digitale kanalen door consumenten geen tekenen van vertraging vertoont – zal het scala aan vaardigheden dat van marketingprofessionals wordt verwacht, blijven toenemen.”

Investeren in voortdurende ontwikkeling marketingteams

Technology won’t wait. Butler van het CIM heeft de analyse en het gevolg (vaardigheidskloof onbeheersbaar) en ook een deel van de niet zo gemakkelijke maar wel noodzakelijke oplossing: “De noodzaak om te blijven bijscholen was vóór de pandemie duidelijk. Het risico is nu […] dat de vaardigheidskloof onbeheersbaar zou kunnen worden. Werkgevers moeten investeren in de voortdurende ontwikkeling van hun marketingteams.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!