Álles over marketing in het nieuwe Jaarboek

19 januari 2022, 10:00

Opstelling is rond: Er zit weer een kloek printje aan te komen.

Het nieuwe NIMA Marketingfacts Jaarboek is onderweg. Met de huidige auteurslijst hoeven we er ook niet meer bescheiden over te zijn. Wat ooit begon als het heetste boek voor online marketeers groeide uit tot het meest complete handboek voor iedereen die in marketing werkt. Met twaalf hoofdstukken en vier hot topics die heel erg nununu het vak kleuren, bouwen de auteurs aan een compleet meesterwerk. Twee hoofdstukken worden dit jaar from scratch toegevoegd: Martech en B2B Marketing.

Als eerste op de hoogte als het Marketingfacts Jaarboek 2022-2023 “live” is, en dus te bestellen? Laat via dit formulier je gegevens achter!

We kennen ze écht: Er bestaan vakgenoten die ‘m van kaft tot kaft lezen, maar voor de meeste collega’s is het NIMA Marketingfacts Jaarboek toch vooral een naslagwerk of een verzameling mini-cursussen in strategische-marketingonderwerpen. Eerder werd het al een ideale marketinghamburger genoemd: Hoofdstuk 1 is Marketingstrategie, Hoofdstuk 12 is Customer Experience, alles daartussen maakt de ‘Veggie Whopper Cheese’ van het marketingvak (zie hieronder de inhoudsopgave). Deze week werd de laatste auteur vastgelegd en achter de schermen wordt dezer dagen dus hard gewerkt om de onverbiddelijke deadline van 1 april te halen, waarop de eindredactie aan de slag gaat. Naar verwachting kan het eindresultaat worden gepresenteerd op de NIMA Marketing Day in juni, waarna het ook wordt aangeboden via deze site en de reguliere boekhandels.

‘Als samenstellers willen we grote onderwerpen behapbaar en no-nonsense uitserveren’

Het Jaarboek wordt veelvuldig opgevraagd door docenten in het marketing-beroepsonderwijs, de NIMA-leden ontvangen het, en door de aangepaste studentenprijs is het ook een ideaal en zeer betaalbaar jaarboek voor de betere marketingstudent. Bij een aantal bureaus en corporates gaat het naar het hele personeelsbestand, maar verreweg de meeste exemplaren worden aangeschaft door marketeers on the spot. In zo’n dertig pagina’s per hoofdstuk álles over – pakweg – de slecht begrepen P van Pricing-strategie, over Marketingtechnologie of over Brand Design. Als samenstellers van het Jaarboek willen we grote onderwerpen behapbaar en no-nonsense uitserveren voor marketingprofessionals, – docenten en – studenten.

Een paar bijzondere eigenschappen van het boek zijn natuurlijk dat het ieder jaar verschijnt, dat het de enige printuitgave is van dit vakblog (dat juist werd opgericht om ‘alles online naar de marketeers toe te brengen’), dat de schrijvers stuk voor stuk tot de allerbesten in hun vak behoren én dat het een onbezoldigd crowdsourcing-project is. De Marketingfacts-redactie voert de redactie, maar elke schrijver schrijft zijn of haar hoofdstuk als ware het een los boek, geënt op hoofdstuk 1. De omvang (we gaan richting 400 pagina’s) mag wat afschrikwekkend lijken: elk onderdeel is een zo bondig mogelijke samenvatting van het deelgebied. In heldere taal, met actuele voorbeelden, kraakvers onderzoek als onderbouwing en gericht op werkzaamheden en uitdagingen in marketing zoals die er nú liggen. Met recht de almanak van het vak en door die ijzeren regelmaat van verschijnen waarschijnlijk uniek in de wereld.

Het Jaarboek behandelt vooral deelgebieden waarin veel verandering plaatsvindt

Voor een groot aantal van de elf hoofdstukken geldt dat de auteurs reviseren: Ze actualiseren de inhoud op basis van de laatste insights en onderzoek. Om die reden behandelt het Jaarboek ook vooral deelgebieden in het marketingvak waarin veel verandering plaatsvindt; denk bijvoorbeeld aan Zoekmachineoptimalisatie, Contentmarketing of Data Analytics. De aanvullende hoofstukken – Hot Topics – worden geschreven door gastauteurs die éénmalig een update geven van onderdelen waarin de ontwikkelingen het vak kleuren. Bij het vaststellen van de inhoud is onder meer intensief overleg gevoerd met het vak – uiteraard -, maar ook de bloggers, NIMA Education & Exams en hbo-docenten.

