Wat zijn de 15 banen in opkomst volgens LinkedIn? #spon
Wat hebben een gynaecoloog, data engineer en specialist talentwerving gemeen? De vraag naar professionals met deze drie functies is snel gegroeid. Samen met 13 andere functies vormen zij de lijst #BaneninOpkomst van LinkedIn.
De afgelopen jaren is de manier waarop we werken sterk veranderd. Van Hybride kantoren tot sectoren die zichzelf in de coronapandemie opnieuw hebben uitgevonden. Veel professionals schudden hun kaarten en zijn opzoek naar iets nieuws. Deze verschuivingen op de arbeidsmarkt wordt door LinkedIn de #GreatReshuffle genoemd.
#JobsontheRise
De lijst geeft je een beeld waar de kansen liggen. Niet alleen als je nu opzoek bent naar een baan, maar het is ook een goede afspiegeling hoe de arbeidsmarkt zich ontwikkelt. Deze 15 functies zijn de snelst groeiende op de hele arbeidsmarkt.
- Expediteur
- Machine Learning Engineer
- Robotics Engineer
- Business Development
- Data Engineer
- Studieadviseur
- Privacymedewerker
- Analist Business Operations
- Specialist import/export
- Software Account Executive
- Specialist talentwerving
- Operationeel inkoper
- Duurzaamheidsmanager
- Gynaecoloog
- Ecoloog
Voor jou, als marketing professional, lichten we de functies die interessant kunnen zijn toe.
Draag bij aan de digitalisering van de fysieke wereld als Machine learning Enigneer
Het is geen toeval dat er in deze lijst meerdere banen voorkomen die bijdragen aan de digitalisering van de fysieke wereld. Big Tech partijen als Meta (facebook) en Alphabet (Google) investeren massaal in nieuwe technieken zoals Machine Learning, Artificial Intelligence & Internet of Things (IoT). Deze technieken dragen bij aan de automatisering van ads en de ontwikkeling van de metaverse.
De vraag naar professionals die verstand hebben van Machine learning en data science beperkt zich niet alleen tot de Big Tech partijen. Steeds meer organisaties zien de voordelen van zelflerende applicaties of systemen.
Spot nieuwe kansen in de markt als Business developer
De wereld verandert continue. En daarmee ook de wensen en het gedrag van de consument. Ook de B2B klant heeft andere voorkeuren en behoeften. Als organisatie is het essentieel om mee te gaan in die veranderingen en kansen te benutten. Als Business Development professional kun je nieuwe kansen en markten identificeren en vervolgens nieuwe businessmodellen ontwikkelen. Het is daarbij belangrijk dat je in staat bent om trends en ontwikkelingen op waarde te schatten en door vertalen naar nieuwe proposities.
Master van de databerg als Data Engineer
Van een data gedreven customer journey tot slimme campagnes, data krijgt een steeds grotere rol. Ook binnen onze vakgebieden. Er is veel data beschikbaar, maar hoe ga je om met de groeiende data berg? Selecteer je de juiste data? En maak je goede voorspellingen? Als data expert weet je het antwoord op die vragen. Je verzamelt, ordent en ontwerpt data-stromen.
Cookie expert en Privacy medewerker
Hoe ga je om met het verzamelen van (klant) data? En waarvoor mag je die data gebruiken? Twee essentiële vragen voor de marketingafdeling die een privacy medewerker kan beantwoorden. De functie privacy medewerker is natuurlijk breder dan marketing. Maar als jij als marketeer interesse hebt in de privacy wetgeving en je hier in wil verdiepen, is dat waardevol voor een werkgever. Zeker met de verdwijnende third party cookie waardoor het verzamelen van eigen, firstparty, data alleen nog maar belangrijker wordt.
Specialist talentwerving gezocht
Een groeiende behoefte aan talenten op het gebied van talentwerving om talenten te werven, volg jij het nog? Er is steeds meer aandacht voor talent, mede door de krapte op de arbeidsmarkt. Het vinden van de juiste professionals is voor veel organisaties een grote uitdaging. Daarbij zijn de rollen van recruitment omgedraaid. Het is aan de werkgever om talenten te overtuigen.
Leidt de groene revolutie als Duurzaamheidsmanager
De groene revolutie die vorig jaar definitief is doorgebroken zet zich ook in 2022 voort. De tijd van green washing en mooie verhalen is voorbij. Het is tijd voor organisaties om zich actief in te zetten voor een betere wereld. Bijvoorbeeld door de supply chain te verduurzamen. We bestellen steeds meer, maar al dat bezorgen zorgt voor een vervuilende ‘last mile’. Als marketing professional kan jij jouw kennis van verleiden en persuasion inzetten om consumenten groenere keuzes te laten maken.
Behoefte aan professionals voor vergroening en digitalisering
Als je naar deze vijftien beroepen kijkt, zie je dat er meerdere functies zijn die bijdrage leveren aan de volgende stap in digitalisering van de wereld. Ook is er veel behoefte aan professionals die hun bijdrage kunnen leveren aan het verbeteren en vergroenen van de supply chain. Daarnaast zie je hier ook weer de toenemende vraag naar dataprofessionals.
Jouw carrière: trends, kansen & mogelijkheden
Benieuwd hoe de toekomst van jouw carrière eruitziet? Tijdens de online carrière sessie van Beeckestijn Business School delen Bart Meerdink en Hans Molenaar het antwoord op de volgende vragen:
- Hoe versterk je je carrièrekansen?
- Wat zou een volgende stap bij je huidige werkgever kunnen zijn?
- Belangrijkste trends die impact hebben op de carrièremarkt
- Waar liggen kansen en waar bedreigingen?
- Welke nieuwe functies gaan er ontstaan?
- Hoe kun je je profiel versterken?
Daarnaast is er ruimte voor jouw persoonlijke vragen. De eerstvolgende sessie is op 11 april.
Make impact
Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar gratis kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij of download een van de whitepapers. #kennisdelen