ReclameReview: Wie geef jij een 'complimento'?
De nieuwe campagne ‘Complimento’ van Tempo-Team ging van start op Nationale Complimentendag. Rapper Poke gaat namens het uitzendbureau het land door om complimenten te geven aan harde werkers: “Jij maakt me blij!”
Credits
Creatief Bureau: Motion Content Group
Creatie: Towel Media
Strategie: Denise Kenter & Rik Toe Water
Brand Producer:Timothy Kasri
Productiemaatschappij: Towel Media
Producer: Kaylee Swiers & Floor Timmer
Productie (Dynamic) Radio: Roorda Reclamebureau
Verantwoordelijk bij Tempo-Team: Denise Kenter en Michel Tiggelman
Doelstelling
Werkplezier bevorderen en complimenten op de werkvloer stimuleren.
Uitwerking
Uit het persbericht: “Om werkplezier te bevorderen en complimenten op de werkvloer te stimuleren, lanceert Tempo-Team de campagne ‘Complimento’. Werkgevers overschatten massaal de hoeveelheid complimenten die zij geven aan hun medewerkers. Terwijl dit wel het werkplezier boost. Het doel is werknemers en werkgevers aan te sporen ze wat vaker te geven. De campagne is van start gegaan rond Nationale Complimentendag en bestaat uit een variatie van earned, owned en paid uitingen.
De recordkrapte op de arbeidsmarkt doet een fors beroep op organisaties en bedrijven om aantrekkelijk te zijn en blijven als werkgever. Werkplezier kan in tijden van schaarste het verschil maken voor potentiële werknemers om wel of niet voor een werkgever te kiezen.
Tempo-Team doet veel onderzoek naar werkplezier, een belangrijk criterium voor de aantrekkelijkheid van werkgevers. Zo blijkt bijvoorbeeld dat trots en zelfvertrouwen het werkplezier boosten. Het zijn twee factoren die getriggerd worden bij een compliment van een leidinggevende. Bovendien doen mensen beter hun best na het ontvangen van complimenten.
De campagne is vooral gericht op het stimuleren van werkplezier onder jongeren in de leeftijdscategorie 18 – 35 jaar. De belangrijkste driver voor deze doelgroep voor het verkrijgen van werkplezier is waardering en erkenning. Uit onderzoek blijkt dat 67% van de jongeren dit belangrijk vindt, maar slechts 37% ervaart dit voldoende in hun huidige baan. Laura Schepel, Directeur Marketing & Communicatie van Tempo-Team: “Hoewel uitingen voornamelijk zijn gericht op jongeren, is de campagne van Tempo-Team ook zeker een eye-opener voor werkgevers. We zien die niet over het hoofd en hebben een duidelijke boodschap: met de huidige krapte op de arbeidsmarkt kan werkplezier in tijden van schaarste het verschil maken. Om te kiezen voor een bepaalde werkgever of juist ergens te blijven. In dat kader complimenteer ik hierbij graag het hele team die deze campagne mogelijk heeft gemaakt. In het bijzonder Denise Kenter, Experience marketeer Tempo-Team. Kortom; er mag nog best een tandje bij, complimenten geven loont!”
In de campagne is een centrale rol weggelegd voor de zogenaamde werkplezier squad. Het team dat gericht is op werkplezier. YouTubers (en bekende Tempo-Team gezichten uit eerdere campagnes) Qucee & Nesim, de CEO’s van werkplezier, kondigen in een teaser video op Tiktok en Instagram versterking aan van de squad:Poke. Poke aka Mr. Complimento geeft met zijn knallende track en videoclip ‘Complimento’ een geheel eigen draai aan complimenten. De teaser sluit af met een call-to-action die kijkers aanspoort collega’s op de werkvloer te complimenteren. Bij de leukste inzendingen gaat de werkplezier squad langs om de harde werkers te verrassen met toffe complimenten. Tempo-Team speelt hier in op de zeer populaire trend op Tiktok ‘Drive-By Kindness’ De verrassingsvideo’s worden online – paid en organisch – ingezet op de bekende socials. Daarnaast zijn op radio, buitenreclame en in bioscopen commercials te zien en te horen. De media-inzet is ingericht op het bereiken van de jongerendoelgroep.”
Oordeel
Nou, de boodschap van deze campagne valt niet te missen. Meer werkplezier creëren door elkaar vaker complimenten te geven lijkt me een prima plan. En dan is Poke ook zeker de geschikte persoon om dit op een vrolijke manier te communiceren naar de doelgroep. De uitvoering is vrolijk, zeer herkenbaar met hopelijk ook een duidelijke associatie met Tempo-Team voor de doelgroep.
Wat ik vooral sterk vind, is dat het niet een eenmalig iets is dat alleen op 1 maart (Nationale Complimentendag) wordt gedaan. Dat zou veel te makkelijk zijn. Bovendien laat je pas echt zien dat je het meent als bedrijf als je het ook écht in de praktijk brengt. Daar heb je dus een langere campagneperiode voor nodig. Dat doet Tempo-Team hier dus heel goed.
Het beste aan de campagne vind ik dat de doelgroep wordt aangespoord om elkaar vaker complimenten te geven en dit ook te delen via TikTok en Instagram. Zo verhoog je het bereik van je campagne én zo zorg je er eerder voor dat de complimentencampagne een blijvend effect heeft. Dat op het einde van de bioscoopcommercial de url ‘/complimento’ wordt genoemd, terwijl je ‘/complimenten’ in beeld ziet, is makkelijk opgelost met een redirect. Belangrijker vind ik dat het totaalconcept klopt. Mijn complimenten!