Nieuw!

Geheel nieuw zijn de twee hoofdstukken waarvan we weten dat er bovengemiddeld veel vraag naar is: NIMA Registermarketeer Gerben Busch neemt het nieuwe hoofdstuk Martech voor zijn rekening, waarin hij een uitlicht waar we staan met de automatisering van marketingprocessen en de vaak ingewikkelde keuzes die daarbij moeten worden gemaakt. Marketingfacts-blogger Wing Cheung gaat in het nieuwe hoofdstuk B2B Marketing in op de overeenkomsten en verschillen met B2C, de typische dynamiek van zakelijke beslissingstrajecten en de wijze waarop marketing en sales zich tot elkaar verhouden om samen tot succes te komen.

De Hot Topics, kortere hoofdstukken die een update geven van een actualiteit waarover veel te doen is, handelen over de aansluiting en inrichting van De Marketingafdeling in het digitale tijdperk, over de Duurzaamheidsparadox, over Inclusie en Diversiteit in marketing en er wordt ruimte gemaakt voor een hot topic over Marketing en Moraal. Het voorwoord komt dit jaar van Rabobank CMO Dorkas Koenen, het hoofdstuk over Marketingstategie door Ronald Voorn wordt ‘meegelezen’ door de marketingprofessoren Peeter Verlegh (VU) en Rudy Moenaart (TIAS).

Bij NIMA wordt momenteel ook geïnventariseerd of een ‘Leergang Marketingfacts Jaarboek’ kan worden aangeboden, waarbij het boek en de auteurs hun theorie toelichten in de vorm van classes. Kortom: we zijn nog even bezig, maar er zit weer een kloek printje aan te komen.

De inhoud én de Olympische Selectie voor het NIMA Marketingfacts Jaarboek editie 22/23 wordt (onder voorbehoud):

Hoofdstuk Onderwerp Auteur
Inleiding Dorkas Koenen – CMO Rabobank
1 Marketingstrategie Ronald Voorn (mmv Peeter Verlegh en Rudy Moenaart)
2 Brand management Rob Revet
3 Brand design Roel Stavorinus
4 Data analytics Danny Oosterveer, Folkert van Oorschot
5 Marketing Technology Gerben Busch RM (mmv Coen Wiers)
6 Contentmarketing & Storytelling Aart Lensink, Jos Govaart
7 Media Dennis Hoogervorst
8 Search & Conversie Martijn Hoving, Evjatar Werker
9 Innovatie Rick Bakker, Peter Vonk
10 Customer experience Beate van Dongen, Michel van der Wal
11 Pricing Tijs Rotmans
12 B2B-marketing Wing Cheung
Hot Topic 1 Inrichting en organisatie van het moderne Marketingteam Leon Janssen
Hot topic 2 Inclusie en diversiteit in marketing en dóór marketing Jasper Kersten, Winnie Roseval
Hot topic 3 De Duurzaamheidparadox Erik Schoppen
Hot topic 4 Het Moreel Marketingkompas Antoinette Alma, Nick Nijhuis

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

4 Reacties

    Paul

    Wanneer wordt het boek verwacht? Zou handig zijn als je met naam en e-mail kan inschrijven, zodat je de link naar de productpagina kan ontvangen. (Iets met marketing, conversie, e-mailmarketing…)


    19 januari 2022 om 21:17
    luuk ros

    Hi Paul, ‘Naar verwachting kan het eindresultaat worden gepresenteerd op de NIMA Marketing Day in juni, waarna het ook wordt aangeboden via deze site en de reguliere boekhandels.’


    20 januari 2022 om 08:22
    Guyon Vincent

    @Matthijs, de link geeft de volgende foutmelding: “Deze pagina op marketingfacts.nl kan niet worden gevondenHet bestand is mogelijk verplaatst of verwijderd.

    HTTP ERROR 410″


    21 januari 2022 om 11:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!