ReclameReview: Polestar valt aan tijdens de Super Bowl
Traditioneel is de Super Bowl altijd een hoogtepunt in reclameland. Welke merken komen met welke speciale commercials? Elektrisch automerk Polestar vertoonde dit jaar voor het eerst een commercial tijdens het sportevenement. Daarbij schopten ze meteen tegen heilige huisjes door indirect concurrenten Tesla en Volkswagen op de hak te nemen.
Credits
Agency: Forsman & Bodenfors
Creatives / Art Directors: Julia Holtback Yeter, Sophia Lindholm, Karl Risenfors, Leo Dal, Adam Ulvegärde, Jose D’Alta, Brent Bobo
Creatives / Copywriters: Fredrik Jansson, Hampus Elfström, Gustav Johansson, Connor Patterson, Matt Creamer
Client Director: Magnus Wretblad
Account Director: Katarina Klofsten, Peter Whalen
Account Executive: Sofie Bengtsson
Agency Producer: Pia Dueholm, Kim Jose, Laura Peguero
Business Affairs: Matthew Friday
Project Manager: Erin Gould
PR: Bjarne Darwall
Planner: Daniel Sjöstrand, Tom Suharto, Steve Gorski
Art Designer: Martin Joelsson, Chanelle Kazemi
Media Agency: iProspect
Film
Production Company: BR•F
Director: Christian Larson
Executive Producer: Rikard Åström
Producer: Mats Wolgers
Account Executive: Hanna Wahlström
DOP: Gösta Reiland
Editor: Johan Söderberg
Grade: Mathieu Caplanne
Online: Malte Önnestam
Sound: Erik Olsson /Red Pipe
Music Supervisor: Jenny Ring
Composer: Daniel Fagerström
Film Social
Production Company: F&B NY Studio
Editor: Luke Butler
Asst Editor: Tom Sexton
Stills photo
Photographer: Stefan Isaksson /Polestar
Art Director: Susanne Blomster /Polestar
Post production: Sugarhouse
Doelstelling
Polestar neerzetten als elektrische auto zonder bullshit.
Uitwerking
Uit het persbericht:Polestar, het premium elektrische automerk, kwam dit jaar voor het eerst met een Super Bowl-commercial. De TV-spot (30 seconden) werd uitgezonden in het eerste deel van de wedstrijd op 13 februari 2022.
In de commercial draait het allemaal om het ‘no compromises’-ethos van Polestar en is er een hoofdrol weggelegd voor de Polestar 2, de elektrische performance fastback. Ook deze commercial van Polestar is anders dan de traditionele advertising van andere merken tijdens grote sportevenementen. Trouw aan de minimalistische merkidentiteit van Polestar, is de grafische commercial visueel eenvoudig en wordt erin een duidelijk statement afgegeven.
“De Super Bowl is een iconisch evenement en ik ben verheugd om de boodschap van Polestar naar zo’n breed publiek te brengen”, zegt Thomas Ingenlath, CEO van Polestar. “We zijn een jong en ambitieus merk. We geloven in ‘no compromises’ en dat zie je terug in onze ontwerptaal, onze inspanningen op het gebied van duurzaamheid en de prestaties van onze modellen. We willen onze filosofie graag delen met het grote publiek via deze commercial en de Super Bowl is de perfecte plek om de bekendheid van ons merk in de VS en daarbuiten verder te vergroten.”
De commercial is onderdeel van de groeistrategie van Polestar. In januari 2022 kondigde het bedrijf aan dat het de wereldwijde 2021-verkoopdoelstelling van 29.000 auto’s heeft gehaald, een groei van meer dan 185% ten opzichte van 2020.
Oordeel
Shots fired! ‘No dieselgate’, ‘No dirty secrets’ en ‘No hidden agenda’ slaan natuurlijk op concurrent Volkswagen. ‘No conquering Mars’ is bedoeld voor Elon Musk van Tesla. Afzetten tegen de concurrentie is al zo oud als de weg naar Rome. Denk maar aan Avis met hun beroemde campagne ‘We try harder’ of de strijd tussen hamburgerrestaurants en colamerken. In dit geval wordt de aanval verpakt in het concept ‘No compromises’, waarbij achter het woord ‘No’ van alles en nog wat volgt dat niet van toepassing is op Polestar, wat uiteindelijk leidt tot ‘No. 2’, het type dat momenteel te koop is.
Dat de commercial veel ingetogener is dan die van andere merken die tijdens de Super Bowl adverteren, dat klopt. Maar is de uitvoering wel zo slim gedaan? Het schijnt dat je als merk 7 miljoen dollar betaalt voor het uitzenden van deze 30 seconden. Zou je dan niet je complete auto wat langer in beeld willen hebben? Of je merknaam? Het lijkt erop dat men door de brutale aanpak richting de concurrentie hoopt op viraal succes. En ja, daar draag ik ook aan bij met deze ReclameReview.
Er zijn meerdere redenen waarom ik deze commercial niet geweldig vind, terwijl ik Polestar een enorm sympathiek merk vind. Ten eerste kunnen ze wel zeggen dat ze geen compromissen sluiten, maar dat is feitelijk onmogelijk als je een product ontwikkelt. Ten tweede zeggen ze in deze commercial alleen maar wat hun auto’s niet zijn. Maar wat zijn ze dan wel? Ten derde vind ik deze creatieve aanpak meer iets voor de lange termijn en heeft het enkel tijdens de Super Bowl niet de impact die men zal willen maken. Ten vierde vind ik de overgang van ‘No…’ naar ‘No.2’ echt niet sterk. Misschien toch een beetje zonde van het geld?
Check ook: [overzicht] Super Bowl reclames 2022 en Epic: Schwarzenegger als Griekse-God-op-leeftijd in Superbowl Ad van BMW